Schijfbeheer

Lees meer

Schijfbeheer

23 mei 2020 11:08 - 23 mei 2020 11:12
Naar aanleiding van problemen als "kan geen kwartierstaat/parenteel maken" kan onderstaand helpen dit te voorkomen.

Hier een voorbeeld van een Laptop

In dit geval is schijf D een partitie van schijf C gebruikt door de fabrikant van de LT en E de CD/DVD burner
Sluit ik nu een extra schijf (Schijf1) aan op deze PC en doe ik niets, dan krijgt deze automatisch drive letter F
Sluit ik nu nog een extra schijf (Schijf 2) aan, dan krijgt deze drive letter G
Nu besluit ik de Aldfaer bestanden op Schijf1 te zetten kies de instellingen van de paden van Aldfaer overeenkomstig
Niks aan de hand, dat werkt prima. Nu is dit een laptop en morgen neem ik die mee zonder de extra schijven. Terug sluit ik nu eerst Schijf2 aan en vervolgens Schijf1.
Schijf 1 krijgt nu drive letter G (was F)
Schijf 2 krijgt drive letter F (was G)
Gevolg: de instellingen van de paden voor Aldfaer (en andere toepassingen) kloppen niet meer. Ook als ik de schijven aangesloten laat en de computer herstart, heb ik geen enkele garantie in welke volgorde de externe media een schijfletter wordt toegewezen. Dat kan alleen als ik een vaste drive letter toewijs
In bovenstaand is hetzelfde van toepassing bij gebruik van ander geheugen media zoals een SD fotokaartje wat ook automatisch een schijfletter toegewezen krijgt.
Reden om voor uw externe “vaste” opslagmedia een vaste drive letter toe te wijzen opdat diverse pad-instellingen altijd juist zijn. Dit mag b.v. R, S of T zijn maar zeker niet Z omdat deze vaak als default voor back-up systemen gebruikt wordt

Opmerking: bovenstaand is niet van toepassing op "Tower-PC's" met ingebouwde harde schijven
A en B zijn en blijven gereserveerd voor "floppies", ondanks dat die al lang "overleden" zijn

Hoe drive letter toewijzen, zie
www.deruiter.ch/Aldfaer/Help/Aldfaer%20Drive%20Letter.pdf
Laatst bewerkt 23 mei 2020 11:12 door Ruud de Ruiter.

• Francke

Re: Schijfbeheer

23 mei 2020 12:29
Ruud de Ruiter schreef : Opmerking: bovenstaand is niet van toepassing op "Tower-PC's" met ingebouwde harde schijven
A en B zijn en blijven gereserveerd voor "floppies", ondanks dat die al lang "overleden" zijn
Op de zgn Tower-PC's en desktop-computers kun je óók driveletters toewijzen, bijv voor het gebruik van USB-sticks of een losse drive voor het maken van backups.
Voor het wijzigen van een driveletter heb je wel beheerdersrechten nodig.

Lees meer

Re: Schijfbeheer

23 mei 2020 20:40 - 23 mei 2020 20:42
Francke
Dat heb je verkeerd begrepen. Een ingebouwde harde schijf krijgt per definitie een vaste drive letter.
Mijn verhaal gaat over externe media en dat geldt voor alle PC of LT
Laatst bewerkt 23 mei 2020 20:42 door Ruud de Ruiter.

Gemaakt door Kunena