Alle foto's hernoemen en opnieuw koppelen

• Paul
  • Auteur

Alle foto's hernoemen en opnieuw koppelen

28 mrt 2021 21:27
Alle (bijna 1500) foto's in de materiaal map wil ik graag hernoemen en opnieuw koppelen aan de juiste personen.
Is er een manier om dit te automatiseren? Handmatig gaat dit zeer veel tijd kosten.
Zou de foto's het liefst de unieke Aldfaer sleutel (_CODEINTE) willen geven + volgnummer.jpg. Is deze code zichtbaar te maken op een persoonskaart?

Lees meer

Re: Alle foto's hernoemen en opnieuw koppelen

28 mrt 2021 21:35
Hernoemen heeft als gevolg het handmatig opnieuw koppelen, helaas niet automatisch mogelijk. Het intern nummer gebruiken is niet aanbevolen. Lees hierover dit artikel.

• Paul
  • Auteur

29 mrt 2021 08:34
Bedankt voor je reactie JayCee.
Ik zal niet het interne nummer, maar een combinatie van achternaam en een uniek nummer gebruiken.
Handmatig opnieuw koppelen van 1500 foto is eigenlijk niet te doen.
Is er echt geen mogelijk dit met een script/sjabloon te doen?

Lees meer

29 mrt 2021 09:57
Paul,
Een document kan aan meerdere personen gekoppeld worden die niet noodzakelijk overeen komen met de combinatie achternaam en uniek nummer
Komt nog bij dat ieder gekoppeld bestand in feite 2x voorkomt (zie Onderhoud > Materiaal)
a) met het volledige pad en bestandsnaam (b.v Materiaal\huw\jantje12345.jpg) en
b) default als onderschrift (jantje12345) bij het gekoppelde bestand op het tabblad Persoon wat gewijzigd kan worden in b.v Jantje x Marie 1887.

Een script (Hook) /sjabloon heeft geen invloed op de inhoud van de data base van Aldfaer want dat werkt uitsluitend op de rapportages welke die data base gebruiken

Lees meer

29 mrt 2021 11:43
Paul,
om een beetje mee te kunnen denken zou ik graag de behoefte willen weten waarom je zo graag de fotobestanden wilt hernoemen. Immers, het zijn neem ik aan allemaal gekoppelde documenten aan Aldfaer; het kan dus niet aan de koppeling liggen want hoe dat bestandje nu heet maakt niets uit toch?
Of heb je soms altijd het onderschrift van de foto geaccepteerd zoals Aldfaer dat weergeeft na het koppelen, want dan krijg je de bestandsnaam zonder extensie. Als die onderschriften je niet bevallen dan zul je dat moeten aanpakken.
Als je nu een bestaand bestand wilt hernoemen naar bv 'JANS099' dan zul je dat per bestand moeten doen én na het opnieuw koppelen het onderschrift aanpassen.

Waar zit het probleem nu?

Je kunt altijd voor de nieuwe bestanden het nieuwe systeem toe gaan passen toch?

• Paul
  • Auteur

29 mrt 2021 14:12
Beste Han,

We willen de foto's graag hernoemen, omdat de bestandsnaam nu de volledige geboortedatum bevat. AVG technisch lijkt ons dat niet verantwoord. Vandaar de wens om deze allemaal een andere unieke naam te geven.

Groet, Paul

Lees meer

29 mrt 2021 14:12 - 29 mrt 2021 14:19
Aanvulling op Han,
bij herbenoemen, niet vergeten de oude (dan rode) koppeling te verwijderen

AVG ?
Het wijzigen van alleen het onderschrift zonder geboorte of andere datum volstaat voor de rapportages binnen Aldfaer, niet voor export Gedcom. En dat kan via Onderhoud > Materiaal
Laatst bewerkt 29 mrt 2021 14:19 door Ruud de Ruiter. Reden: onderschrift

• Paul
  • Auteur

29 mrt 2021 16:57
Het onderschrift hebben we niet vaak gebruikt.

We gebruiken een rapport die voor alle personen een html persoonskaart aangemaakt. Deze worden inclusief foto's op onze website geplaatst.
Alleen voor de overleden personen wordt een geboortedatum weergegeven.
Volgende stap is om de geboortedata uit de bestandsnaam van de foto's te halen.

Is het mogelijk om de naam van de foto aan te passen in de database? Met een database tool als SQL Management studio?

Lees meer

29 mrt 2021 17:58 - 29 mrt 2021 17:59
Paul,
ingevolge het AVG mogen geen levenden gepubliceerd worden, tenzij deze expliciete toestemming hebben gegeven. Ergo, er worden alleen overledenen gepubliceerd en dan is een geboortedatum in de naam geen belemmering. Ik begrijp uit uw commentaar dat u wel levenden heeft gepubliceerd wat dus tegen de regels is. Ook al haalt u de geboortedatum weg.

Ruud
jouw aanvullingen worden niet op prijs gesteld. Ze zijn niet ter zake doende en over het AVG mis je de essentie.
Laatst bewerkt 29 mrt 2021 17:59 door Han Kortekaas.

Lees meer

29 mrt 2021 19:03
Paul,
terzijde: re hernoeming bestandsnamen:
ik ben wezen zoeken op internet naar een oplossing en heb het volgende gevonden en getest:
Renaming Multiple Files In Bulk With Sequence Numbers Assigned
Indien nog niet aan boord, installeer Python (=gratis), kopieer en plak de script in bv Notepad++, pas de parameters aan en 'Run'

Als u de bestandsnamen in naam_nummer, zoals eerder door Han aangegeven, wil wijzigen bv. JANS_001, is het redelijk eenvoudig. Pas de script telkens aan voor elke famiienaam .
Let wel, de ca.1500 koppelingen in Aldfaer zal je opnieuw moeten maken.

P.S. tot nu had ik van Python alleen maar het bestaan ervan gehoord. Dit was voor mij het alleereerste python-bestandje, en in minder dan 30 min, incl tutorial, was het klaar.

• Paul
  • Auteur

29 mrt 2021 20:57
Hartelijk bedankt voor het meedenken en de script info JayCee. Ik ga ernaar kijken.
Het hernoemen van de bestanden zelf kijk ik niet tegenop.
Het opnieuw koppelen in Aldfaer wordt monnikenwerk.
Ik hoop nog op een wonder (script/Database tool) middel. :)

• Paul
  • Auteur

29 mrt 2021 21:01
Hi Han, de foto's van de levenden zijn allemaal zelf (met toestemming voor web publicatie) aangeleverd.
Het idee is om alleen namen en foto's te publiceren van de levenden.
Zal niet helemaal volgens de AVG regels zijn, maar we doen ons best.
Groet, Paul

Gemaakt door Kunena