- Bedankjes 1024
aldfaer op D partitie
- Hans
- Auteur
aldfaer op D partitie
29 okt 2020 17:06
Ik wil aldfaer opnieuw installeren op de D partitie van mijn harde schrijf; wat zijn de juiste instellingen zodat materiaal en rapporten gevonden worden?
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
Re: aldfaer op D partitie
29 okt 2020 17:51
De instellingen blijven dezelfde met uitzondering van de partieletter C wordt nu D. Aldfaer zou ik op de C installeren en alleen de standaardmappen op D.
- Hans
- Auteur
29 okt 2020 18:06
welke standaardmappen bedoel je en met welk pad kan ik ze op D opslaan?
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
29 okt 2020 18:35
De standaardmappen - uit de help
•Documenten\Aldfaer\Stambomen: een map voor uw stamboombestanden;
•Documenten\Aldfaer\Gedcom: een map voor uw GEDCOM-bestanden;
•Documenten\Aldfaer\Materiaal: een map voor het gekoppelde materiaal van uw stamboombestanden. In De eigenschappen van de stamboom vastleggen leest u meer over het instellen van deze standaardmap;
•Documenten\Aldfaer\Rapportuitvoer: een map voor de uitvoer van de rapporten;
•Documenten\Aldfaer\Invoegtoepassingen: een map voor eigen sjablonen en invoegtoepassingen. In Plaats van bestanden aangeven leest u meer over het instellen van deze standaardmap en die voor rapportuitvoer;
•Documenten\Aldfaer\Veiligheidskopieën: een map voor de veiligheidskopieën van uw stamboombestanden. In De veiligheidskopie specificeren leest u meer over het instellen van deze standaardmap.
Het pad zou kunnen zijn
\Aldfaer\Documenten\Aldfaer\Stambomen. Idem voor de andere mappen.
•Documenten\Aldfaer\Stambomen: een map voor uw stamboombestanden;
•Documenten\Aldfaer\Gedcom: een map voor uw GEDCOM-bestanden;
•Documenten\Aldfaer\Materiaal: een map voor het gekoppelde materiaal van uw stamboombestanden. In De eigenschappen van de stamboom vastleggen leest u meer over het instellen van deze standaardmap;
•Documenten\Aldfaer\Rapportuitvoer: een map voor de uitvoer van de rapporten;
•Documenten\Aldfaer\Invoegtoepassingen: een map voor eigen sjablonen en invoegtoepassingen. In Plaats van bestanden aangeven leest u meer over het instellen van deze standaardmap en die voor rapportuitvoer;
•Documenten\Aldfaer\Veiligheidskopieën: een map voor de veiligheidskopieën van uw stamboombestanden. In De veiligheidskopie specificeren leest u meer over het instellen van deze standaardmap.
Het pad zou kunnen zijn
\Aldfaer\Documenten\Aldfaer\Stambomen. Idem voor de andere mappen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hans
- Ruud de Ruiter
-
29 okt 2020 21:15
Hans,
Aangezien je Aldfaer op de D wil installeren raadt ik hetvolgende aan:
Ongeacht op welke drive u het programma Aldfaer installeert, de standaard map C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer wordt geïnstalleerd. Daar staat dan ook nu uw huidige stamboombestand(en). Zorg ervoor dat ook alle invoegtoepassingen geïnstalleerd zijn,
Installeer Aldfaer op
\AldfaerProg
Er wordt nu ook een snelkoppeling op het bureau geplaatst welke verwijst naar
\AldfaerProg\Aldfaer.exe
Maak nu op de D-drive een map
\AldfaerDocs en versleep de inhoud van C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer naar die map
Start Aldfaer via de snelkoppeling
Pas, indien nodig Menu > Extra > Instellingen > Standaard mappen aan als volgt:
- Rapportuitvoer:
\AldfaerDocs\Rapportuitvoer
- Eigen sjablonen en invoegtoepassingen:
