- Bedankjes 0
Verwijderen bron lukt niet
- Cees Feringa
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Verwijderen bron lukt niet
12 nov 2018 22:38
Bij het opschonen van gebruikte bronnen (Stamboom/Onderhoud/Bronnen) krijg ik één bron niet weg. De bron is aan geen enkele persoon meer gekoppeld. Ook na bestandscontrole en reparatie blijft de bron in de lijst staan.
Wat is de oplossing?
Ik gebruik versie 7.0
Sinds versie 3 gebruik ik Aldfaer. Nog nooit zoiets gehad.
Met vriendelijke groet
Cees Feringa
Wat is de oplossing?
Ik gebruik versie 7.0
Sinds versie 3 gebruik ik Aldfaer. Nog nooit zoiets gehad.
Met vriendelijke groet
Cees Feringa
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
Re: Verwijderen bron lukt niet
12 nov 2018 22:49
Hebt u in Stamboom onderhoud ook 'Overbodige teksten verwijderen' (knop AB met rood kruisje) geprobeerd?
- Cees Feringa
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
13 nov 2018 08:18
Jazeker, met als antwoord "er zijn geen overbodige teksten gevonden".
Het is een procedure die ik regelmatig uitvoer, om bijv. alle bronverwijzingen waarin je eerst een typefout hebt gemaakt te verwijderen.
Het is een procedure die ik regelmatig uitvoer, om bijv. alle bronverwijzingen waarin je eerst een typefout hebt gemaakt te verwijderen.
- Han Kortekaas
-
13 nov 2018 09:04
Cees,
wat krijgt u als u Stamboom -> Controleer gegevens draait met de vink voor fouten in database?
Kunt u wel de naam van die bron veranderen qua tekst?
wat krijgt u als u Stamboom -> Controleer gegevens draait met de vink voor fouten in database?
Kunt u wel de naam van die bron veranderen qua tekst?
- Cees Feringa
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
13 nov 2018 15:07
Het lukt niet om het hele veld leeg te maken. Ik zal de pogingen die ik deed nog eens precies vermelden.
1 Overbodige teksten verwijderen; omschrijving bron blijft staan
2 Dubbelklik / tekst wijzigen / tekst selecteren (blok) / delete; tekst blijft staan
3 Dubbelklik / tekst wijzigen / vervangen door nieuwe tekst / tekst selecteren (blok) / delete; tekst blijft staan
4 Dubbelklik / tekst wijzigen / tekst terugbrengen tot 1 letter / tekst selecteren (blok) / delete; tekst blijft staan
Ik kan dus alle tekens behalve 1 verwijderen. Deze letter kan ik ook vervangen door een ander.
Alle bovenstaande pogingen geven opnieuw hetzelfde effect.
Het heeft dus niet met de naamgeving te maken. Op een of andere manier blijft het veld "hangen"
"Controleer gegevens" geeft geen fouten in de database.
Nu heb ik verder geen last van de gevonden afwijking. Het is de eerste en enige keer in 'tig' jaren dat dit zich voordoet. Alleen wordt ik door zo'n onverwacht afwijkinkje wat onrustig, nieuwsgierig enz.
Bedankt voor het meedenken
1 Overbodige teksten verwijderen; omschrijving bron blijft staan
2 Dubbelklik / tekst wijzigen / tekst selecteren (blok) / delete; tekst blijft staan
3 Dubbelklik / tekst wijzigen / vervangen door nieuwe tekst / tekst selecteren (blok) / delete; tekst blijft staan
4 Dubbelklik / tekst wijzigen / tekst terugbrengen tot 1 letter / tekst selecteren (blok) / delete; tekst blijft staan
Ik kan dus alle tekens behalve 1 verwijderen. Deze letter kan ik ook vervangen door een ander.
Alle bovenstaande pogingen geven opnieuw hetzelfde effect.
Het heeft dus niet met de naamgeving te maken. Op een of andere manier blijft het veld "hangen"
"Controleer gegevens" geeft geen fouten in de database.
Nu heb ik verder geen last van de gevonden afwijking. Het is de eerste en enige keer in 'tig' jaren dat dit zich voordoet. Alleen wordt ik door zo'n onverwacht afwijkinkje wat onrustig, nieuwsgierig enz.
Bedankt voor het meedenken
- Paul Kallenberg
13 nov 2018 15:36
Cees,
En wat zie je als je de tekst aanklikt (dus geen dubbelklik) en dan rechtsboven op Zoek klikt? Staat er dan iets aan de rechterkant bij Persoon / Veld?
Paul
En wat zie je als je de tekst aanklikt (dus geen dubbelklik) en dan rechtsboven op Zoek klikt? Staat er dan iets aan de rechterkant bij Persoon / Veld?
Paul
- Han Kortekaas
-
13 nov 2018 15:36 - 13 nov 2018 15:37
Cees,
je kunt nooit zelf overbodige teksten verwijderen met bv delete. Alleen als het systeem vindt dat de bij de bron behorende tekst niet meer bestaat dan werkt het icoontje 'overbodige teksten verwijderen'. Kun je nog een laatste keer proberen om deze tekst in te geven bij Onderhoud bronnen en dan op de knop Zoek te klikken?
Of met de zoekcriteria naar tekst te zoeken in Bronnen?
Oeps, Paul vraagt het ook al
je kunt nooit zelf overbodige teksten verwijderen met bv delete. Alleen als het systeem vindt dat de bij de bron behorende tekst niet meer bestaat dan werkt het icoontje 'overbodige teksten verwijderen'. Kun je nog een laatste keer proberen om deze tekst in te geven bij Onderhoud bronnen en dan op de knop Zoek te klikken?
Of met de zoekcriteria naar tekst te zoeken in Bronnen?
Oeps, Paul vraagt het ook al
Laatst bewerkt 13 nov 2018 15:37 door Han Kortekaas.
- Cees Feringa
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
13 nov 2018 16:54 - 13 nov 2018 16:54
@Paul, @Han, @jaycee
Nu het gekke.
Ik heb de probleembron opnieuw een andere naam gegeven, alle controles en bestandsherstel nog eens uitgevoerd en Aldfaer maar weer eens afgesloten en herstart en geprobeerd de bron te verwijderen. Geen resultaat.
Computer uit en weer opgestart. Aldfaer geopend, Bronnen onderhoud weer geopend, overbodige teksten weer aangeklikt en ja, een wonder, nu wordt het probleempje wel verwijderd.
Wat het opnieuw opstarten van de computer hier nu mee te maken heeft gehad, geen idee.
Maar ik waardeer jullie inspanning om een en ander op te lossen.
Met vriendelijke groet
Cees
Nu het gekke.
Ik heb de probleembron opnieuw een andere naam gegeven, alle controles en bestandsherstel nog eens uitgevoerd en Aldfaer maar weer eens afgesloten en herstart en geprobeerd de bron te verwijderen. Geen resultaat.
Computer uit en weer opgestart. Aldfaer geopend, Bronnen onderhoud weer geopend, overbodige teksten weer aangeklikt en ja, een wonder, nu wordt het probleempje wel verwijderd.
Wat het opnieuw opstarten van de computer hier nu mee te maken heeft gehad, geen idee.
Maar ik waardeer jullie inspanning om een en ander op te lossen.
Met vriendelijke groet
Cees
Laatst bewerkt 13 nov 2018 16:54 door Cees Feringa.