Aldfaer versie 9.1: problemen met invoer in notitievelden, bronvelden, (en ...)

Lees meer

Aldfaer versie 9.1: problemen met invoer in notitievelden, bronvelden, (en ...)

10 mrt 2021 21:32
Heb volgende problemen:
1.
de invoer in beide vrije velden (wellicht nog andere?) is met versie 9.1 plots problematisch.
Kopiëren en plakken (ctrl C/V) van woorden, zinsdelen en zinnen door ze te selecteren werkt niet meer op de klassieke methode. Noch binnen hetzelfde veld of tussen meerdere (notitie)velden binnen Aldfaer.
Met de cursor op het het einde van het deel gaan staan en met de Shift- en pijltjestoets dat deel omgekeerd selecteren heeft nog het meeste kans op succes, maar ook weer niet altijd.
Tussentijds in een ander deelvenster klikken, biedt evenmin soelaas.

2.
identiek probleem om een geselecteerd deel te deleten (del-toets). Ook hier moet je de cursor achteraan positioneren en met de backspace-toets letter per letter uitblanken.

3.
speciale tekens met de alt-toets(+ nummer) die ik vaak gebruik om een groot notitieveld te structureren, werken niet meer.
Vb: Alt7 (•), Alt16 (►) en ook Alt11 en 12 (♂, ♀). Wellicht ook nog andere.

Ik begrijp dat een nieuwe versie kinderziektes kent (Aldfaer vind ik overigens een fantastisch programma ...) maar kan ik in afwachting van een oplossing probleemloos terugkeren naar versie 8.1 zonder gegevensverlies?. Heeft iemand ervaring met een dergelijke downgrade?

Groetjes.

Lees meer

Re: Aldfaer versie 9.1: problemen met invoer in notitievelden, bronvelden, (en ...)

10 mrt 2021 23:03
In verband met een voor mij ongewenste wijziging (waarover ik in een ander topic berichtte) ben ik zojuist terug gestapt naar de vorige versie. Simpelweg door de nieuwe versie te de-installeren en de vorige versie te installeren. Dat lijkt probleemloos te zijn verlopen.
Daarna heb ik het checken op updates in de instellingen uitgezet.

• Van Osselaer Paul

Re: Aldfaer versie 9.1: problemen met invoer in notitievelden, bronvelden, (en ...)

11 mrt 2021 12:18
Kan u mij concreet vertellen hoe ik de vroegere versie (8.1) kan activeren en de upgrade naar versie 9.1 kan blokkeren, want sommige wijzigingen enerveren mij hierin enorm.

Lees meer

11 mrt 2021 13:35
@Van Osselaer Paul,

Geef eerst de map C:/Aldfaer, waar nu V9.1 staat, een andere naam of verwijder die.
Ga naar de Aldfaer website en kies 'Downloads'.
Daar kies je voor 'Oude versies van Aldfaer' (linkse menu)
Scroll naar beneden naar versie 8.1

Lees meer

11 mrt 2021 17:49
@Harm Selling,
ik waag de downgrade naar versie 8.1, want met alle respect voor het Aldfaer-team versie 9.1 is niet werkzaam.
Werken bij jou alle linken naar de materiaallijst (images, documenten,..) zoals vroeger?
Ik zou niet graag alle linken naar de 100-den documenten moeten herstellen!

Dank voor je antwoord.

Lees meer

11 mrt 2021 17:54
Walter,

Voordat je teruggaat naar 8.1 zou ik je willen vragen of je in 9.1 nog wat kan controleren. Je schrijft dat Kopiëren en plakken (ctrl C/V) van woorden, zinsdelen en zinnen door ze te selecteren niet meer werkt op de klassieke methode. Mijn vraag is of het wel goed werkt als je eerst met de linkermuisknop in een bron- of notitieveld klikt en pas daarna in dat veld gaat selecteren.

Dezelfde vraag geldt voor de Del-toets: als je eerst een keer met de linkermuisknop in een veld klikt en pas daarna selecteert en op de Del-toets drukt, lukt het dan wel?

Paul

Lees meer

11 mrt 2021 21:45
Paul Kallenberg schreef : Mijn vraag is of het wel goed werkt als je eerst met de linkermuisknop in een bron- of notitieveld klikt en pas daarna in dat veld gaat selecteren.
Dat kan ik bevestigen door te hebben ondervonden in de RC-versie, doch gezien de eenvoudige oplossing het geen melding waard vond.

Lees meer

12 mrt 2021 00:46
Ja, de links naar materiaal die ik in het verleden heb aangemaakt, werken bij mij.
Omdat ik voor mijn probleem (volgorde beroepen) nu een oplossing is, heb ik overigens de nieuwste versie weer geïnstalleerd.

Gemaakt door Kunena