Fout: nieuw kind komt onder ander gezin

• Carina
  • Auteur

Fout: nieuw kind komt onder ander gezin

10 mei 2021 13:23
Help!

Er lijkt een fout/bug/error in mijn Aldfaer-stamboom te zitten en ik ben bang alles kwijt te raken (of misschien ben ik al data kwijt?). Als ik een nieuw kind wil toevoegen in een gezin, kan dat niet. Hij geeft dan aan dat het kind al een biologische moeder/vader heeft en vervolgens komt hij er niet bij te staan. Daarop probeerde ik 'los' een nieuw persoon toe te voegen en daarbij de ouders afzonderlijk erbij te zetten. Toen kwam in beeld dat de persoon al bij een heel ander gezin stond, de ouders waren automatisch toegevoegd. Die personen had ik vorige maand (13 april) al toegevoegd. Ik moest ze loskoppelen en weer aan de werkelijke ouders toevoegen. Maar probeerde ik het weer, kwam het weer bij dat gezin te staan. Toen ik goed keek, zag ik dat ik bij die mensen ook kinderen zag staan tussen haakjes (1k, 2k), maar de kinderen staan er niet onder. Dus of ze staan los (maar waarom dan toch erachter) of er zit echt een bug. Mijn laatste veiligheidskopie voor 13 april is van 5 april. Moet ik daar naartoe terugzetten en eerder toegevoegde info weer toevoegen? Alleen weet ik niet exact wat ik allemaal heb veranderd in de tussentijd. En is dit een bug of hoe kan dit? Eerder had ik hier nooit last van. Ben ik meer data kwijt? Kortom: help!

• Carina
  • Auteur

Re: Fout: nieuw kind komt onder ander gezin

10 mei 2021 14:57
PS. Toen ik wilde opzoeken of ik toevallig een update had gemist, zag ik dat ik juist een update te ver was. Aldfaer 9.1 werd aangeraden te deinstalleren en te vervangen door Aldfaer 8.1. Dat staat ook op de website. Ik had deze melding echter nog niet gezien, al moet ik ook zeggen dat ik nog nooit het privacyfilter heb aangezet en ook nooit een GEDCOM-bestand heb geéxporteerd. Daarentegen heb ik natuurlijk wel wijzigingen in het bestand aangebracht, al was dat op 13 april, dus na de waarschuwing. Wat is hier aan de hand?

PPS. McAfee blokkeert constant Aldfaer op mijn computer. Dat heb ik meermalen uitgeschakeld, een uitzondering ingesteld enz. Dus dat moet volgens mij niet de bron van dit probleem zijn... Wie kan mij helpen? Ik durf nu niets meer te doen uit angst dat ik het erger maak.

Lees meer

Re: Fout: nieuw kind komt onder ander gezin

10 mei 2021 21:53
Carina,
Begrijp ik het goed dat u nu terug versie 8.1 hebt geïnstalleerd, zo niet het best doen?
Nooit ben je alles kwijt als u een automatische veiligheidskopie hebt aangevinkt in de instellingen en deze opslaat in de betreffende map veiligheidskopiën in C:\Gebruikers\uwnaam\Documents\Aldfaer\ - zie ook instellingen.
Controleer gegevens in menu Stamboom met vinkjes bij 'Mogelijke dubbele personen', Fouten in database, 'Logische volgorde data met Partner,Kinderen en ouders'.

Gemaakt door Kunena