Sorteren als werkt niet goed

Lees meer

Sorteren als werkt niet goed

08 mei 2020 09:04 - 08 mei 2020 09:12
Ik heb de volgende achternamen: Buren, Buuren en Büren
Hiervan Buuren sorteren als Buren
Resultaat
Buuren wordt gesorteerd als Büren en niet als Buren

Noodoplossing:
Buuren geen sorteren als
Buren sorteren als Buuren
Dit verkrijgt dan Buuren/Buren als één "serie" en Büren als tweede "serie"
Laatst bewerkt 08 mei 2020 09:12 door Ruud de Ruiter. Reden: noodoplossing

Lees meer

Re: Sorteren als werkt niet goed

08 mei 2020 10:06
Ruud,

Zoals eerder besproken (zie dit bericht ) wordt er in Aldfaer geen onderscheid gemaakt tussen gewone en diakritische tekens. Dit is conform het advies van de Nederlandse Taalunie dat in het Nederlands letters met een diakritisch teken geen aparte letters zijn. Dat betekent dat alle achternamen in jouw plaatje qua sortering gelijk zijn en bij sortering op alleen Achternaam in elke volgorde kunnen staan. Na toevoeging van Voornaam als tweede sorteersleutel worden ze, bij gelijke Achternaam, op Voornaam gesorteerd en dat is precies wat je in jouw plaatje ziet.

Paul

Lees meer

08 mei 2020 10:09
Volgens mij niets aan de hand.
In hetzelfde voorbeeld is Buuren gesorteerd als Buren
Büren wordt sowieso gesorteerd als Buren want diakrieten doen niet mee in de sortering.

Lees meer

08 mei 2020 11:04 - 08 mei 2020 11:14
Paul,
Genealogie is een internationaal gebeuren en het is daarom naar mijn mening niet juist om Nederlandse richtlijnen internationaal toe te passen. Büren in Duitsland en Buren in Nederland kan je niet op één hoop gooien want het zijn en blijven geen gelijke achternamen.

Een alternatief is om een fictieve schrijfwijze van achternaam toe te voegen via sorteren als. Dat wordt bij Bestand opschonen (getest) niet verwijderd. Dus in mijn aangehaalde voorbeeld (en vergeet even de noodoplossing)
Buren sorteren als Buren2
Buuren sorteren als Buren2
Maar is dat een elegante oplossing?

Han,
4 personen is absoluut geen referentie en toont niets nieuws. Het wordt anders bij meerdere tientallen of honderden personen
Laatst bewerkt 08 mei 2020 11:14 door Ruud de Ruiter.

• Francke

08 mei 2020 13:53
Paul Kallenberg schreef : ... in Aldfaer geen onderscheid gemaakt tussen gewone en diakritische tekens. Dit is conform het advies van de Nederlandse Taalunie dat in het Nederlands letters met een diakritisch teken geen aparte letters zijnPaul
Zo simpel is het mi niet.
De taal:unie geeft ook het volgende advies: 'Als er geen Nederlandse naam (exoniem) is, betekent dit dat in het Nederlandse taalgebied de plaatselijke naam (het endoniem) wordt gebruikt.'
zie het hoofdstuk: Buitenlandse aardrijkskundige namen in het Nederlands van de taal:unie. namen.taalunie.org/
Dus eerst zoeken of er een Nederlandse exoniem is, is die er niet dan de buitenlandse naam (endoniem) gebruiken.

Lees meer

08 mei 2020 14:04
Francke,
u zit op een verkeerd onderwerp. Uw verwijzing betreft Plaatsnamen. Het onderhavige gaat over naamgeving van personen

Lees meer

08 mei 2020 14:09 - 08 mei 2020 14:09
Ruud de Ruiter schreef : Paul,
Genealogie is een internationaal gebeuren en het is daarom naar mijn mening niet juist om Nederlandse richtlijnen internationaal toe te passen. Büren in Duitsland en Buren in Nederland kan je niet op één hoop gooien want het zijn en blijven geen gelijke achternamen............knip

Mag ik je, zoals al eerder gedaan, er op wijzen dat het Duitse woorden boek en Duitse telefoongids in sortering van elkaar verschillen?
Laatst bewerkt 08 mei 2020 14:09 door Han Kortekaas.

Lees meer

08 mei 2020 17:10
Han,
Mag ik je vragen wat dat van doen heeft.
Zachtjes uitgedrukt: Namen staan niet in een woordenboek dus blijf bij het onderwerp

Lees meer

09 mei 2020 08:46
Hoi Ruud, jawel-> www.cbgfamilienamen.nl/nfb/

Lees meer

09 mei 2020 09:44
Frank,
Nee, dat is geen (Duits) woordenboek zoals gesteld door Han, maar een namenlijst
Afgezien dat dat alleen (maar niet alle want "oude" spellingen zijn afwezig) NL namen bevat. Zoek maar eens op b.v. Cortecaes, Windsor of Büren

Gemaakt door Kunena