Kan Aldfaer niet meer openen

• M.E. van Zwol
  • Auteur

Kan Aldfaer niet meer openen

07 mrt 2021 12:54
Gisterenavond heb ik nog in Aldfaer gewerkt en alles opgeslagen en een veiligheidskopie gemaakt. Ik werk in versie 4.2.
Vanochtend wilde ik de stamboom openen, maar dat lukt dus niet. Het programma opent wel, maar blijft een leeg veld, normaal gesproken start de stamboom gelijk op. Als ik via Bestand en Openen de stamboom wil openen lukt dat niet en krijg ik de melding:
"Deze bestanden zijn gemaakt in versie 2 en kunnen niet automatisch worden geconverteerd. Gebruik GEDCOM of converteer de stamboom via versie 2.2.1.6 en 3.3.2. (te vinden op www.aldfaer.net ).

Ik heb nog nooit problemen gehad met deze versie. Weet iemand hoe dit kan komen en wat ik er aan kan doen? Ik heb nog nooit gewerkt met Gedcoms....

Bijlagen:

• M.E. van Zwol
  • Auteur

Re: Kan Aldfaer niet meer openen

07 mrt 2021 13:32
Ik heb nu de op één na laatste veiligheidskopie geopend van dezelfde avond en dat lukt wel, alleen zijn nu alle afbeeldingen niet geladen, zie bijlage.
Bij controle bestaat het mapje inderdaad niet meer.
Maar de afbeeldingen zijn wel opgeslagen op mijn pc, dus niet verloren.
Hoe kan ik die weer in mijn stamboom zichtbaar krijgen?

Bijlagen:

Lees meer

07 mrt 2021 17:29
Maak het mapje opnieuw aan en plaats daarin de afbeeldingen.Doe vervolgens een Stamboom > Bestandsherstel.
Ter zijde : Zoek eens naar de stambomen met Bestand > Zoek ldfaer-bestanden en vink stambomen en veiliheidskopieën aan. Maak een knipsel van het resultaat en stuur het in bijlage.
Waarom niet updaten naar de huidige nieuwe versie, met zo veel meer nieuwe functies? Indien het converteren van de stambomen niet lukt, mag u mij een kopie sturen via mail en zal het voor u klaren. Klik op mijn naam en daarna op het enveloppje voor mijn e-mailadres.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: M.E. van Zwol

• M.E. van Zwol
  • Auteur

07 mrt 2021 18:12
Het is ondertussen opgelost. Ik hoefde alleen maar het pad te veranderen naar het mapje waar de foto's staan opgeslagen. Nu doet alles het weer.

Ik zou wel willen updaten, maar ben bang dat niet alles meekomt. Of dat er bijv. notities verdwijnen, etc., omdat ik nog in zo'n oude versie werk en het dan zo'n verschil is met de nieuwste versie....

Lees meer

07 mrt 2021 18:21 - 07 mrt 2021 18:21
Heer van Zwol,
we zijn nu ettelijke jaren verder na 4.2 en er zijn duizenden gebruikers voorgegaan........dit forum zou vol staat over het feiten dat men gegevensverlies had.
Laatst bewerkt 07 mrt 2021 18:21 door Han Kortekaas.

• M.E. van Zwol
  • Auteur

07 mrt 2021 18:23
Ik ben een dame..... ;-)

Lees meer

07 mrt 2021 19:51 - 07 mrt 2021 19:53
M.E. van Zwol schreef : Ik heb nog nooit gewerkt met Gedcoms....
In versie 4.2; eerst de privacyfilter uitzetten in Extra, ga vervolgens naar Bestand > Exporteer gedcom, nadat het Gedcomvenster open staat druk op de toets F1. De help toont de betreffende pagina. Idem voor gedcom import. Installeer de nieuwe versie 9.0 in C:\Aldfaer en importeer de gedcom. Pas, indien nodig, de instellingen aan voor rapporten en de eigenschappen.

ter zijde: in uw profiel kan al dan niet gekozen worden om het geslacht op de forum te tonen.B) .
Laatst bewerkt 07 mrt 2021 19:53 door JayCee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: M.E. van Zwol

• M.E. van Zwol
  • Auteur

07 mrt 2021 19:55
Bedankt voor de uitleg!

Ah! :silly:

Lees meer

07 mrt 2021 23:55
Mirjam, fijn dat u de initialen gewijzigd hebt naar uw voornaam!

• M.E. van Zwol
  • Auteur

08 mrt 2021 11:05
Graag gedaan, Han! Het is nu duidelijk. ;-)

Lees meer

08 mrt 2021 12:14
Mirjam
Je hoeft geen update via Gedcom te doen
zie www.deruiter.ch/Aldfaer/Help/Aldfaer%20versie.pdf en na conversie naar versie 8.xx wordt bij opstarten de update naar versie 9.0 aangeboden
Kort: update van 4.xx naar versie 7.2 gevolgd door een update naar versie 8.1 met daarna auto update naar 9.0

Lees meer

08 mrt 2021 12:44
Ruud, hoe presteer je het toch om een -uit angst voor gegevensverlies- 4.2 gebruiker de meest makkelijke weg die JayCee aanbeveelt te overrulen met de lange weg om via jouw beschrijving van versie naar versie over te zetten naar de nieuwste Aldfaer versie.

Gemaakt door Kunena