Sortering Persoonlijst

Lees meer

Sortering Persoonlijst

19 jan 2019 16:08
Hallo, ik heb een vraag over de manier waarop de sortering in de personenlijst plaatsvindt.
Ik heb hierin de Achternaam, Voornaam als ingestelde kolommen staan; dit stelt mij in staat om een persoon op naam te vinden.
Zijn er nu meerdere personen met dezelfde voornaam, dat zet het programma zelf deze personen op basis van het invoernummer onder elkaar (zie bijlage).

Zou het niet veel logischer zijn om deze verdere sortering òf door de gebruiker zelf te laten bepalen òf
(indien niet te realiseren) bijv. deze sortering door het programma op geboortedatum te laten plaats vinden?
Het is dus niet mijn bedoeling hierop (net als bij de Achternaam, Voornaam)echt te laten zoeken, maar slechts bedoeld om het overzicht te vereenvoudigen.
De bijlage laat, denk ik, wel zien waarom e.e.a. gebruiksvriendelijker zou zijn.

NB.
Mocht deze sorteringsmogelijkheid er al aanwezig zijn,dan moet je me de vraag maar vergeven en me vertellen hoe ik dit dan voor elkaar kan krijgen. Het is me in ieder geval niet gelukt :(

bedankt alvast,
Hugo P. Abrahamse

Bijlagen:

Lees meer

Re: Sortering Persoonlijst

19 jan 2019 16:33
Hugo,
U kunt zelf iedere gewenste sortering toepassen. Bij voorbeeld:
Open de personenlijst, klik het slotje (als dat dicht staat) om het slotje te openen.
Klik de titel Achternaam, druk en houdt ingedrukt de shift toets
Klik nu Voornaam en vervolgens Geboorte/doop
Laat shift los
Klik slotje om te sluiten

OP een dergelijke wijze kunt U iedere gewneste sortering vastleggen. Iets wat u in de uitstekende help had kunnen lezen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Abrahamse

Lees meer

19 jan 2019 17:18
Ruud,
Dank voor uw snelle reactie.
De essentie van mijn vraag was weliswaar anders dan dat uw antwoord weergeeft, maar hierdoor ben ik er wel achter gekomen dat door uw oplossing toe te passen, het programma i.d.d. zelf dan de personen op geboortedatum sorteert.

Ik ben bekend met de manier hoè de gewenste sortering in te stellen,
Helaas was mijn perceptie dat als de geboortedatum de 3e sorteermogelijkheid zou worden, ik gedwongen zou zijn deze effectief in te vullen. Als de datum echter niet bekend is, zou dit dan lastig worden :).

Niettemin bedankt voor de hulp en kan dit draadje gesloten worden

Lees meer

19 jan 2019 19:46 - 19 jan 2019 19:50
Hugo,
Doe eens de test als volgt: selecteer achternaam als eerste, voornaam als 2de en geboortedatum als 3de sortering. Vul naam en voornaam in en laat geboortedatum blanco.
Laatst bewerkt 19 jan 2019 19:50 door JayCee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Abrahamse

Lees meer

20 jan 2019 19:16
Hallo JayCee,

Misschien dat ik me (hierboven) niet helemaal duidelijk heb uitgedrukt, maar ik heb i.d.d. dit al uitgeprobeerd em dit werkt goed. Mijn 'fout' was om aan te nemen, dat als ik de geboortedatum als 3e kolom zou selecteren, ik hier dan ook een datum zou moeten invullen. Als dit het geval geweest zou zijn, dan is dit niet handig (omdat je deze niet altijd weet). Al met al, voor mij is het opgelost :) Bedankt in ieder geval voor je reactie.

Gemaakt door Kunena