Splitsen van voornamen en roepnamen in de database

• Astrid Smit
  • Auteur

Splitsen van voornamen en roepnamen in de database

11 aug 2020 21:37 - 11 aug 2020 21:37
Goedenavond,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum.
Ik maak al jaren met veel plezier gebruik van Aldfaer.

Ik heb nogal de neiging om grote projecten aan te gaan.
Op het moment ben ik bezig met een stamboom voor een groot deel van Kennemerland/West-Friesland.

Omdat er in een groot gebied als dat veel namen voorkomen met kleine verschillen (Jan/Joannes/Johannes etc.)
Heb ik ervoor gekozen om het veld "Voornamen" te gebruiken voor (versimpelde) roepnamen.
Het veld "Roepnaam" gebruik ik voor de originele schrijfwijze en overige voornamen.

Helaas merk ik dat deze velden samengevoegd worden in de database.
Een naam die alleen bij "Roepnaam" is ingevuld wordt bij het auto-aanvullen ook in het veld "Voornamen" getoond.
Dat maakt het consequent gebruiken van de versimpelde namen nogal ingewikkeld (heb ik die naam nu wel of niet in gebruik?) en zorgt dus indirect ook voor vervuiling en een minder goed overzicht.

Mijn vraag is dus, of het mogelijk is om bij een volgende update van Aldfaer de databases van "Voornamen" en "Roepnaam" te scheiden?

Dat zou het voor mij een groot stuk makkelijker maken om personen die eerder ingevoerd zijn sneller te herkennen en door het scheiden van deze twee velden in de database is de kans dat ik mijn database vervuil met de verkeerde versimpelde naam kleiner.

Ik hoop dat ik mijn vraag/opmerking op de goede plek heb gesteld en dat dit voor mij mogelijk is.

Met vriendelijke groeten,
Astrid :silly:
Laatst bewerkt 11 aug 2020 21:37 door Astrid Smit.

Lees meer

Re: Splitsen van voornamen en roepnamen in de database

11 aug 2020 23:26 - 11 aug 2020 23:27
Beste,
de velden voornamen en roepnaam zijn twee absoluut gescheiden datavelden. Zie bv de Personenlijst met de twee kolommen voor de voornamen en roepnaam.
Als regel wordt in de rapporten de persoon benoemd met eerst de volledige voornamen en daarna met de roepnaam; dat geeft door uw afwijkend gebruik ongewenste effecten in rapportages.

Door gebruik van een hookconstructie kan dit opgelost worden, maar dat kan wat voeten in de aarde hebben.
Laatst bewerkt 11 aug 2020 23:27 door Han Kortekaas.

• Astrid Smit
  • Auteur

12 aug 2020 13:13
Beste Han,

Dank voor uw reactie, ik ben blij om te horen dat deze velden toch gescheiden werken!

Ik maak geen gebruik van de rapportages, en zal dat niet doen zolang mijn boom nog niet af is, maar deze informatie was mij niet bekend dus als de boom over 28,3 jaar zo compleet mogelijk is, zal ik voordat ik rapportages ed. ga maken, de namen zeker omruilen(!)

Nu ben ik nog bezig met invoeren en het komt helaas erg vaak voor dat iemand in document 1. Catharina/Johannes en in document 2. Trijntje/Jan wordt genoemd. Daarom vind ik het fijn om de namen te vereenvoudigen in het voornamenveld.

De standaard zoekfunctie sorteert bij mij standaard op voornamen en achternaam. het wijzigen hiervan heeft ivm de afmetingen van mijn scherm (dat is aangepast op mijn manier van werken) heeft geen voorkeur.

Het heeft niet mijn voorkeur om als ik een persoon wil toevoegen die Jan heet, alles doorzoeken wat Jan, Johan, Johannes, Joannes etc heet. Om dan nog niet te spreken over volgnamen (Jan Hendrik, Jan Pieter, Johannes Petrus). Als ik dan gewoon op alle Jannen binnen een achternaam kan zoeken (en de naam van de partner weet en zie) is de kans ook kleiner dat ik abuis iemand dubbel invoer.

Ik ben niet bekend met de term hookconstructie. Maar zoals gezegd, als dat is voor het maken van de rapportages is dit voor mij (nog) niet van belang.

Groeten,
Astrid

Lees meer

12 aug 2020 15:48
Astrid

het gevaar van oneigenlijk gebruik van velden noopt vaak tot extra werk.
Wat mij verbaast in uw werkmethode dat u het nergens heeft over de achternamen en de diverse schrijfwijzen in de loop der tijd. Ook noemt u niet de geboortedatum als plaatsing van iemand in de tijd.

De Personenlijst kan best op een klein scherm; u moet dan af en toe scrollen naar een volgende kolom.

Ik hoop dat uw stamboom eerder dan de genoemde 28,3 jaar klaar is en dat u bedoelt 2 á 3 jaar. In ieder geval heeft u alsdan een probleem als u de roepnaam in de voornamen kolom wilt zetten. Dat kan alleen handmatig en stel dat u 10.000 personen heeft dan moet u dat 10.000 keer doen.

• Astrid Smit
  • Auteur

12 aug 2020 16:21
Beste Han,

Dank u wel voor uw antwoord en adviezen.
Ik denk dat ik alle antwoorden heb die ik nu nodig heb.

Deze vraag mag gesloten worden.

Met vriendelijke groeten,
Astrid

• Astrid Smit
  • Auteur

13 aug 2020 19:30
Beste Han,

Ik vrees dat het toch niet zo simpel ligt als u het mij eerder heeft uitgelegd.

In bijgesloten screencap bij onderhoud is het duidelijk te zien dat de velden "voornamen" en "roepnaam" voor onderhoud als één gezien worden.

Dus al ik alle mensen die Jan heten in het veld voornamen wil veranderen naar Johannes, worden alle mensen die als roepnaam Jan hebben, ook veranderd naar Johannes.
Dat lijkt mij niet de bedoeling?

Uw eerdere uitleg dat deze twee velden gescheiden zijn, klopt niet helemaal als ik hiernaar kijk.
Dus moet ik nogmaals mijn vraag hier stellen: kunnen deze velden (ook voor onderhoud) gesplitst worden?

Groeten,
Astrid

Bijlagen:

Lees meer

13 aug 2020 19:39
Astrid,

Op dit moment kan dat niet. Maar het is als wens genoteerd voor een volgende versie.

Paul

Lees meer

13 aug 2020 20:37 - 13 aug 2020 20:42
Astrid,Hoewel onderhoud aangeeft dat het Voor- en roepnaam is zijn ze afzonderljk weergegeven in de lijst, cq afzonderlijk te wijzigen.

Bijlagen:

Laatst bewerkt 13 aug 2020 20:42 door JayCee.

Gemaakt door Kunena