ordenen materiaal

• Guido van Harten
  • Auteur

ordenen materiaal

18 feb 2020 11:05
Nu ik bezig ben met het ordenen van al mijn materiaal dat aan de diverse personen is gekoppeld, ben ik op zoek naar een mogelijkheid binnen Aldfaer om het materiaal daar waar mogelijk op chronologische volgorde te zetten.
Het eerste materiaal zou dan bijv. het geboortekaartje kunnen zijn en het laatste een foto van het grafmonument.

Ik zie wel een mogelijkheid om dit te doen (nadat alles is gekoppeld aan een van de bestaande feiten) via een gedcom-export en -import, maar een mogelijkheid binnen Aldfaer zou ik prefereren.

Vriendelijke groet,
Guido
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: ordenen materiaal

18 feb 2020 11:37 - 18 feb 2020 11:40
Dat is altijd al aanwezig: naar voren , naar achteren. Een kwestie von discipline bij het koppelen van documenten. Maar ja vroeger niet opgelet betekent nu veel handwerk want ik zie niet welke parameter gebruikt zou kunnen worden tenzij de naamgeving van de documenten in de juiste volgorde een naam is toegewezen en de koppelingen in die volgorde zijn uitgevoerd.
En daarbij dient dan wel rekening te zijn gehouden voor latere toevoegingen b.v.
harten_van_guido_010.jpg
harten_van_guido_020.jpg
harten_van_guido_030.jpg
Dit laadt per persoon 1000 documenten toe: 000 t/M 999 met max 9 latere toevoegingen per tiental
En ik betwijfel of je een dergelijk systeem van benaming hebt toegepast

Perso: naar mijn mening niet uitvoerbaar
Laatst bewerkt 18 feb 2020 11:40 door Ruud de Ruiter.
Onderwerp is gesloten.
  • Guido van Harten
  • Auteur

18 feb 2020 11:46
Nu het materiaal aan vaste feiten is gekoppeld (geboorte, huwelijk, overlijden, begraven), zou een functie binnen Aldfaer alvast een eerste aanzet kunnen geven door harten_van_guido_030.jpg die aan geboorte is gekoppeld te plaatsen vóór harten_van_guido_010.jpg dat bij huwelijk hoort.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 feb 2020 11:54
Mijn bestanden beginnen in geval van geboorte met een g (bv. G Weggemans Hans), huwelijk met een H (bv. H Weggemans, Hans), T(rouw), D(oop), B(egraven), Graf, OA (overlijdensadvertie), enz...

Aan de hand van dit 1e gedeelte zie ik om wat voor soort foto het gaat. Ook buiten Aldfaer, in bv je verkenner.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 feb 2020 11:56 - 18 feb 2020 11:59
Guido,
Leuk bedacht, als het al zou kunnen betekent dit dat je eerst die toewijzingen moet uitvoeren.
Mijn materiaal bevat thans 15'770 documenten. Hoeveel materiaal heb jij?

Hans,
Zo zijn er veel varianten mogelijk
Laatst bewerkt 18 feb 2020 11:59 door Ruud de Ruiter.
Onderwerp is gesloten.
  • Guido van Harten
  • Auteur

18 feb 2020 12:04
Ik heb een soortgelijk iets. Bestanden staan in mappen, maar hebben ook een naamgeving waaruit ik e.e.a. kan afleiden:
harten_guido_van_1967_huwelijksakte.jpg
harten_guido_van_1967_foto_2014.jpg
harten_guido_van_1967_geboorteakte.jpg
Onderwerp is gesloten.
  • Guido van Harten
  • Auteur

18 feb 2020 12:06
Jij hebt veel meer materiaal dan ik. Ik kom op 3.577 bestanden...
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 feb 2020 13:57
Guido van Harten schreef : ..door geboorte harten_van_guido_030.jpg..plaatsen vóór harten_van_guido_010.jpg dat bij huwelijk hoort.

en dit: harten_van_guido_g_030.jpg; harten_van_guido_h_010.jpg of o.i.d.
toevoeging van de wijziging is eenvoudig in batch te doen met bv prog FastFileRenamer (gratis).
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 feb 2020 19:04 - 18 feb 2020 19:11
JayCee
Fastfilerename is dus iets als Irfanview > Batch Rename
Op basis van dat laatste kan je alles (met een gelijke extensie), ongeacht de gebruikte benaming, eenzelfde bestandnaam geven met een volgnummer.
Variaties in de bestandsnaam binnen één remame-slag is niet mogelijk dus als de bestandsnaam op basis van de naam van de persoon is, dan zijn de batches gemiddeld 5-10 bestanden groot.

