Aldfear staat wel in de taakbalk maar niet in beeld

• Heleen Glas
  • Auteur

Aldfear staat wel in de taakbalk maar niet in beeld

18 apr 2021 22:17
Aldfear start kennelijk wel op, het staat in de taakbalk, en ook in Taakbeheer zie ik het staan, maar het programma is niet in beeld.
Rechtermuis klik geeft de opties Venster sluiten, aan taakbalk vastmaken of Aldfear, als ik op dat laatste klik start Aldfear denk ik nog een keer op want dan zie ik in Taakbeheer twee sessies. Alt-Tab helpt ook niet.
Ik start op uit C:\\Aldfear.
Ik had al versie 8.1. Voor de zekerheid nogmaals geïnstalleerd.
Niets helpt. Ben onderhand radeloos. Ik weet niet wat ik nog kan proberen...
Graag jullie hulp!

• Heleen Glas
  • Auteur

Re: Aldfear staat wel in de taakbalk maar niet in beeld

18 apr 2021 22:19
Aanvulling: Ik kan het programma trouwens vanuit de taakbalk ook niet sluiten. Als ik rechtermuis klik en dan op Venster sluiten klik, gebeurt er ook niks. Ik moet echt via Taakbeheer het programma beëindigen

Lees meer

18 apr 2021 22:26 - 18 apr 2021 22:27
Gebruikt u misschien een tweede scherm waarin Aldfaer open staat?
Laatst bewerkt 18 apr 2021 22:27 door JayCee.

• Heleen Glas
  • Auteur

18 apr 2021 22:36
Nu niet, maar dat heb ik in het verleden wel gedaan. Ik heb gecheckt of onder Projecteren of de instelling wel staat op Alleen PC scherm. Ik zal er eens een los scherm aanhangen, kijken of dat helpt.
Niet te geloven. Dit was inderdaad de oplossing. Aldfear stond in het tweede scherm. Ik kon hem weer terugslepen naar mijn laptop en het tweede scherm afkoppelen.
Ik begrijp alleen niet waarom Aldfear fictief in een tweede beeldscherm gaat staan, terwijl ik geen tweede beeldscherm aan mijn laptop heb gekoppeld en de instelling ook niet op Uitbreiden stond.
Hartelijk dank voor de oplossing!

Lees meer

18 apr 2021 22:50
Heleen Glas schreef : Ik begrijp alleen niet waarom Aldfear fictief in een tweede beeldscherm gaat staan, terwijl ik geen tweede beeldscherm aan mijn laptop heb gekoppeld...
Aldfaer neemt geen eigen initiatief, volgt alleen maar orders. Een andere gebruiker misschien?;)

• Heleen Glas
  • Auteur

18 apr 2021 23:34
Nee, ik ben de enige gebruiker. Het is in ieder geval opgelost!

Lees meer

19 apr 2021 12:20
Heleen,
Aldfaer onthoudt bij afsluiten de posities van hoofdvenster, openstaande personenlijst, openstaande rapporten etc.
Bij weer opstarten wordt er t/m versie 8.1 van uitgegaan dat dezelfde hardware situatie van toepassing is.
Naar mijn weten, is dat in een volgende versie gecorrigeerd: geen 2e scherm meer in gebruik dan alle vensters automatisch naar scherm 1

Lees meer

04 aug 2024 14:45
Vandaag was na het opstarten van Aldfear het pictogram op de taakbalk (Windows 10) actief en verscheen het kleine pop-up venster zodra ik er met de muis boven kwam.
Echter het programma venster kwam niet in beeld! Dat probleem was al een keer eerder opgetreden, dus de hulp van m'n man maar weer eens ingeroepen.

Hieronder zijn bevindingen

Of de oorzaak van het probleem ligt in het verslepen van het programma-venster naar het 2e scherm en dat het daar is afgesloten
of dat er een andere oorzaak is, valt niet te achterhalen.
Bij het bewegen van de muis in het pop-up venstertje dat verschijnt wanneer je de muis boven het actieve pictogram op de taakbalk beweegt,
flitste er kort een enkele millimeter hoge lichte streep net boven de taakbalk.
Dit betekent dat de positie van het Aldfear programma-venster t.o.v. de bovenkant van het het monitorscherm fout is opgeslagen bij het afsluiten.

