Materiaal buiten de materiaal map

• Adriaan
  • Auteur

Materiaal buiten de materiaal map

14 feb 2021 14:56
Met de nodige moeite heb ik mijn MyHeritage stamboom overgezet naar Aldfaer. Om meerdere kopieën van het zelfde materiaal voor verschillende toepassingen zoveel mogelijk tegen te gaan is al het materiaal in de map SharedPhotos op mijn NAS geplaatst. De koppelingen met foto's in Aldfaer specificeren het volledige pad.

Aldfaer heeft geen problemen om de foto's te vinden, maar het toevoegen van nieuw materiaal stuit op de waarschuwing "Het pad naar de map met materiaal is niet bekend. Voer deze bij de eigenschappen in (menu Stamboom - Eigenschappen).". Specificatie van het pad naar SharedPhotos leidt tot het tonen van de waarschuwing "Kan bestand niet tonen: PadnaarSharedPhotos\PadnaarSharedPhotos\SharedPhotos\Pnnnn_xxxx_yyyy.jpg" ipv de foto Pnnnn_xxxx_yyyy.jpg zelf.

Bestaat er een simpelere oplossing dan alles in Gedcom formaat exporteren, fotokoppelingen ontdoen van het PadnaarSharedPhotos\SharedPhotos\ pad en de Gedcom vervolgens weer importeren?

Bvd, voor uw reactie.

Lees meer

Re: Materiaal buiten de materiaal map

14 feb 2021 16:15
Adriaan schreef : Bestaat er een simpelere oplossing.

Het simpelste is om de map als netwerkschijf te koppelen.

Onder Windows 10 open je daarvoor de Verkenner en kies je in het lint ‘Start’ het onderdeel ‘Nieuw / Snelle toegang / Als station toewijzen’. Selecteer in het venster eerst de gewenste stationsletter (bijvoorbeeld: X:) en ga via ‘Bladeren’ naar de gewenste map (PadnaarSharedPhotos\PadnaarSharedPhotos\SharedPhotos\). Zorg ervoor dat er een vinkje staat bij ‘Opnieuw verbinding maken bij aanmelden’ en klik op ‘Voltooien’.

Hierna kun je in Aldfaer de gekozen stationsletter met pad (X:\) aangeven bij Stamboom > Eigenschappen voor pad naar je materiaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Adriaan

Lees meer

14 feb 2021 16:18 - 14 feb 2021 16:20
verwijderd vanwege Carel die me voor was
Laatst bewerkt 14 feb 2021 16:20 door Han Kortekaas.

Lees meer

14 feb 2021 16:49
Han Kortekaas schreef : verwijderd vanwege Carel die me voor was

;-)

Misschien nog ter aanvulling:
Tot slot in Aldfaer kiezen voor Stamboom > Controle+Reparatie (om de paden bij het reeds ingevoerde materiaal te herstellen)

Lees meer

14 feb 2021 16:57 - 14 feb 2021 16:59
Naast uw lange padnaam heeft u misschien ook nog submappen en al dan niet lange bestandsnamen. Dat kan betekenen dat u de Aldfaer grens van maximaal 127 posities voor het totaal van padnaam gaat overschrijden.

zie ook: www.deruiter.ch/Aldfaer/Help/Aldfaer%20Padnaam%20te%20lang.pdf
Laatst bewerkt 14 feb 2021 16:59 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

14 feb 2021 23:35
Ruud,
Het document waar je naar verwijst is meer dan drie jaar oud. Ondertussen zijn we vijf(!) Aldfaer-versies verder. Heb je sindsdien ooit getest of je bewering nog wel klopt?

Lees meer

15 feb 2021 09:16 - 15 feb 2021 09:19
Antoon,
Op het forum is geen release info van oude versies te vinden (ik heb alle 301 pagina's op "release" gescanned)
Als ik een oude versie opstart, (b.v. versie 6.2 of 4.2) en de controle op updates is in instellingen uitgeschakeld wordt desondanks de update info versie 8.1 getoond. Ik kan dus niet nagaan of en met welke versie dienaangaande een wijziging is ingevoerd.
Laatst bewerkt 15 feb 2021 09:19 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

15 feb 2021 09:53
De versie-informatie over alle Aldfaer-versies staat al sinds jaar en dag op de Aldfaer-website: aldfaer.net/sitemap//index.php?q=node/38
Daarnaast moet je natuurlijk bij elke nieuwe versie nagaan of wat je beweert nog wel klopt. Dat kan in dit geval heel makkelijk en dat zou ik maar eens doen.

Lees meer

15 feb 2021 10:19
Antoon,
Bedankt
Versie 6.0
[!] Algemeen: Controle op te lange padnamen. Dit voorkomt onverwachte access violations.
Dienaangaande geen passende melding "pad" in latere versies gevonden

Lees meer

15 feb 2021 16:47
Toch is de bewering over de maximale padnaam van 127 karakters voor een VK in Aldfaer een fabeltje. De maximale padnaam in Aldfaer is steeds en overal 260 karakters, zoals in Windows. In de praktijk is de bestandsnaam voor een VK beperkt doordat die bestandsnaam zowel gebruikt wordt als basis voor de benaming van de tijdelijke map alsook voor de bestandsbenamingen in die tijdelijke map. Daardoor is de bestandsnaam voor een VK in de praktijk beperkt tot rond 140 karakters. We zullen er naar kijken of dit beter kan, maar het is alleszins niet zo dat Aldfaer bewust de padnaam van een VK tot 127 karakters beperkt.

• Francke

15 feb 2021 22:20
Citaat uit de help van RC2 wanneer het over Opslaan als ... gaat:
"1.Op dit venster vult u de nieuwe bestandsnaam van de stamboom in. Deze naam moet uniek zijn en mag niet gelijk zijn aan de naam van het geopende bestand. Bovendien mag de bestandsnaam (inclusief pad) niet langer zijn dan 127 karakters"!
en dat klopt, een naam van 128 karakters wordt niet opgeslagen.

Lees meer

15 feb 2021 22:44
Ik kan met 'Opslaan als' zonder probleem een bestand opslaan met een totale padnaam van 140 karakters. De bewering in de Help klopt dus niet en zal aangepast worden. Bij 'Opslaan als' speelt hetzelfde als bij een VK: de bestandsnaam wordt zowel gebruikt als basis voor de benaming van de tijdelijke map als voor de bestandsbenamingen in die tijdelijke map. En die combinatie samen met het pad van de map waarin de tijdelijke map staat moet in 260 karakters passen.

Gemaakt door Kunena