- Bedankjes 119
Schermhoogte Instellingen venster te groot!
- Rob Huizenga
- Auteur
Schermhoogte Instellingen venster te groot!
25 nov 2019 20:47
Ik ben in het bezit van een mooi klein Samsung netbookje die ik graag meeneem als ik met familie over de genealogie discussieer. Nu kwam ik opeens tegen dat ik de Instellingen wilde veranderen, maar dan zie ik geen knoppen meer om de instellingen op te slaan of te anuleren! Het Instellingen venster is te hoog en niet kleiner te maken zodat schuifbalken verschijnen en ik omlaag kan scrollen naar de knoppen. Dat ik daar last van heb komt waarschijnlijk omdat het netbookje een schermresolutie heeft van 1024x600 pixels (niet aan te passen).
Waarom is het Instellingen venster zo hoog (blijkbaar groter dan 600 pixels)? Het schermpje voor bv Veiligheidskopie maken of Bestand opslaan als zijn veel kleiner in hoogte en prima te gebruiken.
Waarom is het Instellingen venster zo hoog (blijkbaar groter dan 600 pixels)? Het schermpje voor bv Veiligheidskopie maken of Bestand opslaan als zijn veel kleiner in hoogte en prima te gebruiken.
- Carel Plantagie
-
Lees minder
Lees meer
Re: Schermhoogte Instellingen venster te groot!
25 nov 2019 21:46 - 25 nov 2019 21:53
Je hebt daar een goed punt. Het lijkt me dat het Aldfaerteam dit in de volgende versie rechtzet: Dus ook dit venster schaalbaar maken.
Voorlopig maar de [Enter] gebruiken voor OK/Opslaan en de [Esc] voor annuleren...
Er is overigens wel een Windows-trucje mogelijk om de knoppen wel te zien: Het venster naar boven verplaatsen met de toetsaanslagen: Alt+spatie, Enter, pijtje omhoog vasthouden...
Voorlopig maar de [Enter] gebruiken voor OK/Opslaan en de [Esc] voor annuleren...
Er is overigens wel een Windows-trucje mogelijk om de knoppen wel te zien: Het venster naar boven verplaatsen met de toetsaanslagen: Alt+spatie, Enter, pijtje omhoog vasthouden...
Laatst bewerkt 25 nov 2019 21:53 door Carel Plantagie.
- Ruud de Ruiter
-
25 nov 2019 21:56 - 25 nov 2019 22:04
Rob,
Naar mijn weten is Aldfaer in principe ontwikkeld voor een gebruik bij minimaal 800 pixels breed.
Ik vermoedt dat U C:\Aldfaer en C:user\uwnaam\documents\Aldfaer gekopieerd heeft van uw PC waar u met een veel grotere resolutie werkte. Hetgeen verklaart waarom u het geschetste probleem heeft
Op uw tablet: Ieder venster laat zich verslepen. Versleep een niet passend venster dusdanig dat de rechtsonder hoek zichtbaar is.
Vervolgens plaats de muis rechts onder zodanig dat u een diagonaal pijltje verkrijgt, klik de muis en verklein het venster.
Eventueel dit venster "terug" verslepen dat linksboven zichtbaar wordt en eventueel de verkleining herhalen.
Doe dit voor ieder mogelijk venster.
Aldfaer onthoud deze instellingen
N-B. Ik ga er van uit dat u niet met "vol scherm" werkt(e)
U kunt ook de rechtsboven, linksboven of rechtsonder hoek gebruiken
Naar mijn weten is Aldfaer in principe ontwikkeld voor een gebruik bij minimaal 800 pixels breed.
Ik vermoedt dat U C:\Aldfaer en C:user\uwnaam\documents\Aldfaer gekopieerd heeft van uw PC waar u met een veel grotere resolutie werkte. Hetgeen verklaart waarom u het geschetste probleem heeft
Op uw tablet: Ieder venster laat zich verslepen. Versleep een niet passend venster dusdanig dat de rechtsonder hoek zichtbaar is.
Vervolgens plaats de muis rechts onder zodanig dat u een diagonaal pijltje verkrijgt, klik de muis en verklein het venster.