\AldfaerDocs\Invoegtoepassingen
Doe Menu > Stamboom > Eigenschappen > Mappen > Materiaal en pas die aan naar:
\AldfaerDocs\Materiaal
Aangezien je Aldfaer op de D wil installeren raadt ik hetvolgende aan:
Ongeacht op welke drive u het programma Aldfaer installeert, de standaard map C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer wordt geïnstalleerd. Daar staat dan ook nu uw huidige stamboombestand(en). Zorg ervoor dat ook alle invoegtoepassingen geïnstalleerd zijn,
Installeer Aldfaer op
\AldfaerProgEr wordt nu ook een snelkoppeling op het bureau geplaatst welke verwijst naar
\AldfaerProg\Aldfaer.exeMaak nu op de D-drive een map
\AldfaerDocs en versleep de inhoud van C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer naar die mapStart Aldfaer via de snelkoppeling
Pas, indien nodig Menu > Extra > Instellingen > Standaard mappen aan als volgt:
- Rapportuitvoer:
\AldfaerDocs\Rapportuitvoer- Eigen sjablonen en invoegtoepassingen:
\AldfaerDocs\InvoegtoepassingenDoe Menu > Stamboom > Eigenschappen > Mappen > Materiaal en pas die aan naar:
\AldfaerDocs\Materiaal
- Han Kortekaas
-
29 okt 2020 21:51
Omdat we nogal eens mensen tegenkomen waar problemen zijn met stambomen op
\ ben ik nieuwsgierig naar de reden waarom u dat prefereert boven de standaard instellingen.
\ ben ik nieuwsgierig naar de reden waarom u dat prefereert boven de standaard instellingen. - Hans
- Auteur
30 okt 2020 07:55
De reden dat ik Aldfaer op de D partitie wil installeren is om ruimte te besparen op de C partitie waarop het wisselbestand draait.
- Han Kortekaas
-
30 okt 2020 10:03
De installatiemap van Aldfaer beslaat 21,2 Mb. Dat is echt geen reden om de installatie op
\ te zetten.
En, als u bang bent voor het wisselbestand, dan moet u waarschijnlijk wat minder programma's zoals browsers tegelijkertijd open hebben staan.
\ te zetten.En, als u bang bent voor het wisselbestand, dan moet u waarschijnlijk wat minder programma's zoals browsers tegelijkertijd open hebben staan.
- Hans
- Auteur
01 nov 2020 16:26
Inderdaad is het beter om Aldfaer op C te installeren en dat kan nu ook omdat ik het intern geheugen heb verdubbeld.
Toch heb ik nu een ander probleem: als ik Aldfaer wil af sluiten krijg ik de melding "unable to write to C:\ Aldfaer\ Aldfaer.ini"; wat kan dat betekenen?
Toch heb ik nu een ander probleem: als ik Aldfaer wil af sluiten krijg ik de melding "unable to write to C:\ Aldfaer\ Aldfaer.ini"; wat kan dat betekenen?
- Han Kortekaas
-
01 nov 2020 16:40
Dat kan betekenen dat u nog een sessie hebt lopen die van het bestand gebruik maakt. Of Aldfaer denkt dat er nog een sessie loopt. Wellicht van
\ ?? Sluit alle Aldfaer sessies, eventueel met (als latste redmiddel) met Taakbeheer. Verwijder C:\Aldfaer.aldfaer.ini en start de Aldfaer.exe van C:\Aldfaer weer op. Het *.ini bestand wordt automatisch weer aangebracht.
\ ?? Sluit alle Aldfaer sessies, eventueel met (als latste redmiddel) met Taakbeheer. Verwijder C:\Aldfaer.aldfaer.ini en start de Aldfaer.exe van C:\Aldfaer weer op. Het *.ini bestand wordt automatisch weer aangebracht.
- Hans
- Auteur
01 nov 2020 16:55
Er stond inderdaad nog een Aldfaer.ini bestand op de D partitie! Bedankt voor de tip!
- Hans
- Auteur
01 nov 2020 17:10
Toch nog een vraag: als ik een rapport wil maken krijg ik de melding: schakel de backup- en synchronisatieprocessen op C:\ uit.
Hoe moet ik dat doen?
Hoe moet ik dat doen?