softwareconflict in Aldfaer? Stamboom start niet meer op

• Ingeborg
  • Auteur

softwareconflict in Aldfaer? Stamboom start niet meer op

22 nov 2018 21:34
Dit onderwerp heb ik al 2 keer voorbij zien komen, maar bij mij is het nu al de tweede keer binnen een paar maanden dat ik de meest recente stamboom kwijt ben. Simpel omdat het systeem deze niet ziet.
Vorige keer heb ik Aldfaer eraf gehaald en opnieuw gedownload, maar nog steeds moest ik 1 stamboom terug omdat de recente veiligheidskopie niet leesbaar was. Nu gebeurt weer precies hetzelfde met exact de meldingen die anderen ook krijgen.
Ik gebruik geen One-drive of zoiets voor backup en ik zorg ervoor dat het Aldfaerprogramma altijd netjes afsluit. Dus vraag ik me nu af of het misschien toch een conflict in de software is met Windows 10 of een ander (firewall) programma.

Lees meer

Re: softwareconflict in Aldfaer? Stamboom start niet meer op

22 nov 2018 21:54
Ingeborg,
Geef de volledige naam van het/de bestand(en) die niet meer geopend kunnen worden.

Lees meer

23 nov 2018 09:13 - 23 nov 2018 09:13
aanvulling op Jaycee: volledige padnaam en naam van het bestand

En geen cloud/Onedrive acties of auto back-up software op geopend programma ?
Laatst bewerkt 23 nov 2018 09:13 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

23 nov 2018 14:19
en in aanvulling: welke firewall(s) zijn actief en is daar dan ook Aldfaer als vertrouwd programma ingevoerd?

• Ingeborg
  • Auteur

23 nov 2018 20:01
Dit zijn is het bestand dat niet geopend kan worden
C:\Users\ingeb\Documents\Aldfaer\Stambomen\_0xADFAE350_familie_201804281459_201810211708\familie_201804281459_201810211708_kp.alf

C:\Users\ingeb\Documents\Aldfaer\Stambomen\_0xADFAE350_familie_201804281459_201810211708"
Dit is dus niet het laatste bestand dat ik had opgeslagen, want dat bevat slechts 4 kb en is dus sowieso onbruikbaar.
Ik ben bang dat Aldfaer nu helemaal overhoop ligt, want geen enkele veiligheidskopie kan ik openen. Als firewall gebruik ik al jaren zonder problemen McAfee, dat het in- en uitgaande verkeer van Aldfaer ook al jaren controleert. Er is geen automatische backup en geen drive of cloud voor opslag. Ik ben geen computerwizard maar ik kan wel gewoon logisch nadenken en hier snap ik helemaal niets van.

Lees meer

23 nov 2018 22:41 - 23 nov 2018 22:42
Waarschijnlijk is er tijdens het afsluiten van Aldfaer een fout onstaan door bv aan stroomuitval, abrupt afbreken, synchronisatie met een back-up programma , OneDrive enz.
Ook mogelijk is een te lange naam voor het bestand. Lees hier de oorzaak en mogelijke gevolgen ervan.
Tracht nu de stamboom of de recenste veiligheidskopie te openen nadat de naam is ingekort naar bv familie.aldf of familie.alx. (Geef bij voorkeur een duidelijke, maar zo kort als mogelijk, stamboomnaam aan het bestand - familie is te algemeen.)
Laatst bewerkt 23 nov 2018 22:42 door JayCee.

• Ingeborg
  • Auteur

24 nov 2018 17:45
Ik heb nog steeds geen idee wat er mis is gegaan, maar net zolang zit prutsen tot er weer een stamboom geladen kon worden.
Het inkorten van de namen had in ieder geval geen enkel effect. Ze waren niet te openen.
De reservekopie heeft nu toch weer een hele reeks cijfers, ondanks dat ik de stamboom heb hernoemd.

Een GOEDE TIP voor alle gebruikers: maak regelmatig kwartierstaten of andere rapporten, zodat de gegevens niet verloren gaan als het Aldfaer programma niet meer start of de stamboom niet wil openen.

Lees meer

24 nov 2018 18:24
De cijfers achter de naam van de veiligheidskopie zijn normaal - de eerste 8 cijfers is de datum van aanmmaak, de volgende het tijdstip. Nooit een veiligheidskopie openen tenzij het strikt noodzakelijk is. Aldfaer opend steeds het laatst gebruikte stamboombestand.
M.i. een betere tip, vink in de instellingen voor het automatisch aanmaken van een veiligheidskopij bij afsluiten van Aldfaer aan en bewaar ze op een afzonderlijke opslag.

• Betty Radstok

01 dec 2018 11:04
Ik heb hetzelfde probleem met een stamboom, de anderen openen normaal. Ik heb de laatste veiligheidskopie teruggezet, maar nog niet. Dan wordt aangegeven dat ik een verborgen bestand moet verwijderen, dat kan ik dus niet vinden!

• Ingeborg
  • Auteur

01 dec 2018 12:48
"M.i. een betere tip, vink in de instellingen voor het automatisch aanmaken van een veiligheidskopij bij afsluiten van Aldfaer aan en bewaar ze op een afzonderlijke opslag."

Ik vind dit geen betere tip als het Aldfaerprogramma geen stambomen meer wil openen, zoals in mijn geval. Een kwartierstaat of ander rapport wordt opgeslagen als HTML en dat kan ik dus openen zonder Aldfaer. Het is niet handig dat daardoor alle ingevoerde gegevens niet te bewerken zijn, maar ik ben ze tenminste niet kwijt...
Ik bewaar nu voor de zekerheid wel alles ook op een USB-stick.

Aan Betty: ga nog 1 stamboomkopie verder terug, misschien heb je dan meer geluk. Sterkte!

Lees meer

01 dec 2018 18:48 - 01 dec 2018 18:49
Ingeborg schreef : Ik vind dit geen betere tip als het Aldfaerprogramma geen stambomen meer wil openen,......,
Ik bewaar nu voor de zekerheid wel alles ook op een USB-stick.
Uit de berichten op dit forum kan men concluderen dat wanneer Aldfaer een bestand niet kan openen de oorzaak (bijna)altijd bij de gebruiker te vinden is. Te vinden bij een installatie die afwijkt van de standaard-installatie, het negeren van goed bedoelde aanwijzigingen of verkeerde instellingen kiezen.

De oorzaak dat het door u eerder vermelde bestand niet geopend kan worden is mogelijk te vinden (quote uit mijn vorig bericht) "Waarschijnlijk is er tijdens het afsluiten van Aldfaer een fout onstaan door bv aan stroomuitval, abrupt afbreken, synchronisatie met een back-up programma , bestanden op OneDrive enz." Hierop heeft u niet geantwoord.

Een reservekopie heeft geen "hele reeks cijfers", maar max 12. T.w. de datum en het tijdstip van aanmaak. Indien meer cijfers te zien zijn gebruikt u m.i. de veiligheidskopieën verkeerd. Wat is verkeerd? Te lezen in hetzelfde bericht als deze van een betere 'betere' tip. De tip verwijst naar een afzonderlijk opslag, hetgeen u blijkbaar niet goed vindt. U verkiest een USB-stick??? En wat als die niet meer te vinden is?
Laatst bewerkt 01 dec 2018 18:49 door JayCee.

Lees meer

01 dec 2018 18:54
Betty,
De mogelijke oorzaak staat in par.3 ("De oorzaak dat...") van mijn vorig bericht aan Ingeborg.
Wat is de juiste melding van Aldfaer bij het openen van het bestand?

Gemaakt door Kunena