Middernacht in uur van geboorte/overlijden

Lees meer

Middernacht in uur van geboorte/overlijden

15 aug 2021 14:27
Als het uur van geboorte of overlijden volgens de akte 24 uur is op bijvoorbeeld 1 januari dan wordt dat uur veranderd in 00:00. Dat geeft voor mij de indruk dat hij geboren of overleden is aan het prille begin van de dag i.p.v. het ultieme einde van de dag.
De akte van geboorte of overlijden zou dan op 1 januari al kunnen opgesteld worden maar dat zal in de praktijk nooit het geval kunnen zijn.
Daarom vind ik het logischer om de uren van de dag van 00:01 tot 24:00 te laten gaan, er zijn tenslotte 24 uur in een dag.
Wat denken jullie ervan?
Guy
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Middernacht in uur van geboorte/overlijden

15 aug 2021 18:26
Guy,
er bestaat eigenlijk geen 24:00 uur want van 23:59:59 springt het naar 00:00:00

Je mag het wel schrijven maar Aldfaer volgt de 00:00 schrijfwijze.

Zie o.a. Wikipedia tijdnotatie
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

16 aug 2021 13:31
Bedankt voor de reactie Han, maar er staat ook het volgende: "Als onderscheid gemaakt moet worden tussen het moment van middernacht op de huidige dag en de dag van morgen, is de notatie 24:00:00 toegestaan. Woensdag 00:00:00 is dan hetzelfde tijdstip als dinsdag 24:00:00."
Als de akte dus stelt dat de geboorte of overlijden om 24 uur (of middernacht) is gebeurd op 1 januari en Aldfaer maakt er 00:00 van dan is de overlijdensdatum 2 januari geworden. In een akte zal inderdaad nooit geschreven worden dat iemand geboren of overleden is op 0 uur op 2 januari.
Vandaar dat ik het ook logischer zou vinden dat als ik 24 uur ingeef, dat ook zou blijven staan.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

16 aug 2021 16:31
Beste Guy,

De discussie gaat nu over de cijfers achter de komma.
Want dat is in de huidige tijd mogelijk.
Hoe nauwkeurig zijn echter de akten waar het overlijden in aangegeven staat.
Bijv.:
Rond middernacht: is dat dan net voor of net na het middernachtelijke uur.
Als er bij staat 1 januari rond middernacht is het dus net voor het middernachtelijke uur..
En wie heeft dat geconstateerd.
Stond er ook iemand met een nauwkeurige klok bij en liep die wel op tijd?
-grapje-

Volgens mij is de beste manier om hier pragmatisch mee om te gaan.

Evert.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

16 aug 2021 18:27
Guy,
Het belangrijkste gegeven is toch de datum van de gebeurtenis, en het tijdstip is secundair, toch?
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

17 aug 2021 08:28 - 17 aug 2021 08:30
Guy

Probeer eens een digitaal horloge te vinden die 24:00 uur aangeeft

Ik kom in aktes regelmatig het gebruik van "am" en "pm" tegen en dien ik deze in te voeren op basis van een 24 uur systeem en niet in een 2x 12 uur systeem

Ook een Gedcom export zal geen 24:00 uur i.p.v. 00:00 accepteren

Uit de (nieuwe) Gedcom 7.0 standaard:
Time is represented on a 24-hour clock (for example, 23:00 rather than 11:00 PM). It may be represented either in event-local time or in Coordinated Universal Time (UTC). UTC is indicated by including a Z (U+005A) after the time value; event-local time is indicated by its absence.
Note — The above grammar prohibits end-of-day instant 24:00:00 and leap seconds. It allows both 02:50 and 2:50 as the same time.
Laatst bewerkt 17 aug 2021 08:30 door Ruud de Ruiter.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

17 aug 2021 10:04
Laat ik een voorbeeld geven:
2 januarii baptisatus est Joannes... natus pridie hora duodecimam vespertinam

Hier voer ik zijn geboortedatum in op 1 januari en geboorteuur op 24 uur waar Aldfaer er 00:00 van maakt.
Op rapporten wordt het dan:
Joannes werd geboren op 1 januari om 00:00. Hij werd gedoopt op 2 januari.

