Instellingen venster opent vanzelf nadat computer uit slaapstand wakker wordt

Lees meer

Instellingen venster opent vanzelf nadat computer uit slaapstand wakker wordt

16 aug 2021 12:07
In het verleden signaleerde ik reeds dat als Aldfaer gestart is als ik mijn computer in slaapstand zet, bij het ontwaken vaak allerlei subvensters van Aldfaer open komen, en dat die dan vaak Aldfaer doen vastlopen (een subvenster is dan "modal" tegenover Aldfaer, maar het subvensters is niet afsluitbaar, en dus hangt alles vast).

Versie 10 lijkt veel beter te zijn (Aldfaer overleeft op eerste zicht veel beter die slaaptoestand; maar ik was nog niet erg actief in V10).
Maar, nu krijg ik na wakker worden van mijn PC het instellingen venster te zien, en ik kan het niet afsluiten: Opslaan, Opslaan Als, Annuleer maken NIET dat Instellingen afgesloten wordt.
Als ik op hoofdscherm "Extra->Instellingen" kies, dan hangt alles vast: klik op hoofdscherm geeft een beep, klik op Instellingen geeft ook een beep. (Task manager helpt me dan uit de nood)

Lees meer

Re: Instellingen venster opent vanzelf nadat computer uit slaapstand wakker wordt

16 aug 2021 16:44
Aldfaer herstart (na brutale stop via task manager).
Ik koppelde een kind aan iemand, zette de computer in slaapstand omdat ik even wat anders ging doen.
Na terugkeer: het "kind koppelen" venster komt ook tevoorschijn en kan ik niet afsluiten. Op hoofdvenster kies ik dan bij een persoon "kind koppelen", en dan hangt alles weer vast.
Waar ik eerst dacht dat V10 dit probleem verbeterd had, denk ik dat nu niet meer. Spijtig.

Lees meer

Re: Instellingen venster opent vanzelf nadat computer uit slaapstand wakker wordt

16 aug 2021 17:20
Getest in default installatie en kan dit in V10 NIET reproduceren
In V8.xx nooit getest
Neem me niet kwalijk want ik begrijp de zin van een dergelijk handelen niet. Midden in een invoer in slaapstand zetten. Je rond toch eerst een procedure af, of zie ik dat verkeerd?
Procedure: Window > Klik Netspanningicoon > Kies slaapstand
Om te aktiveren: Rechtsklik > Inloggen met uw inlog wachtwoord
Een "beetje" moeizaam
Ik vermoed dat dit eerder een probleem met uw Windows instellingen "slaapstand" van doen heeft

Lees meer

17 aug 2021 08:51
Neen, ik ging niet naar slaapstand in het midden van een toevoeging van een kind, de toevoeging was afgewerkt.Ik doe wel veel zaken tegelijk.  Bvb ik ben actief in Aldfaer, kijk dan even naar mijn mails, zie daar iets waarop ik wil antwoorden, doe daarvoor wat opzoekingswerk op mijn PC.  Dan komt mijn vrouw langs om samen wat foto's te bekijken op diezelfde PC.  Kortom, als ik naar slaapstand ga weet ik vaak niet meer wat er allemaal actief is.  Hoeft ook niet, bij terugkeer uit slaapstand vind ik alles gewoon terug.
Het is enkel Aldfaer dat last heeft van die slaapstand, en ik gebruik veel zaken, tem eigen geschreven Visual Basic toepassingen.
Ik deed zopas wat extra tests.  Ik was me wel al bewust van iets een beetje vervelend bij overgaan naar slaapstand.Mijn "PC" is een laptop met daaraan een extern scherm gekoppeld (via DisplayPort).  Dat extra scherm is gedefinieerd als extensie van de desktop (niet als spiegeling ervan).  Het vervelende: als ik naar slaapstand ga, lijkt het dat Windows eerste die DisplayPort stroomloos maakt.  Op dat moment wilt de display manager vriendelijk zijn voor de eind-gebruiker, en start met het verhuizen van alle vensters open op extern scherm naar het built-in scherm.  Die taak komt nooit tot een einde want al snel is de hele PC stroomloos.  Bij wakker worden vind ik dan soms 1 -of soms geen enkel- venster dat verhuisd werd van extern naar built-in. De meeste vensters vind ik gelukkig terug waar ze stonden voor ik naar slaapstand ging.Nieuwe test: ik start Aldfaer, open en sluit "instellingen", en "kind koppelen".  Alles van Aldfaer draaide op built-in scherm (zo werk ik meestal).Ik zet de stroom van extern scherm uit en terug aan.  Windows verhuisde al wat op extern staat naar built-in.  Maar Aldfaer reageerde ook (al stond er niets van op extern scherm), en "instellingen" en "kind koppelen" zijn tevoorschijn gekomen, maar ik kan ze niet afsluiten.  Zodra Aldfaer een ander sub-venster toont, hangt hij vast en moet ik weer de task-manager gebruiken.

