Foutmeldingen, visieuze cirkel

• CPM
  • Auteur

Foutmeldingen, visieuze cirkel

07 aug 2021 21:28 - 07 aug 2021 21:50
Goedenavond,
Na gedegen hulp te hebben gekregen van Hans Weggemans (mijn dank voor zijn kennis en geduld), zijn we tot de conclusie gekomen dat mijn probleem met Aldfaer nogal diep zit.
Het probleem is als volgt:
1 Aldfaer maakt automatisch een veiligheidskopie na elke sessie, toch krijg ik bij opstarten de melding: vorige keer niet goed opgeslagen.
u wordt dringend geadviseerd een recente veiligheidskopie terug te zetten. Ik druk op ók.
2 Er verschijnt een nieuwe melding: u wordt geadviseerd Stamboom->Bestand opschonen uit te voeren.
3 Wanner ik punt 2 wil uitvoeren verschijnt: dit bestand is vorige keer niet goed opgeslagen, Bestand opschonen kan niet uitgevoerd worden.

Vicieuze cirkel dus! En het probleem lijkt veel dieper te liggen.
Het probleem bestaat al langer, de veiligheidskopieen worden overgeschreven en dan staan diezelfde fouten weer in de volgende vk.

Verder zitten veel fouten in de versie die ik gebruik 8.1, heb ik gedownload.
Nieuwe personen hebben opeens acht kinderen die ik niet heb ingevoerd...maar die ik ook niet zie
Kinderen die niet ingevoerd kunnen worden met de melding dat ze al een moeder hebben...
Ik heb geen idee meer wat ik doe of moet doen om weer zonder zorgen en problemen Aldfaer te gebruiken, uit angst dat ik mn stamboom kwijtraak.
Het probleem blijkt bij mij al heel lang te bestaan, ook heb ik veel veiligheidskopieen met veel te lange namen heb ik begrepen.
Welke deskundige wil mij stap voor stap helpen, door me aan het handje mee te nemen naar de oplossing(en)?
Met vr. gr. CPM (Cora van Stijn)
Laatst bewerkt 07 aug 2021 21:50 door CPM.

Lees meer

Re: Foutmeldingen, visieuze cirkel

08 aug 2021 02:44 - 08 aug 2021 02:47
Ik zou willen voorstellen dat u een Bestand -> Export gedcom maakt van alle records. Let op dat 1. alle vinken zijn gezet bij de Instellingen Gedcom 2. gedcom inclusief de Aldfaer uitbreidingen. 3 het privacy filter uit staat.

Deze export gedcom importeert u vervolgens (Bestand -> Import gedcom) in een schoon nieuw bestand ; let op dat de naam van het nieuwe bestand kort wordt gehouden. Als u foto's heeft vink dan ook Materiaal aan.

Het nadeel van deze methode is dat u kleuren die u heeft ingesteld overnieuw moet doen.

Het zou me niet verbazen dat er een paar meldingen van Aldfaer voorbij komen, wellicht 'niet unieke records'.

Daarna draait u Stamboom -> Controleer gegevens om onzichtbare dubbele relaties te vinden en op te lossen. Dat is hoogst waarschijnlijk oud zeer uit oudere versies wat al heel lang niet opgelost is.
Laatst bewerkt 08 aug 2021 02:47 door Han Kortekaas.

Lees meer

08 aug 2021 06:33
Han,

De export is al gemaakt met alle vinkjes aan.
Bij import inderdaad de melding "niet unieke records" .
Na enkele keren op OK klikken, import afgebroken.
Misschien kan Cora de import nog een keer starten en bij de melding op OK blijven klikken?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: CPM

Lees meer

08 aug 2021 11:25
Hans,
Ja, en anders mag het bestand naar mij gestuurd worden.

• CPM
  • Auteur

08 aug 2021 13:54 - 08 aug 2021 13:55
Dag meneer Kortekaas, dank voor uw reactie, u heeft misschien al begrepen dat ik nogal digibeet ben en ik een en ander zal vragen voor ik aan uw voorstel kan voldoen! Vanavond zal ik online zijn en proberen u een gedcom te sturen. Heb ik daar uw emailadres voor nodig? Of gaat dat hier in een bijlage? Komt het u uit dat we vanavond even contact hebben?

vr.gr. Cora van Stijn
Laatst bewerkt 08 aug 2021 13:55 door CPM.

Lees meer

08 aug 2021 17:41
Cora,
we handelen dit via de mail verder af.

Gemaakt door Kunena