Koppeling

• Henk Lunstroo
  • Auteur

Koppeling

19 mei 2020 11:46
Op een of andere manier is de koppeling met beroepen verloren gegaan. De beroepenlijst is er nog wel. Hoe herstel ik dat?

Lees meer

Re: Koppeling

19 mei 2020 12:18
Ik ken geen 'koppeling' naar beroepen, wel dat bij een persoon een feit beroep kan worden ingegeven.
Wat bedoelt u met een 'Beroepenlijst'?

• Henk Lunstroo
  • Auteur

19 mei 2020 13:04
Ik bedoel dat bij een persoon niet meer wordt aangegeven wat zijn of haar beroep is, terwijl dat voor kort wel werd gedaan, uiteraard als dat ingevuld.was. Met beroepen lijst bedoel de lijst die je via "önderhoud" --> "beroep" kunt benaderen.
Met andere woorden in het hoofdvenster wordt bij Feiten, beroep het betreffende beroep niet ingevuld (dat noem ik koppelen) terwijl dat in een bestand wel gebeurd. Als ik de oude veiligheidskopie inlees en daar mee verder ga, ben ik een week invoer kwijt en dat probeer ik te voorkomen. Gelukkig bewaar ik oude veiligheidskopieen, maar vind het zonde van mijn werk omdat weer te gaan herstellen. Als ik onderhoud doe verdwijnen verreweg de meeste beroepennamen uit bedoelde lijst, logisch want ze zijn niet 'gekoppeld'.

Lees meer

19 mei 2020 16:33
Ik denk zomaar dat u een corrupt bestand heeft waar een feitendeelbestand ontbreekt. De teksten van de feiten (beroep) bestaan wel, maar als u bij Onderhoud de niet meer gebruikte feiten opschoont verdwijn alles.
Heeft u ooit een melding gekregen en toen gewoon doorgegaan?

Kunt u wel een Groep maken van alle mensen met het feit Beroep?

Blijkbaar maakt u geen gebruik van de automatische veiligheidskopie want anders zou u geen week werk zomaar missen.

Welke versie gebruikt u en werkt u wel met een Windows PC?

• Henk Lunstroo
  • Auteur

19 mei 2020 18:21
Dat zou best kunnen. De laatste veiligheidskopie die een goed bestand levert is van 10 mei, 58.489 kB groot. Die van 11 mei is 57.858 kB. ik ben dus wat kwijtgeraakt. Ik heb daar, voor zover ik mij herinner geen melding van gehad.
Ik werk met de laatste Aldfaer versie op een PC met Windows 10.
Ik maak dagelijks een veiligheidskopie, dus het werk van na 11 mei is er wel, maar in een foute veiligheidskopie. Kan ik dat eruit halen en inlezen in die veiligheidskopie van 10 mei?
Een groep maken van mensen met hetzelfde beroep in het foute bestand van gisteren lukt niet. Mijn bestand telt ruim 666.000 personen en dat heeft tot dusverre geen enkel probleem gegeven.

• Henk Lunstroo
  • Auteur

19 mei 2020 18:33
O ja, Alles van Aldfaer staat op C:, zoals het hoort.

Lees meer

19 mei 2020 21:18
Het bewerken van een gedcom is zeer gevoelig en naar schatting met zo'n hoeveelheid gegevens ondoenlijk..
Het kan wel een idee zijn om van alle records waar een mutatiedatum en creatiedatum van na 10 mei bestaat om daar een groep van te maken en vervolgens van die groep een aparte stamboom maken. Met die twee stambomen, de oude en de mutaties, naast elkaar op 1 scherm, zou u visueel kunnen vergelijken.
Via de Personenlijst op mutatiedatum sorteren en dan die records met de rechtermuis selecteren en tweede keer r-muis een Groep van maken. Idem voor de creatiedatum. Via Tonen Groepen een nieuwe stamboom maken.

• Henk Lunstroo
  • Auteur

20 mei 2020 09:52
Ik denk dat ik dat maar ga doen. Ik heb naast mijn PC een laptop die ik dagelijks synchroniseer. Ik ga maar de gegevens van na 10 mei via gedcoms overzetten, dat die ik wel vaker vanuit andere bestanden. Zo blijven we bezig.
Bedankt voor het meedenken.

Lees meer

20 mei 2020 10:53
Dat bedoel ik helemaal niet; veel te bewerkelijk.

Ik bedoel dat van deze mutaties een GROEP wordt gemaakt en van die GROEP een nieuwe stamboom. Vervolgens Aldfaer twee keer openen, de een met de stamboom en voor de tweede keer met de nieuwe deelstamboom van de groep. Die twee zet u naast elkaar op het scherm , beide Personenlijsten op naam/voornamen/ geboortedatum sorteren en dan stuk voor stuk vanuit de nieuwe Groep-stamboom nakijken wat het verschil is met de oude stamboom.

• Henk Lunstroo
  • Auteur

21 mei 2020 18:15
Ik heb het inlezen van gedcoms gedaan. Wel wat dubbelen moeten wegwerken, maar verder is het goed gelukt. Ik werk met twee computers, dat vind ik gemakkelijker dan het een gedeeld scherm. Maar het is goed gelukt.

Gemaakt door Kunena