Guido,
Als je op jouw systeem en batch rename wil uitvoeren is het probleem dat voor ieder persoon de basis naam anders is en eerst sorteren geeft een verkeerde volgorde want wat wordt dat dan als er meerdere bestanden zijn (ok gelukkig nog levend) krijg je iets als
harten_guido_van_1967_begraven.jpg
harten_guido_van_1967_bidprent.jpg
harten_guido_van_1967_eerste communie.jpg
harten_guido_van_1967_echtscheiding.jpg
harten_guido_van_1967_foto_2014.jpg
harten_guido_van_1967_geboorteakte.jpg
harten_guido_van_1967_huwelijksakte.jpg
harten_guido_van_1967_volkstelling 1980.jpg
Waarbij ik geen rekening houdt met *.png, *.avi, *.txt etc.

Met andere woorden,
Ik kan geen systeem bedenken van bestanden met variabele benamingen die op een rijtje gezet kunnen worden anders al een vaste unieke bestandsnaam per persoon met volgnummers met tussenruimte voor "invoegen" of
In de bestandsnaam een datum/volgnummer met tussenruimtes in de volgnummers vermelden zoals
ruiter_rudolfus_wh19430618_000.jpg (eerste voornaam en verder eerste letters)
Dit sorteert alle personen en binnen de persoon op volgnummer

Maar ja eenmaal een ander systeem gekozen, laat zich dat niet meer of zeer moeizaam veranderen
Laatst bewerkt 18 feb 2020 19:11 door Ruud de Ruiter.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

19 feb 2020 07:30
Hallo Guido,

Werk op generatie en op kwartiernummer van de moeder, daar elke generatie er weer een familienaam bijkomt
Dit doe ik ook met het materiaal. Zo staan de gegeevens van een achternaam in een mapje
ziet er dan als volgt uit 9de generatie vanuit onze kinderen kwartiernummer 511 met een Itussen generatie en kwartiernummer als scheidingsteken
word dan 009I511 Familienaam

Na de 10de generatie vanuit onze kinderen gezien heb ik een algemene map 000 en heb ik de DTB boeken op plaatsnaam staan (Vele gedownload van plaatsen waar veel voorouders gewoond hebben.)

in de map 000 gaat dan info wat tussen wal en schip valt van plaatsen waar een enkele persoon voorkomt

DTB boeken gesorteerd op _NB en _LB (Noord-Brabant en Limburg)
Hierna een submap met de plaatsnaam bestaande uit plaats/wijknaam , plaatsnaam (indien 2 namen gescheiden door komma.

Vervolgens per plaats alle doopboeken zoals de archieven dit plaatjes / actes genoemd heeft.
Hierdoor heb ik al vele acte plaatjes van de voorouders die ik mogelijk nog moet vinden tot begin van de doopboeken.

Notaris gegevens voor die tijd gaan of bij de familienaam of in de algemene 000 map (zoals het mij op dat momment uitkomt.

Ben heden gegevens aan het zoeken tussen de 9de en 14de generatie.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

19 feb 2020 10:04 - 19 feb 2020 10:11
Frank,
Lees de originele vraag van Guido

Guido vraagt om gekoppeld materiaal te kunnen sorteren op soort van evenement en in volgorde van de tijd en in deze volgorde de koppelingen automatisch te ordenen.

Hij heeft zijn systeem, en anderen weer hun "eigen" en "uniek" systeem en welk systeem doet weinig ter zake.
De wens is volgens mij, zolang er niet één en uniek systeem gehanteerd wordt, niet uitvoerbaar
Laatst bewerkt 19 feb 2020 10:11 door Ruud de Ruiter.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

19 feb 2020 18:57
In april zit ik in wat rustiger vaarwater.
Ik ga een script maken om materiaal automatisch toe te wijzen aan de gebeurtenis/persoon.
Voorwaarde is dat het materiaal opgeslagen is in submappen van de hoofdmap.
Voorbeeld:
Materiaalhoofdmap\geboorte gaat naar Tab Persoon gebeurtenis geboorte
Materiaalhoofdmap\geboorteakte gaat naar Tab Persoon gebeurtenis geboorte-aangifte

Omdat de naamgeving van de submappen makkelijk te wijzigen is via de Windows verkenner en met Stamboom bestandsccontrole en -reparatie de koppelingen te herstellen zijn is de belangrijkste zaak om het materiaal per gebeurtenis te rangschikken.

De methode is voorts te werken met een gedcom export -> script _> gedcom import.

Indien er interesse is graag per email aan mijn adres.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hans Weggemans, JayCee, Lucas De Voght
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena