inconsequent scherm bij koppelen ouders

• borisbasterdsuiker
  • Auteur

inconsequent scherm bij koppelen ouders

07 apr 2019 21:37
Wanneer ik een kind koppel aan zijn/haar vader verschijnt er een pop-up met de vraag "ook koppelen aan <naam moeder>. Hierbij was vroeger standaard de keuze JA benadrukt, zodat je alleen op enter hoefde te drukken. Na de nieuwe versie komt het regelmatig voor dat NEE benadrukt is. Als je dan al snel op enter hebt gedrukt heeft het kind maar één ouder. Waarom staat de pop-up niet standaard op JA ?

Lees meer

Re: inconsequent scherm bij koppelen ouders

07 apr 2019 22:27 - 07 apr 2019 22:45
n.v.t.
Laatst bewerkt 07 apr 2019 22:45 door JayCee.

Lees meer

07 apr 2019 22:51
Alleen als u bij in kind (in het hoofdvenster) een ouder koppelt die al in het bestand zit en een partner heeft en u kies die persoon uit de lijst onderaan het koppelvenster, dan komt de vraag of het kind ook aan de partner gekoppeld moet worden.

Als u de vraag niet krijgt, dan heeft u dus aan een niet-gehuwde ouder gekoppeld of u bent vergeten de persoon uit de lijst te selecteren.

• borisbasterdsuiker
  • Auteur

07 apr 2019 22:53
Zoals ik al schreef komt dat scherm ook, maar gaat het om het benadrukken van de keuze JA of NEE. Voorheen was altijd JA benadrukt. Nu wisselt het. Dat is vervelend als je gewend bent om snel op enter te klikken.

Lees meer

07 apr 2019 22:58 - 07 apr 2019 22:58
Het blijkt te ontstaan wanneer alleen op de achternaam is gesorteerd en een kind met dezelfde voornaam wordt ingevoerd bij dezelfde ouders, mogelijk om de aandacht te vestigen.
Laatst bewerkt 07 apr 2019 22:58 door JayCee.

Lees meer

08 apr 2019 07:43 - 08 apr 2019 07:48
Ik stel hetzelfde probleem vast. In eerdere versies wordt deze vraag altijd gesteld met JA als default selectie. Bij een echtpaar met een enkel huwelijk (of na de juiste partner selectie) volstond het om na selectie/invoer van het kind in het koppelscherm 2x RETURN te toetsen. Doe je dit nu in versie 7.2 dan wordt soms wel, soms niet, het kind aan beide ouders gekoppeld. Doe je de 2x RETURN langzaam, dan wordt het kind altijd aan beide ouders gekoppeld. M.a.w. ik doe de 2x RETURN te snel voor versie 7.2. terwijl blijkbaar de default nog niet op JA staat.

Ik zie niet wat sortering hiermee van doen heeft. Ook de niet gehuwde veronderstelling kan ik niet ondersteunen
Laatst bewerkt 08 apr 2019 07:48 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

08 apr 2019 10:24
Ruud de Ruiter schreef : Ik zie niet wat sortering hiermee van doen heeft.
Omdat het bij testen meermaals voorkwam(weliswaar niet consequent) na wijziging van sorteren op alleen achternaam of voornaam en/of sortering vastzetten/vrijgeven.

• Francke

08 apr 2019 11:39 - 08 apr 2019 11:39
Eenvoudige oplossing voor dit 'probleem': met de muis werken en een bewuste keuze maken (al of niet koppelen)
Laatst bewerkt 08 apr 2019 11:39 door Francke.

Lees meer

08 apr 2019 12:22
Francke,
Als je handmatig ruim 20'000 personen moet toevoegen aan je bestand, praat je wel anders

• Francke

08 apr 2019 14:43
Nee, hoor, nadenken en opletten hoort erbij anders maak je fouten.

• borisbasterdsuiker
  • Auteur

08 apr 2019 22:46
@Francke: ook ik voer grote aantallen in en dan is met de muis werken niet handig. Daarnaast: als iets fout is moet het gecorrigeerd worden, en moet je niet meteen beginnen met om het probleem heen te werken.
@JayCee: sorteervolgorde heeft er niets mee te maken.

Lees meer

09 apr 2019 02:49 - 09 apr 2019 03:06
Dit is hetzelfde probleem, besef ik nu, als dat ik op 30 maart aan de orde stelde onder de titel "Bug bij koppelen kinderen na update".

Als je gewend bent bij de vraag "ook aan andere ouder koppelen" op enter te drukken omdat een enter altijd heeft geresulteerd in de default "ja", is het heel lastig de gewoonte weer af te leren en, zoals @Francke suggereert, vanaf nu een bewuste keuze met de muis te maken. Aan jarenlange gewoonten raak je door en door gewend. Dat leer je niet zomaar even af.

Na de allerlaatste (snelheidsherstel)update is het gelukkig niet meer zo dat bij het alsnog koppelen van de tweede ouder de ouderlijke relatie verdubbeld wordt. (Was dat een bewuste correctie?).

Maar ik zou graag zien dat een druk op enter weer resulteert in het koppelen van beide ouders (dus default "ja"), want deze plotselinge wijziging is in de praktijk erg vervelend.
Laatst bewerkt 09 apr 2019 03:06 door Harm Selling.

Gemaakt door Kunena