aldfaer op D partitie

• Hans
  • Auteur

aldfaer op D partitie

29 okt 2020 17:06
Ik wil aldfaer opnieuw installeren op de D partitie van mijn harde schrijf; wat zijn de juiste instellingen zodat materiaal en rapporten gevonden worden?

Lees meer

Re: aldfaer op D partitie

29 okt 2020 17:51
De instellingen blijven dezelfde met uitzondering van de partieletter C wordt nu D. Aldfaer zou ik op de C installeren en alleen de standaardmappen op D.

• Hans
  • Auteur

29 okt 2020 18:06
welke standaardmappen bedoel je en met welk pad kan ik ze op D opslaan?

Lees meer

29 okt 2020 18:35
De standaardmappen - uit de help
•Documenten\Aldfaer\Stambomen: een map voor uw stamboombestanden;
•Documenten\Aldfaer\Gedcom: een map voor uw GEDCOM-bestanden;
•Documenten\Aldfaer\Materiaal: een map voor het gekoppelde materiaal van uw stamboombestanden. In De eigenschappen van de stamboom vastleggen leest u meer over het instellen van deze standaardmap;
•Documenten\Aldfaer\Rapportuitvoer: een map voor de uitvoer van de rapporten;
•Documenten\Aldfaer\Invoegtoepassingen: een map voor eigen sjablonen en invoegtoepassingen. In Plaats van bestanden aangeven leest u meer over het instellen van deze standaardmap en die voor rapportuitvoer;
•Documenten\Aldfaer\Veiligheidskopieën: een map voor de veiligheidskopieën van uw stamboombestanden. In De veiligheidskopie specificeren leest u meer over het instellen van deze standaardmap.

Het pad zou kunnen zijn D:\Aldfaer\Documenten\Aldfaer\Stambomen. Idem voor de andere mappen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hans

Lees meer

29 okt 2020 21:15
Hans,
Aangezien je Aldfaer op de D wil installeren raadt ik hetvolgende aan:

Ongeacht op welke drive u het programma Aldfaer installeert, de standaard map C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer wordt geïnstalleerd. Daar staat dan ook nu uw huidige stamboombestand(en). Zorg ervoor dat ook alle invoegtoepassingen geïnstalleerd zijn,
Installeer Aldfaer op D:\AldfaerProg
Er wordt nu ook een snelkoppeling op het bureau geplaatst welke verwijst naar D:\AldfaerProg\Aldfaer.exe
Maak nu op de D-drive een map D:\AldfaerDocs en versleep de inhoud van C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer naar die map
Start Aldfaer via de snelkoppeling
Pas, indien nodig Menu > Extra > Instellingen > Standaard mappen aan als volgt:
- Rapportuitvoer: D:\AldfaerDocs\Rapportuitvoer
- Eigen sjablonen en invoegtoepassingen: D:\AldfaerDocs\Invoegtoepassingen
Doe Menu > Stamboom > Eigenschappen > Mappen > Materiaal en pas die aan naar:
D:\AldfaerDocs\Materiaal

Lees meer

29 okt 2020 21:51
Omdat we nogal eens mensen tegenkomen waar problemen zijn met stambomen op D:\ ben ik nieuwsgierig naar de reden waarom u dat prefereert boven de standaard instellingen.

• Hans
  • Auteur

30 okt 2020 07:55
De reden dat ik Aldfaer op de D partitie wil installeren is om ruimte te besparen op de C partitie waarop het wisselbestand draait.

Lees meer

30 okt 2020 10:03
De installatiemap van Aldfaer beslaat 21,2 Mb. Dat is echt geen reden om de installatie op D:\ te zetten.
En, als u bang bent voor het wisselbestand, dan moet u waarschijnlijk wat minder programma's zoals browsers tegelijkertijd open hebben staan.

• Hans
  • Auteur

01 nov 2020 16:26
Inderdaad is het beter om Aldfaer op C te installeren en dat kan nu ook omdat ik het intern geheugen heb verdubbeld.

Toch heb ik nu een ander probleem: als ik Aldfaer wil af sluiten krijg ik de melding "unable to write to C:\ Aldfaer\ Aldfaer.ini"; wat kan dat betekenen?

Lees meer

01 nov 2020 16:40
Dat kan betekenen dat u nog een sessie hebt lopen die van het bestand gebruik maakt. Of Aldfaer denkt dat er nog een sessie loopt. Wellicht van D:\ ?? Sluit alle Aldfaer sessies, eventueel met (als latste redmiddel) met Taakbeheer. Verwijder C:\Aldfaer.aldfaer.ini en start de Aldfaer.exe van C:\Aldfaer weer op. Het *.ini bestand wordt automatisch weer aangebracht.

• Hans
  • Auteur

01 nov 2020 16:55
Er stond inderdaad nog een Aldfaer.ini bestand op de D partitie! Bedankt voor de tip!

• Hans
  • Auteur

01 nov 2020 17:10
Toch nog een vraag: als ik een rapport wil maken krijg ik de melding: schakel de backup- en synchronisatieprocessen op C:\ uit.

Hoe moet ik dat doen?

Gemaakt door Kunena