- Bedankjes 1634
Dubbele personen samenvoegen
- Peter van Oostrum
- Auteur
Dubbele personen samenvoegen
05 jan 2020 16:09
Hallo,
ik werk al een aantal jaren met Aldfaer en nu heb ik een aantal personen in mijn bestand die er dubbel instaan, met in beide persoonsbestanden gegevens die samengevoegd moeten worden. is dit technisch mogelijk of moet ik 1 persoon verwijderen en alle gegevens bij de andere persoon toevoegen?
ik hoop dat iemand mij kan helpen.
mvg.
Peter van Oostrum
ik werk al een aantal jaren met Aldfaer en nu heb ik een aantal personen in mijn bestand die er dubbel instaan, met in beide persoonsbestanden gegevens die samengevoegd moeten worden. is dit technisch mogelijk of moet ik 1 persoon verwijderen en alle gegevens bij de andere persoon toevoegen?
ik hoop dat iemand mij kan helpen.
mvg.
Peter van Oostrum
- Han Kortekaas
-
Lees minder
Lees meer
Re: Dubbele personen samenvoegen
05 jan 2020 16:44
Peter,
het ontdubbelen is per persoon, met de hand, corrigeren.
Een tip is om van de proband van de stamboom een referentiepersoon te maken en dan in de Instellingen -> vensters de referentiepersoon en voor- en nageslacht een kleur te geven.
Op die manier weet je in ieder geval dat een gekleurde persoon niet verwijderd moet worden en de gegevens van de andere (dubbel) met de hand aangebracht moeten worden.
het ontdubbelen is per persoon, met de hand, corrigeren.
Een tip is om van de proband van de stamboom een referentiepersoon te maken en dan in de Instellingen -> vensters de referentiepersoon en voor- en nageslacht een kleur te geven.
Op die manier weet je in ieder geval dat een gekleurde persoon niet verwijderd moet worden en de gegevens van de andere (dubbel) met de hand aangebracht moeten worden.
- Ruud de Ruiter
-
06 jan 2020 09:35 - 06 jan 2020 09:35
Hieronder een methode, maar absoluut niet de enige, om dubbele personen samen te voegen
Werkwijze
In Menu > Extra > Instellingen > Rapporten > Tekst > Presentatie, zet alle vinken behalve
• Maximaal één foto en
• Foto partner naast persoon
Breng Persoon 1 in het hoofdscherm en maak een persoonskaart. Houdt die persoonskaart open
Breng Persoon 2 in het hoofdscherm en maak een persoonskaart. Houdt die persoonskaart open
Vergelijk de gegevens van die persoonskaarten en bepaal welke de meeste informatie bevat.
Breng deze persoon in het hoofdvenster en kies deze persoon als Referentie persoon (Ctrl+R)
Sluit de persoonskaart van deze referentie persoon.
Voeg nu eventuele informatie vermeld in de persoonskaart van Persoon 2 toe aan Persoon 1 in het hoofdvenster
U kunt nu het volkgende doen.
a) Als klaar, verwijder de niet referentie persoon uit het bestandd
of
b) geef de niet referentie persoon een code XV
Herhaal de procedure voor iedere dubbele persoon
Controleer nogmaals dat u alle gegevens hebt samengevoegd
Sorteer de personenlijst op Code
Breng de personen met code XV in beeld
Druk shift in en houdt deze ingedrukt
Klik de eerste met code XV
Klik de laatste met code XV
Rechtsklik en kies geselecteerde personen uit bestand verwijderen.
Waarom methode b) - zolang u niemand verwijdert kunt u terugvallen terwijl tegelijk XV aanduidt welke personen "verwerkt" zijn
Werkwijze
In Menu > Extra > Instellingen > Rapporten > Tekst > Presentatie, zet alle vinken behalve
• Maximaal één foto en
• Foto partner naast persoon
Breng Persoon 1 in het hoofdscherm en maak een persoonskaart. Houdt die persoonskaart open
Breng Persoon 2 in het hoofdscherm en maak een persoonskaart. Houdt die persoonskaart open
Vergelijk de gegevens van die persoonskaarten en bepaal welke de meeste informatie bevat.
Breng deze persoon in het hoofdvenster en kies deze persoon als Referentie persoon (Ctrl+R)
Sluit de persoonskaart van deze referentie persoon.
Voeg nu eventuele informatie vermeld in de persoonskaart van Persoon 2 toe aan Persoon 1 in het hoofdvenster
U kunt nu het volkgende doen.
a) Als klaar, verwijder de niet referentie persoon uit het bestandd
of
b) geef de niet referentie persoon een code XV
Herhaal de procedure voor iedere dubbele persoon
Controleer nogmaals dat u alle gegevens hebt samengevoegd
Sorteer de personenlijst op Code
Breng de personen met code XV in beeld
Druk shift in en houdt deze ingedrukt
Klik de eerste met code XV
Klik de laatste met code XV
Rechtsklik en kies geselecteerde personen uit bestand verwijderen.
Waarom methode b) - zolang u niemand verwijdert kunt u terugvallen terwijl tegelijk XV aanduidt welke personen "verwerkt" zijn
Laatst bewerkt 06 jan 2020 09:35 door Ruud de Ruiter.
- Han Kortekaas
-
06 jan 2020 11:57
Peter,
wellicht wat achtergrond over het ontdubbelen en wat de verschillende manieren om op te lossen kunnen zijn.
wellicht wat achtergrond over het ontdubbelen en wat de verschillende manieren om op te lossen kunnen zijn.
- Peter van Oostrum
- Auteur
06 jan 2020 20:39
Heren, bedankt. ik ga het proberen.
mvg.
Peter
mvg.
Peter