- Bedankjes 0
Sorteren
- WILLE Roland
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Sorteren
29 dec 2020 20:20
Probleem in persoonslijst, na problemen in Windows bij het opstarten, dat intussen terug hersteld is ondervind ik nu dat als ik personenlijst aanklik, er iets fout is. Ik selecteer 4 vakken - Achternaam - Voornaam - Geboren / .. en Overleden / ... Nu stel ik vast dat, als ik een Achternaam ingeef bv Verstraete de sortering in de lijst perfect weergegeven wordt, geef in een achternaam in ' tweedelig ' bv Van Der Straete dan verschijnt op de bovenste regel ' Vanachte ( en volgende ) - Vanachter - Vanassche - Vanbruaene enz dus volgens alfabeth. evenzo met bv. zoek De Wilde.. éérste Debal - Debbaut ( gans de reeks ) dan Debets ( idem ) Deblauwe enz.
Wat is de reden of fout, graag beetje hulp aub,
Dank voor uw aandacht, met vriendelijke groeten,
WILLE R.
Wat is de reden of fout, graag beetje hulp aub,
Dank voor uw aandacht, met vriendelijke groeten,
WILLE R.
Onderwerp is gesloten.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
Re: Sorteren
29 dec 2020 22:16 - 29 dec 2020 22:16
Ik vermoed dat u het veld 'Tussenvoegsels' gebruikt voor samengestelde namen. Niet doen indien de sortering op zijn Belgisch gewenst is. Vul de volledige naam in het achternaamveld in.
Laatst bewerkt 29 dec 2020 22:16 door JayCee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WILLE Roland
Onderwerp is gesloten.
- WILLE Roland
- Auteur
30 dec 2020 05:59
Dag Ray,
U heeft een punt in zekere zin, maar ga dus kort uitleggen wat zich voordoet. Werk met een Laptop en Desktop, voer steeds al mijn gegevens in op DT. Bij afsluiten ' opslaan als: C:\Wille R jjjj mm dd dan wijzig ik de C: naar E: (USB) dus heb ik een exacte copy. Om de Laptop bij te werken open ik op LT Aldfaer, normaal heb ik steeds de laatste bijwerking, plaats ik USB ga naar " zoek bestanden ", klik E:\ met laatste datum ( bijwerking ) laad dit op en dan opslaan als C:\ jjjj mm dd. Dus op schijf C heb ik steeds dezelfde gegevens, doe dit al meer dan 10 jaar en werkt perfect, evenszo met map Materiaal.
Met crash laptop ( Windows, wegens stroomuitval ) stelde ik vast, na herstel dat ik een verschil had van 402 personen en 350 doc. in materiaal, zelfs na bijwerking met laatste gegevens USB krijg ik het niet opgelost. Heb al mijn materiaal opnieuw van DT naar USB overgezet ( ruim 7000 best.) en een GEDcom gemaakt van de laatste versie, en beide overgezet naar LT. Bestandscontrole ....... en alles leek perfect, tot ik op personenlijst klikte en vaststelde dat dit niet meer werkte. Nu wat betreft die tussenvoegsels ik gebruik dit " soms " vb naam ' Vriend(t) ' of De Vriend(t) in de sortering is het overzichtelijk om "De" als tussenvoegsel te plaatsen dan heb je wel alle namen ' Vriend(t) in juiste volgorde ook volgens voornaam, is bij veel doc. niet steeds duidelijk hoe het geschreven word (zelfs in één fam.)
Dus op mijn DT werkt dit nog steeds perfect maar ging het mogelijks fout via GEDcom ?
Dank voor uw aandacht, mvg.
WILLE R.
U heeft een punt in zekere zin, maar ga dus kort uitleggen wat zich voordoet. Werk met een Laptop en Desktop, voer steeds al mijn gegevens in op DT. Bij afsluiten ' opslaan als: C:\Wille R jjjj mm dd dan wijzig ik de C: naar E: (USB) dus heb ik een exacte copy. Om de Laptop bij te werken open ik op LT Aldfaer, normaal heb ik steeds de laatste bijwerking, plaats ik USB ga naar " zoek bestanden ", klik E:\ met laatste datum ( bijwerking ) laad dit op en dan opslaan als C:\ jjjj mm dd. Dus op schijf C heb ik steeds dezelfde gegevens, doe dit al meer dan 10 jaar en werkt perfect, evenszo met map Materiaal.
Met crash laptop ( Windows, wegens stroomuitval ) stelde ik vast, na herstel dat ik een verschil had van 402 personen en 350 doc. in materiaal, zelfs na bijwerking met laatste gegevens USB krijg ik het niet opgelost. Heb al mijn materiaal opnieuw van DT naar USB overgezet ( ruim 7000 best.) en een GEDcom gemaakt van de laatste versie, en beide overgezet naar LT. Bestandscontrole ....... en alles leek perfect, tot ik op personenlijst klikte en vaststelde dat dit niet meer werkte. Nu wat betreft die tussenvoegsels ik gebruik dit " soms " vb naam ' Vriend(t) ' of De Vriend(t) in de sortering is het overzichtelijk om "De" als tussenvoegsel te plaatsen dan heb je wel alle namen ' Vriend(t) in juiste volgorde ook volgens voornaam, is bij veel doc. niet steeds duidelijk hoe het geschreven word (zelfs in één fam.)
