automatisch toevoegen van gekoppelde personen bij aanmaak groep

• Francke

Re: automatisch toevoegen van gekoppelde personen bij aanmaak groep

09 sep 2020 11:39
Samenvattend: in Aldfaer is het niet mogelijk de partner (indien aanwezig) te vinden die aan een bepaald persoon is gekoppeld, dit kan alleen door een (extra) kenmerk toe te voegen in het notitieveld van hun relatie.
Toch is dat vreemd omdat de relatie, van de bepaalde personen, bekend is in Aldfaer.
Is het mogelijk de selectieregels dusdanig uit te breiden dat dit wel mogelijk wordt, zonder de toevoeging van een extra kenmerk?

Lees meer

09 sep 2020 13:11
Francke, dit is inderdaad de samenvatting van het gestelde probleem, maar het beperkt zich niet tot de partners, maar alle gekoppelde personen (ook ouders en kinderen). Wat Han voorstelt is een geforceerde oplossing voor het specifieke voorbeeld dat ik aanhaalde, maar biedt geen oplossing voor andere query's.
Ander voorbeeld : ik wil een groep van alle vrouwen geboren in 1960 en hun kinderen / ik wil een groep van alle levende personen ouder dan 80 en hun partners / ik wil een groep van overleden kinderen (<18j) en hun ouders.
De programmatiecode om gekoppelde personen mee in de groep op te nemen is nochtans volledig uitgeschreven in Aldfaer. Het is hier een kwestie om dit ook te koppelen aan het selectieregel scherm.
Zou er misschien iemand van de programmatie mee kunnen discussieren over dit onderwerp ?

• Francke

09 sep 2020 13:16 - 09 sep 2020 13:24
Met de scripttaal die voor Aldfaer is ontwikkeld zijn de genoemde zaken op te lossen, kijk bijvoorbeeld bij de bonusrapporten. Maar niet iedereen is in staat de scripttaal soepeltjes te hanteren om zijn 'probleem' op te lossen.
Laatst bewerkt 09 sep 2020 13:24 door Francke.

Lees meer

09 sep 2020 18:13
Han,
Je oudstrijder oplossing werkt alleen op de partner en de vraag was o.a.: het beperkt zich niet tot de partners, maar alle gekoppelde personen (ook ouders en kinderen).

Lees meer

09 sep 2020 18:45
pardon,
er is een vraag bijgekomen.

Lees meer

09 sep 2020 19:38
De bonusrapporten zijn een mooi hulpmiddel om allerlei lijsten en rapporten aan te maken, maar het zijn statische documenten (tekstueel of grafisch) en geen dynamische groepen die on the fly worden bijgewerkt. Ze kunnen bovendien omgezet worden in een aldfaer of gedcom bestand (kortom alle voordelen van een groep).

Lees meer

09 sep 2020 22:24
Stefan Coenen schreef : ......., maar biedt geen oplossing voor andere query's.
Ander voorbeeld : ik wil een groep van alle vrouwen geboren in 1960 en hun kinderen / ik wil een groep van alle levende personen ouder dan 80 en hun partners / ik wil een groep van overleden kinderen (<18j) en hun ouders.
U heeft blijkbaar de help omtrent groepen (in een ander bericht aanbevolen) niet aandachtig genoeg gelezen. De drie aanghaalde groepen zijn redelijk eenvoudig te maken via de personenlijst. Sorteer op geboortedatum, respectievelijk datum van overlijden. Selecteer alle personen die aan de criteria voldoen > rechts-klik en toevoegen aan nieuwe groep/bestaande groep.
Als de oudstrijders een gemeenschappelijke code hebben, kan het op dezelfde manier door te sorteren op code.

• Han Kortekaas

09 sep 2020 22:46
Stefan Coenen schreef : knip...
Zou er misschien iemand van de programmatie mee kunnen discussieren over dit onderwerp ?

Stefan e.a.
De ontwikkelaars van het Aldfaer-team lezen de bijdragen aan dit forum. Ze nemen in principe niet deel aan de discussies hier. Die discussie vindt intern in het Aldfaer-team plaats. Op die manier wordt bepaald of de hier geuite wensen in een toekomstige versie zullen worden opgenomen.

Lees meer

09 sep 2020 23:36
JayCee,
Deze tip lost lost nu ook mijn probleem uit voorbeeld 1 op, omdat ik nu ook een code heb voorzien (in het codeveld) voor de oudstrijders. Hier vertrek je van de personenlijst waar je ook kan sorteren op deze code. Je oplossing werkt echter alleen als je kan sorteren op de beschikbare velden in de personenlijst zodat je de gewenste personen gemakkelijk kan selecteren om een groep aan te maken. Voor mijn eerste voorbeeld waarop een selectie op notitieveld gebeurde, ben je verplicht om vanuit de groep te vertrekken (wegens onsorteerbaar) en de leden een voor een op te roepen naar het hoofdscherm om die vervolgens terug in de groep te zetten dit keer met koppeling partner. In een groep kun je nl. geen multiselectie doen (één per één). Dus het blijft maar een gedeeltelijke oplossing. Ook met meerdere selecties wordt het met die methode een ingewikkelde karwei en dikwijls ook onmogelijk (wegens onsorteerbaar). Het meest eenvoudige zou zijn dat je gewoon naar keuze gekoppelde personen automatisch kan toevoegen aan een groep aangemaakt met selectieregels.

Lees meer

10 sep 2020 08:57
JayCee, ik wou ook nog meegeven dat je met jouw voorgestelde werkwijze een personengroep creëert, een vorm die sterk wordt afgeraden door je collega's Han en Ruud en dit wegens moeilijk beheersbaar, niet dynamisch en traag. Ik heb dit nl. zelf ook ervaren (zie mijn ander onderwerp).

Gemaakt door Kunena