- Bedankjes 1634
Import gedcom bestand vanuit gensdatapro
- HJ Pakket
- Auteur
Import gedcom bestand vanuit gensdatapro
23 sep 2019 10:55
Na importeren van gedcom bestand gemaakt in gensdatapro heb ik overal dubbele achternamen. De tussenvoegsels van, van de, de, den, van den, enz. zijn samengevoegd mer de achternamen . B.v. Mijn naam is Hennie van Dijk, na import heet ik in Aldfear Hennie Van Van Dijk. 2x van dus.
Is er een methode om deze dubbelingen is 1 slag te verwijderen of moet ik een soort filter toepassen bij import?
Is er een methode om deze dubbelingen is 1 slag te verwijderen of moet ik een soort filter toepassen bij import?
- Han Kortekaas
-
Lees minder
Lees meer
Re: Import gedcom bestand vanuit gensdatapro
23 sep 2019 11:30
Als u het gedcombestand van gensdatapro in een editor (bv Kladblok of Notepad++) inleest dan zult u zien dat bij de mensen met 'van' of andere tussenvoegsels dit twee keer voorkomt; 1 keer bij de achternaam en 1 x in een aparte tag. Die aparte Tag moet u verwijderen.
U zegt dat u dubbele achternamen heeft maar ik denk dat u bedoelde dubbele tussenvoegsels.
Daarnaast zie ik in uw voorbeeld dat 'van' als Van wordt weergegeven.
Bij de import moet u geen vinkje zetten bij 'Namen omzetten in hoofdletters en kleine letters' , maar wel een vinkje bij 'Tussenvoegsels in apart veld'.
U zegt dat u dubbele achternamen heeft maar ik denk dat u bedoelde dubbele tussenvoegsels.
Daarnaast zie ik in uw voorbeeld dat 'van' als Van wordt weergegeven.
Bij de import moet u geen vinkje zetten bij 'Namen omzetten in hoofdletters en kleine letters' , maar wel een vinkje bij 'Tussenvoegsels in apart veld'.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HJ Pakket
- HJ Pakket
- Auteur
26 sep 2019 14:41
Bedankt voor de oplossing maar helaas functioneert dat niet zo.
Ik heb GEDCOM bestand geƫxporteerd (ANSI) en opgeslagen.
Daarna met Wordpad of Word het bestand geopend.
Dat levert in mijn geval een wordfile op van 595 bladzijden met daarin alle gegevens netjes onder elkaar.
Maar van aparte tussenvoegsels is geen sprake.
Voorbeeld van een geselecteerde naam (mijn naam):
1 REFN 705
1 FAMS @F201@
0 @I612@ INDI
1 NAME Hendrik Jacob/van Dijk/
2 GIVN Hendrik Jacob
2 SURN van Dijk
2 NICK Hennie
1 CHAN
2 DATE 17 FEB 2013
3 TIME 15:56:49
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE 27 FEB 1948
2 PLAC Utrecht,UT,NLD
3 NOTE diaconessen zh
1 REFN DIJK001
1 FAMC @F50@
1 FAMS @F2@
1 RESI
2 ADDR Provinciale Weg 87 (101)
2 PLAC Bunnik,UT,NLD
2 DATE 27 FEB 1948
Wanneer ik het bestand moet doorzoeken op tussenvoegsel van, van de, van den, enz., dan is dat een enorme klus.
Dan kan ik dat beter in bv Aldfear aanpassen en van daaruit verder gaan.
Mvg
Ik heb GEDCOM bestand geƫxporteerd (ANSI) en opgeslagen.
Daarna met Wordpad of Word het bestand geopend.
Dat levert in mijn geval een wordfile op van 595 bladzijden met daarin alle gegevens netjes onder elkaar.
Maar van aparte tussenvoegsels is geen sprake.
Voorbeeld van een geselecteerde naam (mijn naam):
1 REFN 705
1 FAMS @F201@
0 @I612@ INDI
1 NAME Hendrik Jacob/van Dijk/
2 GIVN Hendrik Jacob
2 SURN van Dijk
2 NICK Hennie
1 CHAN
2 DATE 17 FEB 2013
3 TIME 15:56:49
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE 27 FEB 1948
2 PLAC Utrecht,UT,NLD
3 NOTE diaconessen zh
1 REFN DIJK001
1 FAMC @F50@
1 FAMS @F2@
1 RESI
2 ADDR Provinciale Weg 87 (101)
2 PLAC Bunnik,UT,NLD
2 DATE 27 FEB 1948
Wanneer ik het bestand moet doorzoeken op tussenvoegsel van, van de, van den, enz., dan is dat een enorme klus.
Dan kan ik dat beter in bv Aldfear aanpassen en van daaruit verder gaan.
Mvg
- Han Kortekaas
-
26 sep 2019 14:48
het gaat om de Tag 2 SURN van Dijk, die is dubbel want staat al genoemd in 1 NAME Hendrik Jacob/van Dijk/
- HJ Pakket
- Auteur
30 sep 2019 14:51
Zijn er geen (internationale) afspraken over GEDCOM?
Volgens mij is Given Name (GIVN) de persoonsvoornaam en Surname (SURN) de achternaam of famiienaam.
De volledige naam is dan GIVN/SURN
M.i. is het is aan de programmeurs van de genealogieprogramma's om deze gegevens correct te verwerken in hun programma.
Omdat met Adfear zulke fraaie grafische stambomen zijn te maken blijf ik Aldfear nog even gebruiken naast GensdataPro.
Han Kortekaas wordt bedankt voor de prima uitleg.
Mvg
Hennie van Dijk
Volgens mij is Given Name (GIVN) de persoonsvoornaam en Surname (SURN) de achternaam of famiienaam.
De volledige naam is dan GIVN/SURN
M.i. is het is aan de programmeurs van de genealogieprogramma's om deze gegevens correct te verwerken in hun programma.
Omdat met Adfear zulke fraaie grafische stambomen zijn te maken blijf ik Aldfear nog even gebruiken naast GensdataPro.
Han Kortekaas wordt bedankt voor de prima uitleg.
Mvg
Hennie van Dijk