Dus op mijn DT werkt dit nog steeds perfect maar ging het mogelijks fout via GEDcom ?
Dank voor uw aandacht, mvg.
WILLE R.
Onderwerp is gesloten.
- WILLE Roland
- Auteur
30 dec 2020 06:21
Dag Ray,
Probleem is dus opgelost !
Heb via voor vermelde bewerking " bestand kopiëren op USB " zoals beschreven de test gedaan. mijn bestaand GEDcom-bestand andere naam gegeven, datums bijgewerkt en mijn gegevens van DT naar USB en dan van USB naar LT !
Aantal personen is oke en de sortering werkt zoals voordien, sorry had er vroeger moeten aan denken.
Mogelijks een tip voor anderen al je op twee app. werkt om bij te werken, je moet enkel de Stationsletter en datum perfect nazien en het werkt dus. Mogelijks toch dat er in de GEDcom iets fout loopt.
Toch bedankt, Allerbeste einde jaar.
WILLE R.
Probleem is dus opgelost !
Aantal personen is oke en de sortering werkt zoals voordien, sorry had er vroeger moeten aan denken.
Mogelijks een tip voor anderen al je op twee app. werkt om bij te werken, je moet enkel de Stationsletter en datum perfect nazien en het werkt dus. Mogelijks toch dat er in de GEDcom iets fout loopt.
Toch bedankt, Allerbeste einde jaar.
WILLE R.
Onderwerp is gesloten.
- Han Kortekaas
-
30 dec 2020 07:44
Wille,
heeft u wel eens gehoord van Veiligheidskopien? Uw methode om in de bestandsnaam van de stamboom een datum op te nemen is totaal overbodig. Het werken met een gedcom geeft u zeker verlies van kleur- en andere instellingen.
En, houd er rekening mee dat USB's niet het eeuwige leven hebben!
heeft u wel eens gehoord van Veiligheidskopien? Uw methode om in de bestandsnaam van de stamboom een datum op te nemen is totaal overbodig. Het werken met een gedcom geeft u zeker verlies van kleur- en andere instellingen.
En, houd er rekening mee dat USB's niet het eeuwige leven hebben!
Onderwerp is gesloten.
- WILLE Roland
- Auteur
30 dec 2020 09:10
Veiligheidskopie maak ik vanaf moment dat er 50 personen bijkomen, moet je toch ook nog overzetten, en heb nu ook de zekerheid dat ik steeds 3 recente versies heb Desktop - USB - Laptop en maandelijks nog versie naar externe HD. weet niet of het nog veiliger kan, ? Trouwens alle bestanden ouder dan 2 maanden worden ook overal gewist indien er niets fout gaat.
Onderwerp is gesloten.
- Han Kortekaas
-
30 dec 2020 09:37
Waarom niet via de Instellingen een automatische veiligheidskopie dan hoeft u niet zelf bij te houden of er 50 nieuwe personen zijn, want zodra er mutaties aan personen zijn moet er een nieuwe VK zijn.
Uw VK methode is naar mijn mening 'overdone' maar kan natuurlijk geen kwaad.
Het wissen van bestanden ouder dan twee maanden is een gevaarlijke!
Uw VK methode is naar mijn mening 'overdone' maar kan natuurlijk geen kwaad.
Het wissen van bestanden ouder dan twee maanden is een gevaarlijke!
Onderwerp is gesloten.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
30 dec 2020 11:38WILLE Roland schreef : .......Nu wat betreft die tussenvoegsels ik gebruik dit " soms " vb naam ' Vriend(t) ' of De Vriend(t) in de sortering is het overzichtelijk om "De" als tussenvoegsel te plaatsen dan heb je wel alle namen ' Vriend(t) in juiste volgorde........
Overweeg hiervoor het gebruik van de functie Stamboom > Onderhoud > Sorteer als..
Onderwerp is gesloten.
- WILLE Roland
- Auteur
30 dec 2020 18:27
Bij deze wil ik graag dit onderwerp - discussie afsluiten, mijn probleem was, wegens herinstallatie, met GEDcom, op ander toestel dat ik fout kreeg in de persoonslijst op sortering, besef dat deze stap NIET de beste keuze was, even logisch nadenken, gaf me ' de juiste tip '.
Simpel en eenvoudig zorg continu voor een opslag op een extern app. en zet deze terug op het ' nieuwe toestel ' doe enkele beschreven stappen ( bestandsherstel ..) en maak je geen zorgen, alles uit je laatste opslag word optimaal weergegeven, vroeg om hulp, dank voor alle reactie's, het programma werk perfect, soms zijn wij het probleem in onverwachte omstandigheden, zo leer je bij, dank Mvg.
Simpel en eenvoudig zorg continu voor een opslag op een extern app. en zet deze terug op het ' nieuwe toestel ' doe enkele beschreven stappen ( bestandsherstel ..) en maak je geen zorgen, alles uit je laatste opslag word optimaal weergegeven, vroeg om hulp, dank voor alle reactie's, het programma werk perfect, soms zijn wij het probleem in onverwachte omstandigheden, zo leer je bij, dank Mvg.
Onderwerp is gesloten.