twee families koppelen

Lees meer

twee families koppelen

18 dec 2020 20:33
Beste,
Is er een manier om een deel van de bestanden van een familie in Aldfaer, te koppelen aan een andere familie die in een ander Aldfaer is gemaakt?
Van beide wil ik dus de resp schoonfamilies overbrengen.
BVD
Michel Buijs

Lees meer

Re: twee families koppelen

18 dec 2020 21:30
Maak een groep van de personen die deel uitmaken van de schoonfamilie. Zet bv de vader van uw echtgenote in het hoofdvenster, vervolgens Persoon > toevoegen aan nieuwe groep > geef de groep een passende naam > kies kwartierstaat > vink alles aan in de rechter kolom. Herhaal dit tot alle personen in de groep staan.
Dan Tonen > groepen > selecteer de groep > bewaar als nieuw Gedcom - bestand. De ontvanger kan nu de gedcom importeren. Het beste gebeurt is dit waarbij verzender en ontvanger dezelfde versie van Aldfaer gebruiken, maar is geen vereiste.

Lees meer

19 dec 2020 17:07
Dank voor je reactie JayCee.
Ik heb de stappen uitgevoerd en het Gedcom bestand geïmporteerd in de bedoelde stamboom.
Helaas niet het gewenste resultaat. O.a. de gekoppelde afbeeldingen zijn er niet. En de aansluiting met de bestaand reeks is niet tot stand gekomen. Er is namelijk enkele generaties terug een overlap en die zie ik niet terug. Het lijken twee aparte stambomen te blijven.
Hoe herstel ik naar de oude situatie? Helaas is het laatste .ald bestand overschreven met de nieuwe versie. Heb nog wel een veiligheidskopie van oudere datum.
Hoe zet ik dat terug?

Lees meer

20 dec 2020 10:05 - 20 dec 2020 10:06
Was "importeer in huidige stamboom" aangevinkt bij import, althans als dit de bedoeling was.
Het blijven twee aparte stambomen wanneer bij import geen vink staat bij "importeer in huidige stamboom".
Was het materiaal aangevinkt in de gedcom-exportinstellingen?
Een gedcom import doe je best nooit in de originele stamboom. Maak eerste een kopij waarin de import kan gebeuren en vervolgens als nieuwe stamboom opslaan. Vervolgens de dubbels verwijderen.
Laatst bewerkt 20 dec 2020 10:06 door JayCee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Michel Buijs

Lees meer

20 dec 2020 10:50
Michel,
het is achteraf. Ik heb uw eerste vraag begrepen als dat u iemand anders wilde bedienen met twee schoonfamilies. Helaas is het me nu duidelijk dat u er zelf meerdere stambomen op na houdt en dat het intern een 'swap' was.
U bewijst nu wat ik altijd propageer; maak nooit per familie een stamboombestand want vroeg of laat komen er raakvlakken en heb je dubbel werk. Stop toch alles in één bestand; het bijt niet want rapportages zijn toch allemaal op familieverband gebaseerd.

Mijn advies is om te proberen, aan de hand van veiligheidskopieen e.e.a. in 1 bestand te stoppen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Michel Buijs

Lees meer

20 dec 2020 11:11
Han, dank voor je reactie.
Achteraf was één bestand vanuit jouw standpunt beter geweest. Nu heb ik drie stambomen met raakvlakken. Ik weet niet hoe bij één bestand toch bijv. een aparte webpublicatie te maken van elk van de drie stammen. Dat lukt me nu wel.
T.a.v van mijn initiële vraag heb ik via de suggestie van JayCee 'Ontdubbelen' en 'Samenvoegen van stambomen' gevonden van jouw hand.
Het lijkt me goed me daar eerst maar eens goed in te verdiepen voor ik verdere stappen ga ondernemen.
De oude installatie heb ik gelukkig kunnen herstellen.
Indien nodig kom ik er later graag op terug.

Lees meer

20 dec 2020 11:17 - 20 dec 2020 11:19
Reactie naar JayCee
'Importeer in huidige stamboom' kan ik met niet herinneren. Waarschijnlijk dus niet gebruikt.
Dank tot zover. Zie verder reactie naar Han.
Laatst bewerkt 20 dec 2020 11:19 door Michel Buijs.

• Francke

20 dec 2020 17:46 - 20 dec 2020 17:46
Michel Buijs schreef : Ik weet niet hoe bij één bestand toch bijv. een aparte webpublicatie te maken van elk van de drie stammen.
Elk van de stammen heeft een stamoudste, maak van elk een bladwijzer, ze verschijnen onderaan. Door nu één van de stamoudsten te kiezen (door erop te klikken) verschijnt deze als actieve persoon en vanuit deze persoon is bv een parenteel te fabrieken.
Laatst bewerkt 20 dec 2020 17:46 door Francke.

Gemaakt door Kunena