- Bedankjes 1634
Ongehuwd veranderd in zonder partner
- Han Kortekaas
-
Lees minder
Lees meer
Re: Ongehuwd veranderd in zonder partner
09 apr 2021 18:12
Ik zou dan haast aanbevelen dat 'Ongehuwd' alleen maar kan worden ingevuld als iemand overleden is en dit uit de akte blijkt
Alle andere nog levende personen zou je dan een notitie-aantekening moeten maken dat ze zonder partner zijn.
Dilemma is dat als iemand ,volgens de akte ongehuwd is overleden , best op moment van overlijden een relatie kan hebben gehad.
Alle andere nog levende personen zou je dan een notitie-aantekening moeten maken dat ze zonder partner zijn.
Dilemma is dat als iemand ,volgens de akte ongehuwd is overleden , best op moment van overlijden een relatie kan hebben gehad.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
09 apr 2021 18:33Dit zou betekenen dat het dan om een gekende maar niet geregistreerde relatie gaat, niet?Han Kortekaas schreef : Dilemma is dat als iemand ,volgens de akte ongehuwd is overleden , best op moment van overlijden een relatie kan hebben gehad.
Aansluitend: wat wordt op de overlijdensakte vermeld als de overledene een geregistreerd samenleven(samenwonen) of geregistreerd partnerschip had op het moment van overlijden?
- Ruud de Ruiter
-
09 apr 2021 19:30
Antoon,
Je kan niet altijd op aktes afgaan. Wat doe je met DTB?
In Zwitserland zijn gegevens , afhankelijk van het kanton, openbaar vóór 1870. BS is in vele kantons pas na rond 1825 begonnen. Daarom moet ik vaak afgaan op kerkregisters.
Als voorbeeld een registratie in Aldfaer
en de OVL registratie in het kerk register
waarin het bestaan van de echtgenoot niet vermeld is
Je kan niet altijd op aktes afgaan. Wat doe je met DTB?
In Zwitserland zijn gegevens , afhankelijk van het kanton, openbaar vóór 1870. BS is in vele kantons pas na rond 1825 begonnen. Daarom moet ik vaak afgaan op kerkregisters.
Als voorbeeld een registratie in Aldfaer
en de OVL registratie in het kerk register
waarin het bestaan van de echtgenoot niet vermeld is
- De Coster René
-
10 apr 2021 06:16
Soms wordt op rouwbrieven (geen ovl-akte) de term 'Levensgezel' gebruikt voor iemand die bijv. sterft als weduwe maar daarna nog 15 jaar heeft samengeleefd met een andere partner.
- Theo Leegwater
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1
11 apr 2021 10:22
Ik ben blij dat er meerdere forum leden het met mij eens zijn, ik werk met meerdere stambomen waarin ik aangegeven heb wat de status is van de persoon ten aanzien van een relatie, volgens mij is status ongehuwd al jaren een vast gegeven in Aldfaer.
Ik werk nu weer met 8.1 en daarin zijn we weer bij het oude dus hoef ik niet meer alle stambomen, waarschijnlijk met 500.000 personen, na te kijken wat hun relatie is.
Alle mensen die gereageerd hebben bedankt voor jullie reactie, ik ga gewoon weer verder met waar ik goed in ben, namelijk speuren op het internet naar aanvullingen.
Ik hoop dat de ontwikkelaars er in een volgende versie er rekening met houden dat iedere veranderen nog geen verbetering hoeft te zijn.
Met vriendelijke groet,
Theo
Ik werk nu weer met 8.1 en daarin zijn we weer bij het oude dus hoef ik niet meer alle stambomen, waarschijnlijk met 500.000 personen, na te kijken wat hun relatie is.
Alle mensen die gereageerd hebben bedankt voor jullie reactie, ik ga gewoon weer verder met waar ik goed in ben, namelijk speuren op het internet naar aanvullingen.
Ik hoop dat de ontwikkelaars er in een volgende versie er rekening met houden dat iedere veranderen nog geen verbetering hoeft te zijn.
Met vriendelijke groet,
Theo
De volgende gebruiker (s) zei dank u: De Coster René
- Hans Stoter
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 51
- Antoon
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 95
13 apr 2021 23:19
De naamswijziging is ingegeven door het feit dat de werking niet overeenstemde met de benaming. Als je iemand als 'ongehuwd' aanmerkte, dan kon je ook meteen geen enkele partner meer koppelen, terwijl als je ongehuwd bent, je nog wel een partner kan hebben. Door de naamswijziging is de werking in overeenstemming met de benaming, maar ontstaat het probleem dat wie er van gebruikt maakte op basis van de benaming door de naamswijziging iets anders vastlegt dan de bedoeling was. We gaan het bekijken. Persoonlijk zou ik eerder de werking in overeenstemming brengen met de benaming dan omgekeerd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hans Stoter
- Ruud de Ruiter
-
14 apr 2021 08:04 - 14 apr 2021 08:08
Antoon
re: dan kon je ook meteen geen enkele partner meer koppelen,
Als iemand een partner heeft of krijgt, dan is deze niet meer ongehuwd en/of niet meer zonder partner. Voor zover ik begrijp, blokkeren beide het koppelen van een partner want je kan niet tegelijk "zonder partner" en een partner gekoppeld hebben. Derhalve dient deze blokkering te worden opgeheven om een partner toe te voegen. Dat kan alleen door ongehuwd en/of zonder partner te verwijderen.
De werking is voor beide uitdrukkingen gelijk wat voor mij een reden is dit gewoon als ongehuwd te laten met behoud van de blokkering.
re: dan kon je ook meteen geen enkele partner meer koppelen,
Als iemand een partner heeft of krijgt, dan is deze niet meer ongehuwd en/of niet meer zonder partner. Voor zover ik begrijp, blokkeren beide het koppelen van een partner want je kan niet tegelijk "zonder partner" en een partner gekoppeld hebben. Derhalve dient deze blokkering te worden opgeheven om een partner toe te voegen. Dat kan alleen door ongehuwd en/of zonder partner te verwijderen.
De werking is voor beide uitdrukkingen gelijk wat voor mij een reden is dit gewoon als ongehuwd te laten met behoud van de blokkering.
Laatst bewerkt 14 apr 2021 08:08 door Ruud de Ruiter.
- Antoon
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 95
14 apr 2021 08:42
Ruud,
Natuurlijk kan je wel ongehuwd zijn en een partner hebben: niet elke relatie wordt op het gemeentehuis vastgelegd.
Natuurlijk kan je wel ongehuwd zijn en een partner hebben: niet elke relatie wordt op het gemeentehuis vastgelegd.
- Ruud de Ruiter
-
14 apr 2021 11:05
Antoon
Waar dienen dan de diverse relatievormen voor, zoals "relatie" of "onbekende relatie" ?
Waar dienen dan de diverse relatievormen voor, zoals "relatie" of "onbekende relatie" ?
- Antoon
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 95
14 apr 2021 11:33
Als je nu in 8.1 iemand als ongehuwd aanmerkt, dan kan je aan die ongehuwde persoon ook geen persoon meer in een andere relatie dan een huwelijk koppelen. Dat zou wel mogelijk moeten zijn als de benaming ongehuwd behouden blijft, want ongehuwd betekent alleen 'niet gehuwd' en betekent niet dat hij geen andere relatie dan een huwelijk kan hebben.