kleuren verdwijnen

• Base_X
  • Auteur

kleuren verdwijnen

10 feb 2021 16:28
ik werk al jaren met uw prachtige programma.
Nu heb ik de gewoonte om directe voorouders van kleur te voorzien. De laatste tijd zie ik echter dat enkele voorouders wel van een kleur zijn voorzien maar dat de tekst ervan gewoon zwart blijft (bijvoorbeeld in personenlijst of in de lijst met kinderen).
Is dit een bekend probleem of doe ik iets fout met bepaalde instellingen?
Ik hoop dat er een oplossing voor is want dit probleem maakt het zoeken naar directe voorouders wel moeilijk.

Lees meer

Re: kleuren verdwijnen

10 feb 2021 17:02 - 10 feb 2021 17:04
Heb het vermoeden dat u de voorouders kleurt in de tab Diversen waar een mogelijkheid is om elke persoon indivudueel een kleur toe te kennen. Voorouders en nazaten van neen referentiepersoon kunnen simpelweg van een kleur voorzien worden in de instellingen > Vensters.
Welke lijst noemt u "lijst met kinderen"?.
Laatst bewerkt 10 feb 2021 17:04 door JayCee.

• Base_X
  • Auteur

10 feb 2021 20:33 - 10 feb 2021 21:13
Welke lijst noemt u "lijst met kinderen"?.

De lijst links midden van het hoofdveld, onder de gegevens van de geselecteerde persoon (en partner). Trouwens, ook bij de geselecteerde persoon (en partner) én de ouders (linksonder) zijn de kleuren niet zichtbaar.

nb. 'Kleuren' doe ik inderdaad via de tab. 'Diversen'. Ik gebruik meerdere kleurcodes. Dan is de standaardkleuring (via instellingen) geen optie, lijkt mij?
Laatst bewerkt 10 feb 2021 21:13 door Base_X. Reden: aanvulling

Lees meer

10 feb 2021 22:15
De kleuren toegekent in de instellingen bij Vensters overheersen de kleuren toegekent in tab diversen. De perssonen met zwarte tekst zijn geen voorouder of nazaat van de referentiepersoon of zijn geen kleur toegekent via tab diversen.
Maak eens een leesbaar knipsel van het hoofdvenster met tab diversen geselecteerd, van een persoon met een kleur toegekent in tab diversen en een klein knipsel van dezelfde persoon dat zwart wordt weergegeven in de personenlijst.

• Base_X
  • Auteur

10 feb 2021 22:57 - 10 feb 2021 22:58
In het voorbeeld vindt u Gertrude Limpens. Links kunt u zien dat zij een blauwe kleur moet hebben (tab diversen). In de personenlijst linksonder is haar naam zwart. In het rechtervenster is haar echtgenoot geselecteerd: ook hier kunt u zien dat Gertrude zwart is in het hoofdvenster én in de personenlijst.

In dit voorbeeld zouden hun kind Mechtilde en haar vader Servatius Limpens (linksonder) ook blauw moeten zijn.

PS: ik zie dat de bijlage heel klein wordt weergegeven, Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Bijlagen:

Laatst bewerkt 10 feb 2021 22:58 door Base_X.

Lees meer

10 feb 2021 23:23
Inderdaad kleine bijlagen. Het was beter geweest 2 afzonderlijke bijlagen.
Wat is het pad van het stamboombestand?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Base_X

Lees meer

11 feb 2021 08:42 - 11 feb 2021 08:46
Dag,
Uw methode met een kleur toekennen voor het zoeken naar directe voorouders is een moeizame handmatige methode terwijl dat
a) via het systeem referentie persoon en automatische kleurtoekenning in Instellingen > Vensters is handmatige kleurtoekenning overbodig

Door een nieuwe referentiepersoon te kiezen worden dan automatische voor en nageslacht gekleurd.

b) U wilt niet iedere keer een andere referentie persoon kiezen. Welnu gebruik dan de functie groepen
Doe Menu > Persoon > Groep > Persoon toevoegen aan nieuwe groep
Geef de groep een betekenisvolle naam en maak de selectie en zet de vinken zoals aangegeven.

Zodra een persoon gekoppeld wordt aan één van de personen binnen de selectie van die groep wordt deze automatisch in de groep toegevoegd

U kunt ook kiezen voor de functie Kwartierstaat voor als u b.v. uitgaande van uw ouders en die van uw echtgenote 4 groepen wenst te maken, dus 4 verschillende groepen

In beide systemen is het niet direct noodzakelijk eerst die handmatige kleuren te verwijderen, hoewel dat op termijn wel is aan te raden.
Laatst bewerkt 11 feb 2021 08:46 door Ruud de Ruiter. Reden: kleuren verwijderen

• Base_X
  • Auteur

11 feb 2021 12:16
Bestanden én programma staan op de C-schijf, zoals het hoort. Ik had al eens een probleem omdat ik ze op een verkeerde plek had staan. Dit probleem is toen netjes opgelost.
Ik heb het bestand gesplitst en opnieuw toegevoegd.

Bijlagen:

• Base_X
  • Auteur

11 feb 2021 12:18 - 11 feb 2021 12:20
Ik ga uw tips eens goed bestuderen.
Dank voor uw reactie!
Laatst bewerkt 11 feb 2021 12:20 door Base_X.

Lees meer

11 feb 2021 13:13
Base_X schreef : Bestanden én programma staan op de C-schijf, zoals het hoort. .
Nochtans wijkt de titelbalk van het hoofdvenster af van de standaard. Op de C-schijf staan betekent nog niet op de juiste locatie.

• Base_X
  • Auteur

11 feb 2021 14:44
nogmaals dank voor uw antwoord. Na bestudering zie ik dat optie a inderdaad automatisch in kleur toekent. Helaas vervalt dan de flexibiliteit om meerdere kleuren toe te passen.
Met betrekking tot optie b: begrijp ik het goed dat elk individu handmatig aan een groep moet worden toegevoegd?

• Base_X
  • Auteur

11 feb 2021 14:45 - 11 feb 2021 14:53
Bestanden staan op de goede plek: ik werk al meerdere jaren op deze wijze.

Het kleurenprobleem is pas enkele maanden oud (hooguit 1-1,5 jaar). Daar heb ik vroeger nooit last van gehad: het programma en de bestanden zijn in de tussentijd niet verplaatst. Ook na overzetten naar een nieuwe computer werkte alles prima.
Zou het kunnen dat het probleem samenhangt met een van de laatste updates van ALDFAER?

ps: De titelbalk is gefotoshopt, vandaar de afwijking.
Laatst bewerkt 11 feb 2021 14:53 door Base_X.

Gemaakt door Kunena