Het is als volgt op te lossen:
Beëindig Aldfear via Taakbeheer.
In het geval dat je 2 beeldschermen hebt en de bovenrand van het Aldfaer-venster kort verschijnt zoals hierboven omschreven, ga dan naar
Start-> Instellingen -> Taakbalk, scroll naar beneden en onder Meerdere beeldschermen en schakel Taakbalk weergeven op alle beeldschermen UIT.
(Of direct op de taakbalk via rechtermuisknop Taakbalkinstellingen)
Start Aldfear opnieuw op. De bovenrand van het programma-venster is dan zichtbaar waarna je het met de muis naar boven kunt slepen en
het programma weer gebruiken.
Je kunt ook de taakbalk verbergen kiezen, maar dan moet je Alsfear starten via het pictogram op het buroblad, zodat de taakbalk verborgen blijft.

Een ander optie om het niet verschijnen van het programma venster op te lossen is de volgende:
In de programma-folder C:\Aldfear vind je het tekstbestand Aldfaer.iniprogram
Open dit met kladblok of een ander platte tekstverwerker, bijv Notepad++, en scroll dan naar beneden naar de instelling [MainScreen]
Daar zie je de volgende instellingen:
[MainScreen]
ScreenTop=113
ScreenLeft=12    <--- De hogere waarde die je ziet (afhankelijk van de pixelhoogte van je beeldscherm) moet je aanpassen naar bijv. deze lage waarde *
ScreenHeight=1034
ScreenWidth=1805
ScreenMaximized=0
MaterialWidth=140
PanelFotoTitleHeight=30
PanelLeft.........(enz)

Toelichting op de venster positie instellingen m.b.t. het beeldscherm
ScreenTop            = aantal pixels van de bovenrand (bij Aldfear van de linkerrand)     
ScreenLeft            = aantal pixels van de linker-rand (bij Aldfear van de bovenrand)  
ScreenHeight        = vensterhoogte
ScreenWidth         = vensterbreedt
ScreenMaximized  = venster in volledig beeldscherm = 1 Venster niet in volledig scherm = 0

*  Opmerking t.b.v. de Aldfear programmeurs.
ScreenTop en ScreenLeft moeten in feite omgewisseld worden in de programma code.
Met de huidige instelling geeft ScreenTop de positie links van het beeldscherm en ScreenLeft de afstand vanaf de bovenrand

Lees meer

04 aug 2024 23:36
Kunt u ook nagaan of u eerst het  2e scherm hebt afgesloten en daarna Aldfaer?
De volgorde van afsluiting zou naar mijn smaak eerst de software en daarna pas de hardware afsluiten.
Het openen gaat dan eerst de hardware en daarna de software.

Als het nu goed gaat dan moet uw man weer eens kijken naar de instellingen van het venster in de aldfaer.iniprogram

Lees meer

08 aug 2024 18:08
Aldfaer werkt voor mij (Windows 11 gebruiker) ook niet meer. Aldfaer staat wel in de taakbalk maar niet in beeld.
De oplossing van het weghalen van de tweede taakbalk (op tweede scherm) werkt ook niet.
Het venster van Aldfaer is er uberhaupt niet (dus ook niet met Alt+TAB). Het venster 'Aldfaer afsluiten'? Verschijnt echter WEL!

Kan het probleem eventueel opgelost worden door het aanpassen van het bestandje ?
[MainScreen]
ScreenTop=113
ScreenLeft=12    <--- De hogere waarde die je ziet (afhankelijk van de pixelhoogte van je beeldscherm) moet je aanpassen naar bijv. deze lage waarde *
ScreenHeight=1034
ScreenWidth=1805
ScreenMaximized=0
MaterialWidth=140
PanelFotoTitleHeight=30
PanelLeft.........(enz)

Welke instellingen moet ik dan precies veranderen? Dat is mij niet duidelijk

Lees meer

08 aug 2024 18:12
sluit Aldfaer af en haal dat bestandje C:\Aldfaer\aldfaer.iniprogram gewoon weg en heropen. Daarna eventueel de instellingen nalopen.

Gemaakt door Kunena