notatie plaatsnamen

• H.P.M. Wijers
  • Auteur

notatie plaatsnamen

13 apr 2020 16:07
Wat is jullie suggestie voor het gebruik van plaatsnamen?
Als voorbeeld: ik ben in 1958 geboren in de huidige plaats Ven-Zelderheide in de huidige gemeente Gennep in de provincie Limburg.
Destijds was Ven-Zelderheide onderdeel van de toenmalige gemeente Ottersum die per 1-1-1973 is heringedeeld bij de huidige gemeente Gennep.
Hoe noteer je dit nu het beste? De plaatsnaam van toen met de gemeentenaam van toen of de plaatsnaam van nu met de gemeente van nu of zijn er nog andere suggesties mogelijk en misschien wel handig.

Graag bericht!

Henk Wijers

• Jacques Bergenhenegouwen

Re: notatie plaatsnamen

13 apr 2020 16:17
Beste Henk

Dit had ik ook met de geboorteplaats van mijn vader.
Tijdens zijn geboorte was het nog een zelfstandige gemeente.
Later door een annexatie van de buurgemeente is het een wijk ervan geworden.
Heb toen de gemeentenaam genoteerd tijdens zijn geboorte.
Dit vervolgens bij soort gelijke gevallen ook zo toegepast.
Kijk dus steeds naar de datum van de gebeurtenis.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes

groeten

Jacques

Lees meer

13 apr 2020 17:09
Als suggestie: gebruik altijd de plaatsnaam zoals het in de akte/document vermeld staat.
Via Stamboom -> Onderhoud -> Plaatsen kan bij 'sorteer als' de meest recente verwijzing genoteerd worden.

Lees meer

14 apr 2020 07:49
Han,
In principe juist maar…
Dat maakt gebruik in rapportages van verwijzingen naar Google Earth problematisch. Vooral bij veranderingen van landsgrenzen b.v.: Duitsland/Polen van vóór 1940, Frankrijk van vóór 1400 (en Elzas 1870), Italië van vóór 1850, België 1815-1830, Nederland in de Franse tijd etc. (en ja dat komt in mijn bestand voor).
Reden dat gebruik van de huidige benaming gevolgd door de oude tussen haakjes misschien beter is. En dat verschijnt dan ook in de rapportages terwijl het resultaat van sorteren als niet in de rapportages verschijnt

Gemaakt door Kunena