Gewijzigd scherm na uitval pc

• Quintens V
  • Auteur

Gewijzigd scherm na uitval pc

18 feb 2019 18:34 - 19 feb 2019 17:13
Mijn pc is onverwacht volledig uitgevallen toen ik in Aldfaer bezig was. Bij heropstart kreeg ik een totaal ander scherm waar je niets mee kan aanvangen. Geeft de indruk dat het rechterdeel van het scherm over de linkerkant "geschoven" is. Scherm

Bijlage niet gevonden

is bijna volledig wit.
Ik werk met Windows 10 en had Aldfaer al een jaar niet meer gebruikt. Ik dacht het probleem te verhelpen door de nieuwe versie van Aldfaer te downloaden, zonder resultaat.
Als ik mijn stamboom wil openen krijg ik de melding dat deze open is. Bij "verwanten" zie ik idd enkele van mijn personen staan. (Kleine stamboom van 177 personen)
Dank voor info.

De overbodige scans zijn verwijderd
webmaster
Laatst bewerkt 19 feb 2019 17:13 door Webmaster.

Lees meer

Re: Gewijzigd scherm na uitval pc

18 feb 2019 19:40 - 18 feb 2019 19:41
Welke Aldfaer versie was de vorige?
Sluit Aldfaer en controleer via taakbeheer of Aldfaer nog draaiend is. Zo ja, sluiten.
Zoek in C:\Aldfaer naar het bestand Aldfaer.ini en Aldfaer.iniprogram en hernoem beiden. Vervolgens Aldfaer starten.
Laatst bewerkt 18 feb 2019 19:41 door JayCee.

• Quintens V
  • Auteur

19 feb 2019 16:30
Ik heb één bestand gevonden : Aldfaer.iniprogram (iniprogram bestand).Aldfaer.ini niet.
Hoe mag ik dat hernoemen ? gewoon naam wijzigen naar ??
Na het doorsturen van mijn vraag naar het forum heb ik gemerkt dat de bijlage er 5 keer in staat, en dan nog tussen mijn uitleg. Ik begrijp niet wat ik verkeerd gedaan heb, ik dacht de vraag om die reden te herroepen maar dit lukt blijkbaar niet.

Lees meer

19 feb 2019 17:22
Dat bestand staat er wel maar omdat uw Windows instelling voor bestanden met bekende extensies op 'niet tonen' staat ziet u in het rijtje alleen maar Aldfaer staan. Het moet 'Aldfaer' zijn met in de Type kolom 'Configuratie instelling' met 4 Kb

Lees meer

19 feb 2019 18:45

• Quintens V
  • Auteur

19 feb 2019 20:39
Dank aan allen voor jullie uitleg.
Ik heb ondertussen het (verborgen) bestand Aldfaer.ini gevonden.
Mijn vraag blijft nog wel : Hoe mag/kan ik deze bestanden herbenoemen ?
Gewoon "naam wijzigen" naar ???? met ext. ini en iniprogram ?

Lees meer

19 feb 2019 20:55 - 19 feb 2019 20:55
Maakt niet uit, zolang het maar een andere naam is. U kunt zelfs deze gewoon verwijderen want bij een start van Aldfaer worden deze dan opnieuw aangemaakt. Het enige "nadeel" is dat the instellingen terug naar default zijn en dat de "oude" positie van de diverse vensters niet onthouden zijn (en automatisch opnieuw aangemaakt worden)
Laatst bewerkt 19 feb 2019 20:55 door Ruud de Ruiter.

• Quintens V
  • Auteur

21 feb 2019 12:03
Na jullie aanwijzingen kon ik Aldfaer terug normaal opstarten, maar is het startscherm in de nieuwe versie gewijzigd of is er nog iets fout bij mij ? Hierbij bijlage.
Naam wordt met max 6 letters weergegeven en 2 kinderen, de rest te scrollen. Indien OK, geen probleem.
Maar er is duidelijk iets fout met het "parenteel" Hier worden slechts 7 v/de 8 kinderen weergegeven, 3 v/d 16 kleinkind. en van de rest (achterkl.kind etc..) niets meer, niettegenstaande alle verwanten in het scherm staan.
Vroeger had ik een parenteel (destijds geprint) van 8 pg nu nog van 1 pg. Ook grafisch idem onvolledig. Op te lossen ? Dank U. Mvg,

Bijlagen:

Lees meer

21 feb 2019 12:32 - 21 feb 2019 12:33
Het scherm moet u zelf verder instellen door op het midden met de muis te klikken en dan te verslepen. Zo ook als u de muis over de afscheidingslijn van het kinderblok/oudersblok beweegt ziet u een mogelijkehei dat er een icoontje met twee pijltjes komt. Als u op die positie klikt en vasthoudt dan kunt u het venster verslepen. Zo ook bovenin de naambalk kunt u verbreden.

Heeft u toevallig het privacyfilter actief staan, zo ja dan is wellicht die ene persoon die u mist met al zijn nageslacht weggelaten uit het parenteel.
Laatst bewerkt 21 feb 2019 12:33 door Han Kortekaas.

• Quintens V
  • Auteur

24 feb 2019 12:00
Alles terug in orde, scherm ok, idd privacyfilter was het "probleem".
Mag ik nog een laatste vraag ?
Na uitval pc had ik het probleem tevergeefs zelf willen oplossen. Vermoedelijk heb ik hierdoor extra, dezelfde, stambomen aangemaakt, zie bijlag 1, = scherm indien ik stamboom wil openen.
Hierdoor heb ik ook een groot aantal items staan onder mijn doc.Aldfaer/stambomen, zie bijlag 2.
Kan/mag ik hiervan items verwijderen zonder opnieuw in de problemen te komen ?
Indien niet, geen probleem, indien wel misschien uw goede raad ?
Dank bij voorbaat,

Bijlagen:

Lees meer

24 feb 2019 13:27
U hoeft(mag) helemaal niet via de verkenner een stamboom te openen. Als u Aldfaer opent dan wordt de laatst afgesloten stamboom automatisch geopend.
De rijtjes die u laat zien zie je doorgaans nooit. Er staan een paar veiligheidssituaties in en als ik u was zou ik alles lekker laten staan.

Gemaakt door Kunena