- Bedankjes 1024
Invoeren veiligheidskopie
- Keimpe Jan de Jong
- Auteur
Invoeren veiligheidskopie
26 okt 2020 23:54
Ik heb een veiligheidskopie gemaakt met Aldfaer versie 6.1.
Ik heb een nieuwe desktop pc en wil mijn stamboom hier in zetten.
Kan ik versie 8.0 downloaden met een geopende versie 6.1?
vriendelijke groet,
Keimpe
Ik heb een nieuwe desktop pc en wil mijn stamboom hier in zetten.
Kan ik versie 8.0 downloaden met een geopende versie 6.1?
vriendelijke groet,
Keimpe
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
Re: Invoeren veiligheidskopie
27 okt 2020 00:42 - 27 okt 2020 00:45
Voor de update naar 8.1 zult u eerst uw bestanden van 6.1 moeten converteren door eerst versie 7.2 te installeren, te downloaden vanaf de website Aldfaer downloadpagina.
Na de installatie van 7.2 bij Extra > instellingen > 'Algemeen' > controleren op updates bij opstarten aanvinken en vervolgens de vk inlezen, waarna conversie volgt. Aldfaer sluiten en terug openen waarna vs. 7.2 automatisch updaten naar 8.1 zal aanbieden. Mocht de automatische installatie zich niet meer aanbieden dan kunt u updaten via Help -> Versiebeheer Aldfaer. Na de update even wachten voor de aanbieding voor update van de rapporten.
Na de installatie van 7.2 bij Extra > instellingen > 'Algemeen' > controleren op updates bij opstarten aanvinken en vervolgens de vk inlezen, waarna conversie volgt. Aldfaer sluiten en terug openen waarna vs. 7.2 automatisch updaten naar 8.1 zal aanbieden. Mocht de automatische installatie zich niet meer aanbieden dan kunt u updaten via Help -> Versiebeheer Aldfaer. Na de update even wachten voor de aanbieding voor update van de rapporten.
Laatst bewerkt 27 okt 2020 00:45 door JayCee.
- Francke
27 okt 2020 09:10
Hier staat het stapsgewijs uitgelegd (
AUB hier klikken
) hoe u van een oudere versie naar de huidige gaat.
- Han Kortekaas
-
27 okt 2020 10:33
@ Francke, uw aanbeveling om de gedcom methode toe te passen gaat voorbij aan het punt dat in de verschillende updates ook wijzigingen in de gedcom zijn aangebracht. Bij de gedcommethode mist men voorts conversieverslagen waar database fouten aangegeven worden om te herstellen. Die fouten gaan in de gedcom mee.
N.m.m. dus de gedcom juist niet toepassen.
N.m.m. dus de gedcom juist niet toepassen.
- Francke
27 okt 2020 12:17 - 27 okt 2020 12:19
Mijn post sluit aan op het bericht van JayCee en laat zien hoe te handelen om te updaten naar een nieuwere versie van Aldfaer.
Mocht een gebruiker niet al die tussenstappen willen maken dan kan hij of zij via een GEDCOM updaten naar een andere versie met verlies van gegevens.
Uw bewering dat ik alleen de de "GEDCOMmethode" aanbeveel is niet juist.
Mocht een gebruiker niet al die tussenstappen willen maken dan kan hij of zij via een GEDCOM updaten naar een andere versie met verlies van gegevens.
Uw bewering dat ik alleen de de "GEDCOMmethode" aanbeveel is niet juist.
Laatst bewerkt 27 okt 2020 12:19 door Francke.
- Francke
27 okt 2020 14:19
't Is een mogelijkheid als je al die stappen daarvoor beschreven niet wilt doorlopen.
Ik beschrijf twee methoden om tot het gevraagde resultaat te komen. Dus het één of het ander, de keuze is aan de gebruiker.
Ik doe nergens een aanbeveling om de tweede methode te nemen.
Ik beschrijf twee methoden om tot het gevraagde resultaat te komen. Dus het één of het ander, de keuze is aan de gebruiker.
Ik doe nergens een aanbeveling om de tweede methode te nemen.
