Tussenvoegsel

• Marnik Hackx
  • Auteur

Tussenvoegsel

22 okt 2020 15:35
Na het importeren van de gedcom uit MH (Han bedankt voor de hulp) ben ik begonnen met het oplossen van de problemen die onstaan zijn doordat MH niet conform werkt bij het aanmaken van een gedcom.
Ik moet zeggen, Aldfaer werkt vlekkeloos en is een super-programma :-).
Wat mij echter wel opvalt is dat namen zoals "de ..., van ..., vande..." gesplitst werden zodat de "de" van" "vande" enz. nu als tussenvoegsel beschouwd worden.
Is dat voor het gemak van sortering of hoort dat zo te zijn?
Alvast bedankt voor een reactie
Groetjes,
Marnik Hackx

Lees meer

Re: Tussenvoegsel

22 okt 2020 16:21 - 22 okt 2020 16:23
Marnik,
Dat is voor Nederland en de meeste andere landen normaal. Een tussenvoegsel maakt geen deel uit van de Familienaam.
Naar mijn weten is dat, voor het geval dat het voor jou van toepassing is, in België anders. Daar kan het tussenvoegsel deel uitmaken van de familienaam maar dan begint dat met een hoofdletter

En ja voor Nederland (en de meeste andere landen) kan je dan beter (en vaak sneller) sorteren op achternaam
Laatst bewerkt 22 okt 2020 16:23 door Ruud de Ruiter.

• Marnik Hackx
  • Auteur

22 okt 2020 16:31
Bedankt Ruud voor de info

Lees meer

22 okt 2020 18:19
Bij import van een gedcom is een mogelijkheid voorzien om dit niet te laten gebeuren door geen vink te plaatsen bij 'Tussenvoegsels in apart veld' in het impotvenster.
Dit kan hersteld worden via menu Stamboom > onderhoud voor de velden 'tussenvoegsels' en 'naam'.

Lees meer

22 okt 2020 18:20 - 22 okt 2020 18:21
Marnik, spijtig genoeg heb ik u daar niet op attent gemaakt.

Er is in Aldfaer een functie Stamboom -> Onderhoud -> Achternaam waar u in een klap een andere schrijfwijze kunt doorvoeren voor een achternaam. Staat er bij u (tussenvoegsel ) van (achternaam) Bakker dan wilt u waarschijnlijk 'Van Bakker' in de achternaam hebben.

U gaat dan in het Onderhoud -> Achternaam naar 'Bakker' , klik daar op en wijzig de tekst naar 'Van Bakker'
Vervolgens klikt u op Zoek waardoor u stuk voor stuk alle personen ziet met die naam. Klik op de naam en de persoon komt in het hoofdvenster waar door het tussenvoegsel kunt weghalen.
Laat dat venstertje openstaan zodat u alle personen langs kunt gaan.

Let op dat een achternaam wijzigen betekent dat alle personen met die naam een wijziging krijgen.

In dit voorbeeld zal de naam ook onder de 'V' zichtbaar worden. Wilt u dit niet dan kunt u aan de achternaam 'Van Bakker' een 'sorteer als naam' geven van 'Bakker'
Laatst bewerkt 22 okt 2020 18:21 door Han Kortekaas.

Gemaakt door Kunena