Doodgeboren kinderen

Lees meer

Doodgeboren kinderen

06 jan 2020 22:00
Bij het invoeren van een nieuw persoon vindt er een controle plaats op aanwezigheid van achternaam of voornaam.
Als een persoon eenmaal opgeslagen is, kun je zowel voor- als achternaam probleemloos verwijderen. Dan vindt de controle niet meer plaats.

Omdat levenloze kinderen met een achternaam in het verleden problemen gaven bij de uitvoer, heb ik destijds gekozen voor een workaround. Alle levenloze kinderen in mijn bestand hebben nu geen achternaam en geen voornaam.... Wat in feite natuurlijk ook juist is, want een doodgeboren kind heeft nooit officieel een naam gekregen.

Maar nu heb ik ontdekt dat de uitvoer inmiddels klopt. Bij een doodgeboren kind wordt de achternaam in de uitvoer genegeerd. Dat zal in een van de vorige versies aangepast zijn.

Maar nu de vraag....
Is er, technisch gezien, een bezwaar om bij doodgeboren kinderen voor- en achternaam leeg te laten?
Ik denk van niet, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd.

Bijna 1000 personen aanpassen in mijn grootste bestand is nogal een karwei, dus indien geen probleem wil ik dat voorkomen. Daarnasst vind ik eigenlijk nog steeds een ontbrekende voor- en achternaam bij een doodgeboren kind de beste optie.

Lees meer

Re: Doodgeboren kinderen

06 jan 2020 22:39
Dit word vaak weergegeven als N.N. of n.n.

afkorting voor Nomen nescio

Lees meer

07 jan 2020 07:32 - 07 jan 2020 07:36
Ook van dood geboren kinderen wordt in de burgerlijke stand een ovl-akte opgemaakt met derhalve een achternaam en uiteraard zonder voornaam.
Persoonlijk gebruik ik als voornaam respectievelijk Inanimé of Inanimée voor M en V omdat dat duidelijk het begrip "doodgeboren" aangeeft.
Als nu automatisch bij doodgeboren velden leeg worden gelaten verlies ik dus deze informatie en derhalve ben ik het niet met dit verzoek eens, te meer daar dit in rapporten vreemde constructies van teksten opleveren
Laatst bewerkt 07 jan 2020 07:36 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

07 jan 2020 09:37
Mijn bericht was niet zozeer bedoeld als verzoek, maar meer een check of de door mij gebruikte methode (voor- en achternaam leeg laten in mijn bestanden) technische problemen zou kunnen geven of dat ik deze methode zonder problemen kan blijven gebruiken.

Lees meer

07 jan 2020 11:41
Er is geen enkel technisch bezwaar, hoewel er wel bij een ovl een akte van doodgeboren is opgemaakt en sinds kort ook een geboorteakte.

Lees meer

07 jan 2020 11:59
Ruud de Ruiter schreef : Persoonlijk gebruik ik als voornaam respectievelijk Inanimé of Inanimée voor M en V omdat dat duidelijk het begrip "doodgeboren" aangeeft.
ter zijde: de juiste term voor doodgeboren is mort-né voor zowel voor M als M.

Lees meer

07 jan 2020 12:58
Harm,
Geen voor- of achternaam invullen zal geen problemen veroorzaken.
Het is strikt persoonlijk of iemand al dan niet aandacht besteed aan een doogeboren kind. Als daarvan een akte bestaat betekent dit dat de ouders wel aandacht hadden voor het kind, zoniet werd het meestal niet aangegeven.
De achternaam vul ik in en als voornaam N.N. om het kind in de rapporten te zien, hetgeen een juiste en volledige weergave is van de gebeurtenissen die in dat gezin hebben plaatsgevonden.

Lees meer

07 jan 2020 13:58
Harm,
Als je voor en achternaam leeg laat worden deze personen niet binnen de familienaam in de personenlijst getoond. Lijkt me lastig.

Lees meer

08 jan 2020 02:23
Mijn mening is dat een doodgeboren kind niet geleefd heeft en derhalve geen voor- en achternaam heeft. Het feit dat er een overlijdensakte wordt opgemaakt, verandert daar wat mij betreft niets aan. In die akte wordt het kind niet bij naam genoemd, maar vermeld als: "het doodgeboren (of levenloze) kind van: ...". De ouders worden dus bij naam genoemd, niet het kind. Maar iedereen is natuurlijk vrij dit zo te interpreteren als hij of zij het zelf het meest logisch vindt.

Ik heb in ieder geval in het verleden gekozen om de velden voor- en achternaam leeg te laten bij buitenechtelijke kinderen.
Hoofdargument was dat jaren geleden de achternaam in de rapporten terecht kwam en dat vond ik niet mooi. Dat was ik toen steeds handmatig aan het aanpassen in de uitvoer, wat veel onnodig werk was. Gisteren toonde een test aan dat dit probleem inmiddels opgelost is. Tegenwoordig verschijnt in de rapporten: "Doodgeboren kind", zonder familienaam.
Hoofdargument om geen namen te noemen is dus weggevallen. Maar er is inmiddels het argument voor in de plaats gekomen dat mijn grootste bestand inmiddels gegroeid is naar bijna 140.000 personen, waarvan bijna 1000 doodgeboren kinderen. Corrigeren is dus weken werk.
Dit zou ik alleen doen als mijn methode technisch problemen zou kunnen geven, of in mijn ogen echt principieel onjuist zou zijn.

Dat de doodgeboren kinderen niet binnen de familienaam in de persoonslijst getoond worden, vind ik geen bezwaar. Ik zoek immers in de praktijk nooit naar doodgeboren kinderen via de persoonslijst.

Ik ben gerustgesteld dat er geen technische bezwaren zijn.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Gemaakt door Kunena