- Bedankjes 1024
Koppelen van kind aan ouder (en vice versa) lijkt niet te werken
- Postelmans
- Auteur
Koppelen van kind aan ouder (en vice versa) lijkt niet te werken
21 sep 2020 19:32
Ik werk met Aldfaer 8.1 onder Win10 Pro (fully updated). In ALDFAER heb ik 3 personen aangemaakt: vader = "vnv achternaamv", gehuwd met "vnm achternaamm", en hun kind "vnk,achternaanv". In de entry van de vader ("vnv achternaamv") klik ik rechts op :"kinderen", selecteer "zoon koppelen", en selecteer dan de zoon ("vnk achternaamv") in de personenlijst die inmiddels op mijn scherm is verschenen. De zoon wordt echter NIET gekoppeld, doch een nieuwe persoon wordt aangemaakt: (en gekoppeld) zonder voornaam, maar met achternaam = "achternaamv", Gelijkaardig gebeurt als in via de entry van de zoon de vader (of moeder) probeer te koppelen.
Doe ik iets fout? Is dit een gekende fout in Aldfaer? Wat kan ik nu doen?
Doe ik iets fout? Is dit een gekende fout in Aldfaer? Wat kan ik nu doen?
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
Re: Koppelen van kind aan ouder (en vice versa) lijkt niet te werken
21 sep 2020 19:54
Heeft u na de selectie van de zoon op 'Kies uit lijst' geklikt of dubbelklikken op de zoon in de lijst ==> OK
- Postelmans
- Auteur
21 sep 2020 20:09
Ik selecteer de "zoon" uit de lijst en klik daarna op "OK". Ik probeerde ook door op de "zoon" dubbel te klikken, maar dan lijkt er niets te gebeuren.
- Han Kortekaas
-
21 sep 2020 23:19 - 21 sep 2020 23:20
Het koppelvenster voor personen werkt op twee manieren:
(1) een naam ingeven en OK geven geeft een nieuwe persoon
(2) een naam ingeven en bekijken of die naam in de onderste lijst zichtbaar is; als die naam correct is dan die regel in de lijst selecteren en klikken op "Kies uit lijst:" of dubbelklik. Bij d-klik of kies uit de lijst wordt de persoon in het koppelgedeelte weergegeven. Als hier OK wordt gegeven wordt deze persoon opnieuw toegevoegd.
(1) een naam ingeven en OK geven geeft een nieuwe persoon
(2) een naam ingeven en bekijken of die naam in de onderste lijst zichtbaar is; als die naam correct is dan die regel in de lijst selecteren en klikken op "Kies uit lijst:" of dubbelklik. Bij d-klik of kies uit de lijst wordt de persoon in het koppelgedeelte weergegeven. Als hier OK wordt gegeven wordt deze persoon opnieuw toegevoegd.
Laatst bewerkt 21 sep 2020 23:20 door Han Kortekaas.
- Ruud de Ruiter
-
22 sep 2020 15:25
Uw dubbelklik.
Afhankelijk van de door u gekozen windwows systeeminstellingen van het beeldscherm kan het zijn dat u de dubbelklik uitvoert in een niet gevoelig gedeelte van de tekstregel in de personenlijst van de het koppelvenster. Doe eens een dubbelklik in de onderste helft van de regel in de personenlijst. Als de dubbelklik werkt wordt de persoon "grijs" in het bovenste gedeelte van het koppelvenster getoond
Afhankelijk van de door u gekozen windwows systeeminstellingen van het beeldscherm kan het zijn dat u de dubbelklik uitvoert in een niet gevoelig gedeelte van de tekstregel in de personenlijst van de het koppelvenster. Doe eens een dubbelklik in de onderste helft van de regel in de personenlijst. Als de dubbelklik werkt wordt de persoon "grijs" in het bovenste gedeelte van het koppelvenster getoond
- Postelmans
- Auteur
22 sep 2020 16:46
Ruud: Bedankt voor de raadgeving, doch dit was het niet het probleem.
Han: dit lijkt heel soms te werken: Ik heb onderwijl de zoon kunnen koppelen, maar moet nu nog de moeder koppelen. Ik open de entry van de vader, klik op de "partner koppelen", en enter de achternaam van de moeder. Nu krijg ik een personenlijst waarvan de bovenste entries die zijn van alle personen met dezelfde achternaam als de moeder. Ik selecteer met de muis de entry van de moeder, en klik op "OK" (er is geen button met "Kies uit lijst:"). Nu wordt blijkbaar een nieuwe persoon aangemaakt en gekoppeld aan de vader als partner. De achternaam van die nieuwe persoon is zoals die van de moeder, de persoon is gekoppeld aan de vader als partner, en is gekoppeld aan de zoon, maar heeft geen voornaam. Ook is de geboortedatum van de moeder noch de sterfdatum meegenomen. Wat nu?
Han: dit lijkt heel soms te werken: Ik heb onderwijl de zoon kunnen koppelen, maar moet nu nog de moeder koppelen. Ik open de entry van de vader, klik op de "partner koppelen", en enter de achternaam van de moeder. Nu krijg ik een personenlijst waarvan de bovenste entries die zijn van alle personen met dezelfde achternaam als de moeder. Ik selecteer met de muis de entry van de moeder, en klik op "OK" (er is geen button met "Kies uit lijst:"). Nu wordt blijkbaar een nieuwe persoon aangemaakt en gekoppeld aan de vader als partner. De achternaam van die nieuwe persoon is zoals die van de moeder, de persoon is gekoppeld aan de vader als partner, en is gekoppeld aan de zoon, maar heeft geen voornaam. Ook is de geboortedatum van de moeder noch de sterfdatum meegenomen. Wat nu?
- Postelmans
- Auteur
22 sep 2020 17:08
Ik heb de button "Kies uit lijst" gevonden! Als ik nu de zoon selecteer en daarna de button "Kies uit lijst" klik, dan lijkt het te werken! Bedankt voor jullie geduld. Misschien er in de toekomst rekening mee te houden dat de meeste (westerse) mensen "van boven naar onder, en daarna van links naar rechts" werken, zoals we teksten schrijven. Dit is niet het geval in dit proces. Dus eerst naam invullen (bovenaan), dan persoon selecteren (ergens in het midden), en daarna "kies uit lijst" klikken (nu opnieuw bovenaan, logischer zou zijn onderaan).
- Han Kortekaas
-
22 sep 2020 17:43
De redenatie is; de lijst onderin is een hulpmiddel om reeds ingevoerde personen te vinden en die bij selectie en akkoord via de knop 'Kies uit lijst' in het koppelgedeelte (dus bovenin) in te vullen.