- Bedankjes 1024
standaard namen
- roelof
- Auteur
standaard namen
24 mei 2019 21:22
Soms is het verdraaid lastig om erachter te komen dat meerdere personen een en dezelfde zijn aan de hand van de naam.
zowel de voor als achter naam kunnen verschillend geschreven zijn
bv
Hendrik/Henderik/Henderikus/Hendericus
en dan nog mogelijk een 2e voornaam welke niet altijd word genoemd wat sortering belemmerd.
bv
Hendrik Jan
achternaam bv
Brink/Brinke/Brinck/Brincke
Nu Lijkt het me het toevoegen van 2 kollomen in de personenlijst met standaard voornaam en standaard achternaam een oplossing voor dit probleem.
Ik denk dat deze kollommen leeg geleverd moeten worden, de gebruiker kan dan een standaard naam aan een echte naam koppelen
bv echte naam "Hendericus" daar koppel ik "Hendrik" als standaard naam aan, dan geld dat voor alle personen die Hendericus heten
ik denk dat mijn bedoeling duidelijk is
Dit is gewoon een wens, ik heb diep respect voor de ontwikkelaars/programeurs van dit prachtige programma
zowel de voor als achter naam kunnen verschillend geschreven zijn
bv
Hendrik/Henderik/Henderikus/Hendericus
en dan nog mogelijk een 2e voornaam welke niet altijd word genoemd wat sortering belemmerd.
bv
Hendrik Jan
achternaam bv
Brink/Brinke/Brinck/Brincke
Nu Lijkt het me het toevoegen van 2 kollomen in de personenlijst met standaard voornaam en standaard achternaam een oplossing voor dit probleem.
Ik denk dat deze kollommen leeg geleverd moeten worden, de gebruiker kan dan een standaard naam aan een echte naam koppelen
bv echte naam "Hendericus" daar koppel ik "Hendrik" als standaard naam aan, dan geld dat voor alle personen die Hendericus heten
ik denk dat mijn bedoeling duidelijk is
Dit is gewoon een wens, ik heb diep respect voor de ontwikkelaars/programeurs van dit prachtige programma
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
Re: standaard namen
24 mei 2019 21:52 - 24 mei 2019 21:54
In de Help van Aldfaer staat beschreven dat je bij een naam een 'sorteernaam' kunt opgeven. Dat heeft het effect dat alles zich richt naar de sorteernaam.
Dus Stamboom -> Onderhoud -> Achternaam en ga naar de naam en dan 'sorteer als' waar je dus bv de groepsnaam voor al deze schrijfwijzen kunt geven.
Voor de andere gegevens, zoals bv voornamen, kan een melding in de notities of onder een overig feit.
Voor eenzelfde persoon waarvan voornaamvarianten in de akten voorkomen gebruik ik de beveiligde tekst in het voornaamveld; bv [*Hendrik,Henderik,Hendricus*]
Dus Stamboom -> Onderhoud -> Achternaam en ga naar de naam en dan 'sorteer als' waar je dus bv de groepsnaam voor al deze schrijfwijzen kunt geven.
Voor de andere gegevens, zoals bv voornamen, kan een melding in de notities of onder een overig feit.
Voor eenzelfde persoon waarvan voornaamvarianten in de akten voorkomen gebruik ik de beveiligde tekst in het voornaamveld; bv [*Hendrik,Henderik,Hendricus*]
Laatst bewerkt 24 mei 2019 21:54 door JayCee.
- roelof
- Auteur
24 mei 2019 22:55
ok, inderdaad, kan met voor als achternaam als ik dat zo zie.
echter, die sortering is dan wel "permanent" wat me niet altijd handig lijkt
Bedankt voor je info
echter, die sortering is dan wel "permanent" wat me niet altijd handig lijkt
Bedankt voor je info
- Ruud de Ruiter
-
25 mei 2019 14:18
Roelof,
De functie "Sorteren als" op voornamen is af te raden omdat je dan door de bomen het bos niet meer ziet. Te meer daar je normaal gesproken de registratie doet op basis van Burgerlijke stand of Doop registers en dat bepaalt de te gebruiken voornaam/namen. Latere varianten zijn of als roepnaam of als notitie toe te voegen
Derhalve is mijn advies, gebruik deze functie uitsluitend op achternamen.
Naam combinates zoals je in je voorbeeld aanhaalt zijn zeker uit den boze.
"Permanent" is zeker geen belemmering, maar daar kom je, na enige ervarig, nog wel achter.
De functie "Sorteren als" op voornamen is af te raden omdat je dan door de bomen het bos niet meer ziet. Te meer daar je normaal gesproken de registratie doet op basis van Burgerlijke stand of Doop registers en dat bepaalt de te gebruiken voornaam/namen. Latere varianten zijn of als roepnaam of als notitie toe te voegen
Derhalve is mijn advies, gebruik deze functie uitsluitend op achternamen.
Naam combinates zoals je in je voorbeeld aanhaalt zijn zeker uit den boze.
"Permanent" is zeker geen belemmering, maar daar kom je, na enige ervarig, nog wel achter.
- roelof
- Auteur
25 mei 2019 21:30
ook akte namen zijn niet consequent.
In principe gebruik ik de eerste naam die ik tegenkom, varianten noteer ik bij persoon/notitie
ben een beetje aan het spelen met "sorteren als" op voor en achternaam, op zich werkt dat aardig maar de kans is groot dat je personen niet meer vind door de andere sortering.
Is het een optie "sorteren als" met vinkje op voornaam of achternaam of wat je ook maar gebruikt uit te zetten?
Ruud bedankt voor je reactie
Het zou ook handig zijn alleen op eerste voornaam te sorteren.
bv Gert Jan, dat "Jan" genegeerd word.
In principe gebruik ik de eerste naam die ik tegenkom, varianten noteer ik bij persoon/notitie
ben een beetje aan het spelen met "sorteren als" op voor en achternaam, op zich werkt dat aardig maar de kans is groot dat je personen niet meer vind door de andere sortering.
Is het een optie "sorteren als" met vinkje op voornaam of achternaam of wat je ook maar gebruikt uit te zetten?
Ruud bedankt voor je reactie
Het zou ook handig zijn alleen op eerste voornaam te sorteren.
bv Gert Jan, dat "Jan" genegeerd word.
- Ruud de Ruiter
-
26 mei 2019 11:11 - 26 mei 2019 11:14
re:
Nogmaals, sorteren als op voornaam moet je echt vergeten
Er van uitgaande dat de sortering in de personenlijst is vastgezet op 1)Achternaam > 2)Voornaam > 3)Geb/doop is alleen sorteren als op Achternaam voldoende om varianten in spelling samen te voegen.
Als voorbeeld een personenlijst uit een testbestandje waar Jansen en Janssen zijn "samengevoegd"
de kans is groot dat je personen niet meer vind door de andere sortering.
Nogmaals, sorteren als op voornaam moet je echt vergeten
Er van uitgaande dat de sortering in de personenlijst is vastgezet op 1)Achternaam > 2)Voornaam > 3)Geb/doop is alleen sorteren als op Achternaam voldoende om varianten in spelling samen te voegen.
Als voorbeeld een personenlijst uit een testbestandje waar Jansen en Janssen zijn "samengevoegd"
Laatst bewerkt 26 mei 2019 11:14 door Ruud de Ruiter.