meerouderschap

• Bart van der Kolk
  • Auteur

meerouderschap

27 mrt 2019 17:31 - 27 mrt 2019 17:34
LS,
In mijn stamboom komen 2 lesbische dames voor die wettelijk getrouwd zijn. Met hulp van een donor zijn beide dames zwanger geweest en zijn er nu 2 kinderen. In feite dus halfbroer en -zus van elkaar. De donorvader doet volledig mee in de opvoeding van de kinderen die dus 3 ouders hebben en dus ook 6 grootouders. Officieel heeft de donorvader dezelfde rechten en plichten naar de moeders en de kinderen.
Vraag : hoe maak ik dit duidelijk in Aldfaer.
Met vriendelijk groeten,
Bart van der Kolk
Laatst bewerkt 27 mrt 2019 17:34 door Bart van der Kolk.

Lees meer

Re: meerouderschap

27 mrt 2019 19:20 - 27 mrt 2019 19:20
Beide dames koppelen aan de donor(vader) met onbekende relatie (geen relatie niet gebruiken). Aan elke moeder het kind koppelen als biologisch kind en met ja bevestigen op de vraag of het kind eveneens aan de donor moet gekoppled worden. Eventueel kunnen verdere details in de notities vermeld worden.
Laatst bewerkt 27 mrt 2019 19:20 door JayCee.

Lees meer

27 mrt 2019 21:43
Interessant
de twee dames aan elkaar koppelen met de relatievorm Huwelijk
Ieder van de moeder heeft een biologisch kind , en ieder kind heeft dezelfde Biologisch vader met het bijzondere dat deze biologische vader een huwelijksvorm 'Geen relatie' heeft met de biologische moeder.

Lees meer

27 mrt 2019 22:37
Mijn geheugen even opgefrist, met behulp van de help, en inderdaad is 'Geen relatie' het juiste type relatie.
Aanvullend: m.i. is elke andere moeder dan, naargelang de juiste situatie, stief- of adoptiemoeder van het ander kind.

Lees meer

27 mrt 2019 23:19
Ik vind het interessant om te weten hoe de juridische vastlegging is geweest bij de situatie die Bart aangeeft. De (donor)vader draait volledig mee in de opvoeding, is bekend, en het kind heeft dus twee biologische ouders. Misschien heeft de vader de kinderen wel gewettigd en is er sprake van co-ouderschap.
In die zin is het n.m.m. niet direct zo dat er sprake is van adoptie en/of stiefmoederschap.

Misschien wil Bart daar eens op ingaan, want de situatie is toch van de recente datum en kan wellicht nog niet voor 100% correct worden vastgelegd en heb je een notitie nodig om e.e.a. te verduidelijken.

• Bart van der Kolk
  • Auteur

28 mrt 2019 01:03
Bedankt voor jullie opmerkingen en meedenken.
Even een correctie. Mijn opmerking in mijn oorspronkelijke vraag Officieel heeft de donorvader dezelfde rechten en plichten naar de moeders en de kinderen kan ik niet volhouden omdat dat nog niet precies duidelijk is. Wetgeving omtrent "meerouderschap" is nog steeds niet door het parlement. Blijkt lastig te zijn i.v.m. belastingrecht, erfrecht en zeggenschap. Officieel kan een kind slechts 2 ouders hebben. Onduidelijk is ook of een aanstaande nieuwe wet ook van toepassing is op reeds geboren kinderen.
Een ""juridische vastlegging" kan dus nog niet. Voor zover ik weet zijn er in deze casus wel afspraken gemaakt over de zeggenschap.

In Aldfear worden alleen biologische verbanden aangegeven en geen emotionele verbanden. Maar de 3 verzorgende ouders en 6 grootouders zijn allemaal emotioneel verbonden met die kinderen. Ook als er geen biologische band is. Het zou mooi zijn als die verbanden ook in een grafische kwartierstaat of parenteel zichtbaar gemaakt kunnen worden. Ik heb jullie suggesties ingebracht en mijn wens blijkt niet mogelijk. Tenzij jullie nog ideeën hebben.
Verdere details wil ik liever niet in een openbaar forum bespreken.
Groeten, Bart

Gemaakt door Kunena