Niemand zal hieruit opmaken dat Joannes om middernacht is geboren, maar wel in het prille begin van de dag. In het hoofd van de mensen is 00:00 inderdaad één minuut voor 00:01 en niet één minuut na 23:59. 0 is het begin van iets, niet het einde. Kortom, Joannes heeft een immens risico genomen om pas na meer dan 24 uur gedoopt te worden want de hel was zijn lot bij een vroegtijdig overlijden!

In akten werd inderdaad nooit het 24-uur systeem gebruikt maar sprak men steeds van voor- of namiddag, dus het Angelsaksisch systeem AM en PM, maar dat systeem laat ik toch liever over aan mensen die de wereld nog met hun duimen en voeten meten.

Men gebruikte meestal volle uren van de dag en slechts sporadisch al eens een half uur. 12 uur na de middag is dus 24 uur en niet 0 uur. Je zal nooit zien staan "natus est hodie hora nullum matutinam", en zo gebruikt men in de omgangstaal nog steeds middernacht en niet nul uur. De dag van geboorte is inderdaad een belangrijk gegeven want het is de dag waarop de barensarbeid of doodstrijd is gevoerd en de dag die men zich zal herinneren.

Kortom, indien het systeem de notatie 24:00 niet aanvaardt, dan zit er niets anders op dan alle rapporten zodanig aan te passen dat er wel 24:00 komt te staan waar het zo bedoeld is.

Het argument dat het niet zo belangrijk is om het uur juist te hebben aanvaard ik ook niet, al zeker niet als het daarna op de rapporten wordt weergegeven en verkeerd blijkt te zijn. Bij tweelingen bijvoorbeeld geeft het ook de volgorde van geboorte aan, wat vroeger kon leiden tot het wel of niet erven van de ouders. Maar algemeen is het voor mij een extra informatie die ik overneem uit de akten omdat men het belangrijk heeft gevonden het er toen in te noteren. Indien dit geen belang heeft, waarom wordt het veld dan voorzien?

Aldfaer is toch een programma om een stamboom in te noteren en niet een programma dat zo eenvoudig mogelijk voor de programmeur moet zijn? Ik probeer hier net een verbetering aan te brengen.

Ik meen het hier dus wel bij het rechte eind te hebben, maar of ik gelijk zal krijgen?
Guy
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

17 aug 2021 10:28
Ik denk dat ik wel een hookconstructie kan maken waarbij Aldfaer in de standaard rapporten het tijdstip 00:00 laat zien als 24:00 of 'middernacht'.. Indien u dat wilt neem dan contact op via mij email, hetwelk onder de knop 'Meer' te zien is
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

17 aug 2021 11:10
In mijn ogen moeten beide aanvaard worden
- als ik schrijf geboren 2 januari 0 uur,
- of geboren 1 januari 24 uur
zou dat allebei zo moeten aanvaard worden en ook zo weergegeven worden. Qua gevoel is dat immers een verschillend tijdstip, het eerste voelt aan als 2 januari, het 2de als 1 januari. Als Aldfaer mijn ingave 2 januari 0 uur zou rapporteren als 1 januari 24u, zou ik dat dus ook (soms) als fout aanvoelen.
Men kan zeggen "schrijf dan 1 januari 23:59 resp 2 januari 00:01", maar dat oogt belachelijk, dan denkt men idd "die tijd was toch onmogelijk zo nauwkeurig gekend'

Er is natuurlijk eventueel een probleem met Gedcom, is daar TIME 24:00:00 aanvaard? Op jfcardinal.github.io/GEDCOM-5.5.2/gedcom...2.html#time-value-pe lees ik: hh is the hour, a two-digit value from "00" to "24". 24:00:00 en 00:00:00 zouden dus beide kunnen werken
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

17 aug 2021 13:13
"00" to "24".

Net als in het Nederlands is er ook in het Engels een verschil tussen 'tot en met' en 'tot.'
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

17 aug 2021 14:02
In de IT-wereld nooit meegemaakt dat 'to' niet tot en met was (en dat dus sinds 1978)
Onderwerp is gesloten.
  • Francke

17 aug 2021 15:08
Opmerking: t/m versie 6.2 kon gewoon 24:00 worden ingevuld voor geboorte- en overlijdensdatum.
In de lijst met wijzigingen van de versies 7.0 t/m 7.2 heb ik alleen het volgende gevonden:
[-] Algemeen: Fout in presentatie van de tijd opgelost.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena