Dubbele namen in personenveld

Lees meer

Dubbele namen in personenveld

01 jan 2020 16:01 - 01 jan 2020 16:38
Sinds enige tijd bemerk ik dat in het personenveld partners en de kinderen dubbel voorkomen Bijlage 1. Ga ik in de personenlijst naar de partner dan staat deze er maar 1 keer in Bijlage 2.
Graag advies.

Bijlagen:

Laatst bewerkt 01 jan 2020 16:38 door Wim Ruiterkamp. Reden: voortijdig verzonden

Lees meer

Re: Dubbele namen in personenveld

01 jan 2020 16:53
Begin met Menu > Stamboom > Bestandscontrole en reparatie eventueel gevolgd door Bestand opschonen

Lees meer

01 jan 2020 17:24
Dag Ruud,

Alle controles verlopen goed, met uitzondering van Controleren gegevens -> Fouten in database: Daar komen een enorme hoeveelheid fouten uit met als reactie:
Beide biologische ouders zijn dezelfde persoon
Beide biologische ouders zijn dezelfde persoon
Meer dan 2 biologische ouders
of
Te veel biologische ouders
of
Relatiecodes met ouders inconsistent
Let wel: Het gaat over een verzameling van aparte gedcoms van bija 800 stambomen en ruim 41.000 personen.

Lees meer

01 jan 2020 17:57 - 01 jan 2020 17:57
U zult 'aan de bak' moeten. Op een of andere manier heeft u (misschien via gedcoms) veel fouten binnengekregen. In voorgaande versies van Aldfaer kon het zijn dat er meerdere (dezelfde) ouders gekoppeld werden en met allerlei gevolgfouten bij koppelingen van kinderen. Bij conversie naar latere versies zijn er foutlijsten geweest die blijkbaar niet opgelost zijn.

Iedere fout kunt u alleen oplossen door personen los te koppelen (waarmee de foutieve koppeling verdwijnt) en overnieuw te koppelen.
Los eerst één soort fout op, dan heeft u de beste controle.
Laatst bewerkt 01 jan 2020 17:57 door Han Kortekaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Wim Ruiterkamp

Lees meer

01 jan 2020 18:25
Eens met Han dat dit het gevolg is van de diverse gedcom imports (reden dat ik geen gedcom import gebruik)
Heb je nog een bestand van vóór die gedcom imports?
Als dat het geval is, overweeg dan het volgende
a) start Aldfaer - kies gedcom import > in een nieuw bestand (en niet importeren in je bestaande bestand
b) Alfaer toont dan het nieuwe bestand-1, open daarvan de personenlijst-1
c) start Alfdaer nogmaals, open je eigen bestand, open de personenlijst-eigen
d) vergelijk de personenlijsten en open iedere"dubbele" persoon in bestand-1 geef die een code XV
e) er vanuitgaande dat er geen andere codes gebruikt zijn, soorteer de personenlijst-1 op code.
f) je moet nu alle personen zonder code kunnen selecteren (shift > klik eerste > klik laatse
g) maak daarvan een groep
h) exporteer deze groep als gedcom en importeer die in je eigen bestand
i) geen garantie dat er geen dubbelen zullen zijn maar het zal vele malen minder zijn
Herhaal dit voor iedere ontvangen gedcom
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Wim Ruiterkamp

Lees meer

01 jan 2020 18:38 - 01 jan 2020 18:40
We volgen deze methode al jaren, waarbij we van alle gepubliceerde stambomen de gedcoms hebben verzameld met het doel om een complete namenindex te maken. Ik heb de indruk dat inderdaad bij de introductie van versie 7 het probleem is ontstaan. Er zijn geen deelbestanden bewaard gebleven, uiteraard wel de gedcoms van de aparte stambomen. Ik moet nu overwegen of ik de methode van Ruud gebruik om de defecte stambomen te verwijderen en nieuwe toe te voegen, of met een schone lei beginnen. Beiden vragen veel geduld en tijd. Gelukkig is er weer een nieuw jaar.
Laatst bewerkt 01 jan 2020 18:40 door Wim Ruiterkamp.

Lees meer

01 jan 2020 19:00 - 01 jan 2020 19:05
Omdat er vele soortgelijke fouten zijn wordt het oplossen daarvan simpeler, hoe vervelend dan ook. vergeet niet dat 1 fout vervolgfouten heeft die, als de ene fout opgelost is, ook kunnen verdwijnen.

In theorie kun je overnieuw met gedcom's beginnen, maar op den duur zie je niet meer de bomen door het bos. Als u eerst de fouten uit de gedcom's haalt dan is dat toch dezelfde inspanning als de fouten uit de huidige stamboom te halen?

Ik zou eerder gewoon beginnen met de fouten op te lossen.
Laatst bewerkt 01 jan 2020 19:05 door Han Kortekaas.

Gemaakt door Kunena