Voornaam in GEDCOM als bijnaam

Lees meer

Voornaam in GEDCOM als bijnaam

12 apr 2020 10:45 - 12 apr 2020 10:46
Ik zag dat mijn vraag al eens eerder onderwerp van dit forum is geweest, maar een antwoord op de vraag kon ik niet vinden, daarom (nogmaals) de vraag.

Het veld Roepnaam in Aldfaer wordt in het GEDCOM opgenomen in da tag NICK wat bijnaam betekent. Maar eenieder weet dat een bijnaam (zoals "de neus' of "de kleine") zeker niet hetzelfde is als een voornaam, zoals Cor voor iemand die Cornelis Wilhelm als voornamen heeft.
Is er in GEDCOM geen tag die meer recht doet aan de Roepnaam (First name)?
Laatst bewerkt 12 apr 2020 10:46 door M. Mantel.

Lees meer

Re: Voornaam in GEDCOM als bijnaam

12 apr 2020 12:03 - 12 apr 2020 12:04
Het veld 'Roepnaam' is m.i. bedoeld voor - volgens de betekenis van het woord - te gebruiken voor de naam waarmee de persoon door bekenden/familie aangesproken/genoemd werd. Dit kan zowel de 'firstname' zijn, een van zijn/haar andere voornamen, een afkorting zoals 'Cor' of een alias.
Daarentegen zijn 'de kleine', 'de lange' etc bijnamen. Deze kunnen bv in de notities vermeld worden of in een feit onder bv 'Overige feiten'.
Wanneer in een akte een onderscheid wordt gemaakt tussen bv vader en zoon met dezelfde voornaam, zoals Jan Muller 'de oude' en Jan Muller 'de jonge' vermeld ik dit in het achternaamveld als Muller 'de oude' of Muller (alias de oude). Zo wordt het netjes weerggeven in een rapport.
Laatst bewerkt 12 apr 2020 12:04 door JayCee.

Lees meer

12 apr 2020 12:11
Klopt.
Maar waarom wordt Roepnaam dan in de GEDCOM onder de tag NICK weergegeven, wat Bijnaam betekent?

Lees meer

12 apr 2020 12:36 - 12 apr 2020 12:37
Nick betekent niet alléén bijnaam maar is een algemene term voor een andere naam. Voor elke vorm van 'Nick' een andere tag uitvinden en een extra veld voorzien kan toch ook niet. Hier moet het wel in de context van het programma bekeken worden.
Laatst bewerkt 12 apr 2020 12:37 door JayCee.

Lees meer

12 apr 2020 12:41
JayCee, dat klopt helaas niet. NICK heeft maar 1 betekenis en wel Bijnaam. Er moet dus voor Roepnaam een andere tag gebruikt worden, maar welke weet ik helaas niet.

Lees meer

12 apr 2020 12:55
Nick, taalkundig, heeft meerdere betekenissen. Zie Wikipedia.

Lees meer

12 apr 2020 13:04
Han, als ik het artikel lees op Wikipedia (sinds wanneer is dit een betrouwbare bron?) zie ik een duidelijke verwijzing naar Bijnaam of (zelfgekozen) gebruikersnaam. Maar niet naar Roepnaam. Roepnaam krijg je volgens mij van je ouders ("en we noemen hem ..."). Zie Wikipedia bij Roepnaam, daar staat ook het verschil met Bijnaam.

Lees meer

18 apr 2020 15:15
Ik heb een en ander uitgeprobeerd.
Is het mogelijk om Roepnaam in het GEDCOM te koppelen aan de tag GIVN in plaats van aan NICK?

Lees meer

18 apr 2020 17:28
M. Mantel,

Nee, omdat volgens de GEDCOM-specificatie GIVN gebruikt moet worden voor A given or earned name used for official identification of a person en dat is een roepnaam nu eenmaal niet. Ik ben het helemaal met je eens dat NICK de lading niet goed dekt, maar GEDCOM biedt helaas geen beter alternatief.

Met vriendelijke groet,
Anne van der Ploeg
Aldfaer-team

Lees meer

19 apr 2020 10:19
Anne van der Ploeg,

Dank voor je reactie.
Ik ken de GEDCOM-specificatie niet exact, maar ik begrijp uit je antwoord dat Roepnaam ook niet voldoet aan de tag NICK. Is het dan wellicht niet beter om deze koppeling volledig te laten vervallen?
Ik zie nu bijvoorbeeld dat mijn moeder de bijnaam Corrie krijgt in de GEDCOM, terwijl dat haar roepnaam was. En ik vind dat persoonlijk heel vervelend.

Met vriendelijke groet,
Martien Mantel

Lees meer

19 apr 2020 16:03
Martien,
Volgens mij komt de roepnaam na inlezen van het gedcom bestand netje in het veld roepnaam te staan.
Dus:bijv.: Voornaam: Cornelia Roepnaam: Corrie.
Een Gedcom bestand is er om gegevens uit te kunnen wisselen en niet om het. los van een genealogisch programma, te publiceren.

Evert.

Lees meer

19 apr 2020 20:02 - 19 apr 2020 20:03
@Evert,
Als Roepnaam, via de tag NICK in het GEDCOM bestand, na inlezen in een veld Roepnaam terecht zou komen, dan is dat een onjuiste interpretatie van deze tag door het programma waar de GEDCOM ingelezen wordt. NICK staat namelijk voor Bijnaam (Nickname).
Natuurlijk is de GEDCOM bedoeld voor het uitwisselen van gegevens voor bijvoorbeeld publicatie, maar dan het liefste wel met de juiste interpretatie van de betreffende tag.
De inhoud van het veld Roepnaam in Aldfaer wordt in de GEDCOM onder de tag NICK opgenomen. Na het inlezen van deze GEDCOM in een publicatieprogramma wordt de Roepnaam als Bijnaam gepubliceerd. En dat is niet de bedoeling.

Met vriendelijke groet,
Martien Mantel
Laatst bewerkt 19 apr 2020 20:03 door M. Mantel.

Gemaakt door Kunena