Het is dus één of ander scherm event dat maakt dat Aldfaer sommige van zijn sub-vensters die al eens open waren terug tevoorschijn haalt, maar zonder er wat mee te willen doen. Als Aldfaer dat niet meer zou doen is het probleem van de baan.

Lees meer

17 aug 2021 09:00
2e scherm gebruik
Dit is met versie 10 veranderd om het probleem op te lossen dat in versie 8.xx (en eerder) vensters op een 2e scherm bij "enkel" scherm gebruik niet meer bereikbaar waren.
Slaapstand wordt blijkbaar als geïnterpreteerd als geen gebruik 2e scherm en ligt daar de oorzaak.
Of dit anders kan ???
In de tussentijd geen slaapstand bij 2e scherm gebruiken

Lees meer

17 aug 2021 14:39
Die sub-vensters waren dus niet gelokaliseerd op het 2de scherm dat even verdwijnt.
Maar, ik begrijp het probleem.
Het probleem bij Aldfaer is dat die sub-vensters op dat moment zichtbaar gemaakt worden, zelfs als ze dan niet actief zijn.

Ik schreef reeds dat ik eigen Visual basic programma's maak. Ik los dat probleem op door op moment dat ik een venster open te kijken of dat scherm nog wel zichtbaar is op één der dan actieve monitors. Zoniet stuur ik het naar de primaire monitor.
Vroeger berekende ik het zelf: ik testte of er minstens 40 pixels pixels verticaal en horizontaal zichtbaar zijn op één der monitors. Maar sinds ik ontdekte dat .NET er een functie voor heeft gebruik ik die:
Private Shared Function IsVisibleOnAnyScreen(rect As Rectangle) As Boolean
' is er een stukje zichtbaar van gegeven form op één der desktops?
For Each s As Screen In Screen.AllScreens
If s.WorkingArea.IntersectsWith(rect) Then Return True
Next
Return False
End Function
Ik weet niet of die tevreden is met bvb 1 pixel zichtbaar (dan ziet de gebruiker eigenlijk nog niets).

Lees meer

17 aug 2021 15:05
Kris,

Zou je eens het volgende willen proberen?

Extern scherm is actief. Start Aldfaer en zorg dat alles draait op het built-in scherm.
Klik op Bestand -> Exporteer GEDCOM....
Klik in het scherm dat je dan krijgt op de knop Instellingen (links onder).
Breng geen wijzigingen aan en klik op Opslaan.
Klik vervolgens in het Export-scherm op Annuleer (rechts onder).

Zet nu de stroom van extern scherm uit en terug aan.

Komt nu het Instellingen-venster tevoorschijn?

Paul

Lees meer

17 aug 2021 15:58
Ik heb dit gedaan.
Na uitzetten van de stroom zie ik de toolbar op het hoofdscherm van Aldfaer hertekend worden (er gebeurt dus wel wat).
Na aanzetten extern scherm komt "Instellingen" niet tevoorschijn. Maar, het klein venstertje "Open FamilieKris.aldf" komt piepen, met de progressbar groen tot ongeveer 40%. Aldfaer leeft en kan gewoon afgesloten worden. Het klein venstertje kan niet gesloten worden (maar stoort verder ook niet). Heb dit 2x getest en 2x identiek resultaat.

Lees meer

24 sep 2021 13:41
Ik weet niet of dit bij de verbeteringen van RC 10.1 zou zitten. Ik kan wel zeggen dat het probleem in 10.1 nog steeds voorkomt.

Gemaakt door Kunena