Beeindiging Huwelijk met 2 datums ?

• Hans Peters
  • Auteur

Beeindiging Huwelijk met 2 datums ?

04 dec 2020 23:01
Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik zie tijdens mijn onderzoek dat 1 iemand gehuwd is en nu heb ik 2 datums van scheiding 1 van indiening en 1 van uitgesproken datum.
Kan ik deze 2 datums invoeren? Mij lukt het niet, misschien hebben jullie ideeen.

Ander vraag, wordt er nog aan updates gewerkt aan het programma, misschien is het mogelijk de gegevens die op site's staan Zoals
Documenttype BS Huwelijk
Erfgoedinstelling Gelders Archief
Plaats instelling Arnhem
Collectiegebied Gelderland
Archief 0207A
Registratienummer 13390-25
Aktenummer 85
Registratiedatum 12-03-1942
Akteplaats Nijmegen
Collectie Nijmegen, Huwelijken
Boek Nijmegen, Huwelijken
Opmerking Echtscheiding

Zodat we deze niet hoeven over te kopiëren en moeten corrigeren???

Alvast bedankt voor jullie reacties

gr
hans

Lees meer

Re: Beeindiging Huwelijk met 2 datums ?

05 dec 2020 00:18
Bij scheiding kan maar één van de twee gegevens ingevuld worden.
Zijn beiden gekent dan kan de een ingevult worden en de andere in de notitie plaatsen of een 'Overig' feit aanmaken. Persoonlijk gebruik ik een feit voor de uitspraak indien de registratie gekent is, waarin eventueel details over het vonnis vermeld kunnen worden.

De andere vraag is voor het Aldfaer team.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hans Peters

Lees meer

05 dec 2020 10:59
NL situatie
Een echtscheiding is pas effectief als deze geregisteerd is bij de Burgelijke Stand van de gemeente waar het huwelijk plaats vond. De rechterlijke uitspraak is een stap in de echtscheidings procedure. Wordt na de uitspraak geen registratie uitgevoerd is er derhalve juridisch geen echtscheiding. Als ik mij goed herrinner kan een registratie pas na een wachttijd uitgevoerd worden.

Uiteraard kan dit voor andere landen (b.v. USA) volledig anders zijn

Lees meer

05 dec 2020 12:43 - 05 dec 2020 12:45
De andere vraag voor updates; gebruikt u wel de herhalingsfunctie?
Dan,bij de bronverwijzing gebruik ik nimmer omschrijvingen zoals 'Documenttype BS Huwelijk'. Bij bronverwijzingen van het huwelijk is het evident dat het woordje 'Documenttype' overbodig is, zo ook Huwelijk. Waar wordt bepaald door de plaats van het huwelijk. Dus bij de bron voer ik 'BS akte' of 'Trouw boek' in, waarna het herhaalmechanisme dat woord alvast invult en ik alleen de verdere aktenummer of boeknummer en folio moet completeren.
Registratienummers en archiefnummers neem ik nimmer over. Het aktenummer is allesbepalend en meer is niet nodig.

Als u soortgelijk handelt bespaart u veel kopieerwerk.

En als voorproefje op het overnemen van gegevens van andere sites is het zo dat u moet bedenken dat er zeer vele sites zijn, die ieder een eigen softwarepakket hebben, die gelinkt zouden moeten worden aan Aldfaer. Zou dit al mogelijk zijn komt de vraag of de informatie toegevoegd, dan wel deels toegevoegd moet worden. Wat te doen als de informatie bij uw database verschilt van de te kopieren data?

Kortom, nobele gedacht maar praktisch onmogelijk uit te voeren.
Laatst bewerkt 05 dec 2020 12:45 door Han Kortekaas.

• Hans Peters
  • Auteur

06 dec 2020 10:24
Oke ds duidelijk, ik kan ik iets mee.

Gemaakt door Kunena