Eventueel dit venster "terug" verslepen dat linksboven zichtbaar wordt en eventueel de verkleining herhalen.
Doe dit voor ieder mogelijk venster.
Aldfaer onthoud deze instellingen
N-B. Ik ga er van uit dat u niet met "vol scherm" werkt(e)
U kunt ook de rechtsboven, linksboven of rechtsonder hoek gebruiken
Laatst bewerkt 25 nov 2019 22:04 door Ruud de Ruiter.
- Rob Huizenga
- Auteur
26 nov 2019 14:24 - 26 nov 2019 15:07
Even reacties:
Carel,
het verplaatsen van een venster werkt niet als je al aan de bovenkant van je scherm zit!
Ruud,
Het betreft geen tablet maar een netbook. Aldfaer gewoon geïnstalleerd met de standaarden onder Windows 7, niets gekopieerd van een andere PC.
En mijn netbookje heeft wel een breedte van 1024 pixels, maar het gaat hier om de hoogte!
Om een en ander te verduidelijken een screenshot toegevoegd:
Op de achtergrond is een stukje Firefox, daarbovenop een geschaald (=kleiner gemaakt) venster van Aldfaer, en op de voorgrond het bewuste Instellingen venster van ALdfaer.
Zoals te zien zie je daar geen knoppen, en dat Instellingen venster is ook op geen enkele wijze te schalen of te verplaatsen om de knoppen zichtbaar te maken!
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat 600 pixels in de hoogte misschien "ouderwets" is, maar zo'n 10 inch netbook met Windows 7 is knap handzaam mee te nemen! En volgens mij is ht helemaal niet nodig dat dat Instellingen venster zo hoog is!
Carel,
het verplaatsen van een venster werkt niet als je al aan de bovenkant van je scherm zit!
Ruud,
Het betreft geen tablet maar een netbook. Aldfaer gewoon geïnstalleerd met de standaarden onder Windows 7, niets gekopieerd van een andere PC.
En mijn netbookje heeft wel een breedte van 1024 pixels, maar het gaat hier om de hoogte!
Om een en ander te verduidelijken een screenshot toegevoegd:
Op de achtergrond is een stukje Firefox, daarbovenop een geschaald (=kleiner gemaakt) venster van Aldfaer, en op de voorgrond het bewuste Instellingen venster van ALdfaer.
Zoals te zien zie je daar geen knoppen, en dat Instellingen venster is ook op geen enkele wijze te schalen of te verplaatsen om de knoppen zichtbaar te maken!
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat 600 pixels in de hoogte misschien "ouderwets" is, maar zo'n 10 inch netbook met Windows 7 is knap handzaam mee te nemen! En volgens mij is ht helemaal niet nodig dat dat Instellingen venster zo hoog is!
Laatst bewerkt 26 nov 2019 15:07 door Webmaster.
- Han Kortekaas
-
26 nov 2019 15:11
Rob,
de Return knop geeft dezelfde functionaliteit als de OK knop.
de Return knop geeft dezelfde functionaliteit als de OK knop.
- Paul Kallenberg
26 nov 2019 16:16
Rob,
Als je in Instellingen -> Algemeen de Lettergrootte op 10 zet, past het dan wel?
Paul
Als je in Instellingen -> Algemeen de Lettergrootte op 10 zet, past het dan wel?
Paul
- Rob Huizenga
- Auteur
26 nov 2019 16:36
Hallo Paul,
There's the magic!
Het verkleinen van de lettergrootte naar 10 (of zelfs 11) laat de knoppen weer zien (en nu zie ik dat er dus ook een [Opslaan als] knop is!
Hier had ik zelf nooit opgekomen!
Dank dank!
Topic mag gesloten wat mij betreft.
There's the magic!
Het verkleinen van de lettergrootte naar 10 (of zelfs 11) laat de knoppen weer zien (en nu zie ik dat er dus ook een [Opslaan als] knop is!
Hier had ik zelf nooit opgekomen!
Dank dank!
Topic mag gesloten wat mij betreft.