aldfaer bestand werkt niet meer

• Sebas Solis
  • Auteur

aldfaer bestand werkt niet meer

15 mei 2020 22:40
Hoi,
Vandaag kreeg ik tijdens het invoeren van een nieuw persoon in Aldfaer 6.2 een foutmelding met "kan bestand geboorte niet openen", vervolgens crashte Aldfaer en gaf het de volgende foutmelding weer: "Access violation at address 73483940. Read of address 73483940.". Als ik Aldfaer opnieuw opstart krijg ik hetzelfde probleem. Ik heb mijn .aldf in een andere map bewaard en vervolgens Aldfaer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Nog altijd dezelfde foutmelding bij het openen van mijn stamboom. Het gaat om een bestand van ±50 mb met circa 16.000 personen.
Als iemand mij kan helpen ben ik zeer dankbaar.
Groet.

Lees meer

Re: aldfaer bestand werkt niet meer

16 mei 2020 10:57 - 16 mei 2020 10:59
U werkt wel met een verouderde versie. De huidige versie is 8.1.

U kunt proberen uw veiligheidskopie te openen, niet de laatste, want daar zal die fout ook wel inzitten. Wat het euvel betekent is dat een van de deelbestandjes ontbreekt/verminkt is en de oorzaak velerlei; synchronisatie met in 6.2 voor DropBox, OneDrive enz wat niet toegestaan is. Stroomstoring of abrupt afbreken tijdens afsluiten.

Het ligt niet aan het programma, maar aan uw stamboombestand.

Probeer eerst eens de veiligheidskopie.
Laatst bewerkt 16 mei 2020 10:59 door Han Kortekaas.

Lees meer

16 mei 2020 11:03
aanvulling:
Als u bestanden versie 6.xx wil omzetten naar 8.xx, dan dient dat via versie 7.xx te gebeuren.
Zie www.deruiter.ch/Aldfaer/Help/Aldfaer%20versie.pdf
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sebas Solis

• Sebas Solis
  • Auteur

16 mei 2020 12:30
Dank voor uw antwoord. Helaas heb ik geen veiligheidskopieën van mijn stamboom. Een aantal weken geleden heb ik van een oude .aldf file een nieuwe gemaakt d.m.v. gedcom export en vervolgens weer import. Dit heb ik gedaan omdat aldfaer heel lang deed om op te starten en af te sluiten. Ik had op dit forum gelezen dat het opschonen d.m.v. gedcom export/import dit probleem kon verhelpen, net als het uitzetten van automatisch veiligheidskopieën maken. Daarom heb ik er geen. Gelukkig heb ik wel nog mijn gedcom van een paar weken geleden, helaas ben ik wel in die tussenperiode 500 personen kwijtgeraakt. Dus zo'n ramp is het ook weer niet aangezien ik nog wel voor de geest kan halen wie die 500 personen waren, min of meer, en waar ik ze ongeveer gevonden heb.

Ik gebruik inderdaad een oudere versie. In de nieuwe versie had ik problemen met scrollen en een cursor die voortdurend verspringt.

Ik kan de verminkte stamboom .aldf file alleen nog openen met een text recognizer, en dus niet meer in aldfaer. Denkt u dat ik daar nog iets mee kan? Andere suggesties zijn ook heel welkom. Ik hoor het graag.

• Sebas Solis
  • Auteur

16 mei 2020 12:31
Dank voor uw antwoord. Helaas heb ik geen veiligheidskopieën van mijn stamboom. Een aantal weken geleden heb ik van een oude .aldf file een nieuwe gemaakt d.m.v. gedcom export en vervolgens weer import. Dit heb ik gedaan omdat aldfaer heel lang deed om op te starten en af te sluiten. Ik had op dit forum gelezen dat het opschonen d.m.v. gedcom export/import dit probleem kon verhelpen, net als het uitzetten van automatisch veiligheidskopieën maken. Daarom heb ik er geen. Gelukkig heb ik wel nog mijn gedcom van een paar weken geleden, helaas ben ik wel in die tussenperiode 500 personen kwijtgeraakt. Dus zo'n ramp is het ook weer niet aangezien ik nog wel voor de geest kan halen wie die 500 personen waren, min of meer, en waar ik ze ongeveer gevonden heb.

Ik gebruik inderdaad een oudere versie. In de nieuwe versie had ik problemen met scrollen en een cursor die voortdurend verspringt.

Ik kan de verminkte stamboom .aldf file alleen nog openen met een text recognizer, en dus niet meer in aldfaer. Denkt u dat ik daar nog iets mee kan? Andere suggesties zijn ook heel welkom. Ik hoor het graag.

Lees meer

16 mei 2020 14:04
Gebruikt u Windows of een ander O.S.?

• Sebas Solis
  • Auteur

16 mei 2020 15:00
Ik gebruik een apple MacBook. Aldfaer gebruik ik via parallels met windows 10.

Lees meer

16 mei 2020 18:13
Voor Mac-gebruikers is er een afzonderlijke rubriek.
Het verspringen van de cursor - een verschijnsel bij Apple en Linux - op te heffen door in de instellingen Algemeen de hints zichtbaar uitvinken.

Gemaakt door Kunena