- Han Kortekaas
-
27 okt 2020 14:26
Dan beveel ik u aan uw handleiding op dat punt aan te passen conform mijn commentaar dat men mogelijke database fouten niet herstelt, conversierapporten niet ziet én voorbijgaat aan vernieuwingen in de gedcom-export.
Maar, het is uw handleiding natuurlijk.
Maar, het is uw handleiding natuurlijk.
- Francke
27 okt 2020 15:25
Naar mijn idee heb ik de beperkingen van de GEDCOMmethode duidelijk aangegeven en behoeft de handleiding op dit punt geen correctie. Niettemin hartelijk dank voor de ongevraagde aanbeveling.
- Keimpe Jan de Jong
- Auteur
27 okt 2020 16:10
Hartelijk dank voor uw snelle reacties.
Ik heb zowel 7.2 als 8.1.4 geïnstalleerd.
-Ik zie niet hoe ik kan "opschonen" en ondanks dat ik upgraden heb aangevinkt, doet hij dit niet automatisch.
-Bonussen heb ik ook geïnstalleerd
-bij informatie in help zie ik nog steeds 6.1. ook als ik het bestand heb geopend in het volgende adres:
C:\Backup\Aldfaer\Aldfaer veiligheidskopie\veiligheidskopie o/oo\fam. de jong(1272 personen)-Keimpe de Jong in vs 8
Ik zie ook geen verschil in openen van een GEDCOM en een Aldf. bestand.
hartelijke groet
Keimpe
Ik heb zowel 7.2 als 8.1.4 geïnstalleerd.
-Ik zie niet hoe ik kan "opschonen" en ondanks dat ik upgraden heb aangevinkt, doet hij dit niet automatisch.
-Bonussen heb ik ook geïnstalleerd
-bij informatie in help zie ik nog steeds 6.1. ook als ik het bestand heb geopend in het volgende adres:
C:\Backup\Aldfaer\Aldfaer veiligheidskopie\veiligheidskopie o/oo\fam. de jong(1272 personen)-Keimpe de Jong in vs 8
Ik zie ook geen verschil in openen van een GEDCOM en een Aldf. bestand.
hartelijke groet
Keimpe
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
27 okt 2020 17:36 - 27 okt 2020 17:41
Keimpe,
Eeen en ander is toch onduidelijk. Als u in help > informatie 6.1 staat dan heeft u 7.2 niet.
Het pad van het bestand lijkt mij eveneens eigenaardig hetgeen aantoond dat u vna een standaardinstallatie hebt afgeweken. Een veiligheidskopie is op zich een backup.
Zoek in de help met trefwoord 'standaardmappen' om te lezen hoe een standaardinstallatie er uitziet.
Als U mij een kopie van het bestand opstuurt kan ik het voor u converteren. Ofwel kan ik via Teamviewer e.e.a. op orde stellen.
Wat is Teamviewer?
Voor beide gevallen, klik op de knop 'Meer', in de linker kolom, voormijn e-mailadres en stuur mij een mail.
Eeen en ander is toch onduidelijk. Als u in help > informatie 6.1 staat dan heeft u 7.2 niet.
Het pad van het bestand lijkt mij eveneens eigenaardig hetgeen aantoond dat u vna een standaardinstallatie hebt afgeweken. Een veiligheidskopie is op zich een backup.
Zoek in de help met trefwoord 'standaardmappen' om te lezen hoe een standaardinstallatie er uitziet.
Als U mij een kopie van het bestand opstuurt kan ik het voor u converteren. Ofwel kan ik via Teamviewer e.e.a. op orde stellen.
Wat is Teamviewer?
Voor beide gevallen, klik op de knop 'Meer', in de linker kolom, voormijn e-mailadres en stuur mij een mail.
Laatst bewerkt 27 okt 2020 17:41 door JayCee.
- Keimpe Jan de Jong
- Auteur
27 okt 2020 21:45
ik heb u met aparte mail de bestanden toegestuurd.
Hartelijke groeten Keimpe Jan
Hartelijke groeten Keimpe Jan