- Bedankjes 996
Nummering Genealogie
- Helmer Zandbergen
- Auteur
Nummering Genealogie
18 okt 2018 04:10
Vraagje betreffende nummering van de genealogie. Hoe moet ik het navolgende oplossen, graag hulp.!!!
In generatie 24. kom ik bij dezelfde voorouder uit van twee verschillende personen, maar hebben dus dezelfde voorouders maar met een ander nummer uiteraard. Hoe los ik dit op. Als ik dezelfde voorouders invoer krijg ik dezelfde personen maar alleen een ander nummer. Dat resulteert dan weer in dubbele personen.
GR, Helmer Zandbergen
In generatie 24. kom ik bij dezelfde voorouder uit van twee verschillende personen, maar hebben dus dezelfde voorouders maar met een ander nummer uiteraard. Hoe los ik dit op. Als ik dezelfde voorouders invoer krijg ik dezelfde personen maar alleen een ander nummer. Dat resulteert dan weer in dubbele personen.
GR, Helmer Zandbergen
- Ruud de Ruiter
-
Lees minder
Lees meer
Re: Nummering Genealogie
18 okt 2018 07:30 - 18 okt 2018 07:40
Helmer,
Ik begin met het einde van je bericht. Het nogmaals invoeren van de voorouders heeft geen enkele zin.
Nummering:
Dat betekent dat het aantal generaties in de takken van de stamboom niet gelijk zijn en derhalve de nummering niet gelijk is. Zelfs als dit aantal generaties gelijk zou zijn, dan volgen zij b.v. niet dezelfde "weg" zoals tak 1 via mannelijke lijn en tak 2 via vrouwelijke lijn of een mix daarvan.
Doe eens een verwantschap tussen die 2 personen zoals bijgaand voorbeeld. Dan zal je het verschil zien
Kortom, je vraag is niet te realiseren
Ik begin met het einde van je bericht. Het nogmaals invoeren van de voorouders heeft geen enkele zin.
Nummering:
Dat betekent dat het aantal generaties in de takken van de stamboom niet gelijk zijn en derhalve de nummering niet gelijk is. Zelfs als dit aantal generaties gelijk zou zijn, dan volgen zij b.v. niet dezelfde "weg" zoals tak 1 via mannelijke lijn en tak 2 via vrouwelijke lijn of een mix daarvan.
Doe eens een verwantschap tussen die 2 personen zoals bijgaand voorbeeld. Dan zal je het verschil zien
Kortom, je vraag is niet te realiseren
Laatst bewerkt 18 okt 2018 07:40 door Ruud de Ruiter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Helmer Zandbergen
- Carel Plantagie
-
18 okt 2018 09:20 - 18 okt 2018 09:21Helmer Zandbergen schreef : Vraagje betreffende nummering van de genealogie. ... dezelfde voorouder uit van twee verschillende personen, ...
Ik begrijp het niet helemaal. Een genealogie gaat uit van één voorouder en geeft dan diens nageslacht weer. Elke persoon krijgt een uniek nummer.
Wanneer je van één persoon naar diens voorouders kijkt, dan zal je uiteraard ergens een voorouder meer dan één keer tegenkomen - dat is normaal en heet kwartierherhaling (of kwartierverdubbeling).
Zie ook: nl.wikipedia.org/wiki/Kwartierherhaling
Het is niet de bedoeling dat je zo'n voorouder 2x opvoert.
Laatst bewerkt 18 okt 2018 09:21 door Carel Plantagie.
- Helmer Zandbergen
- Auteur
18 okt 2018 11:20
Hallo,
Bedankt voor de snelle reactie,
Het is mij inmiddels duidelijk wat betreft kwartierverdubbeling. (had dit nog niet eerder gehad, en heb toch een database van 13.600 personen waarvan er 1500 rechtstreeks "familie"is. Maar als ik deze gegevens invoer bij Aldfaer dan krijg ik natuurlijk dubbele personen, en een nummering die niet meer klopt, is het dan raadzaam om dit maar niet te doen. en een tak maar laat voor wat het is maar wel met de wetenschap dat er wel gegevens van zijn. Wat is u advies hierin, als u dat kan geven.
GR. Helmer Zandbergen
Bedankt voor de snelle reactie,
Het is mij inmiddels duidelijk wat betreft kwartierverdubbeling. (had dit nog niet eerder gehad, en heb toch een database van 13.600 personen waarvan er 1500 rechtstreeks "familie"is. Maar als ik deze gegevens invoer bij Aldfaer dan krijg ik natuurlijk dubbele personen, en een nummering die niet meer klopt, is het dan raadzaam om dit maar niet te doen. en een tak maar laat voor wat het is maar wel met de wetenschap dat er wel gegevens van zijn. Wat is u advies hierin, als u dat kan geven.
GR. Helmer Zandbergen
- Ruud de Ruiter
-
18 okt 2018 15:00
Helmer,
Nooit, ik herhaal nooit een persoon 2x invoeren - dus NOOIT !!!
Nooit, ik herhaal nooit een persoon 2x invoeren - dus NOOIT !!!
- Han Kortekaas
-
18 okt 2018 15:46Helmer ik snap uw opmerking niet helemaal. Wat bedoelt u met ...een nummering die niet meer klopt? Houdt u zelf een nummering bij? En u laat iets maar voor wat het is ???Helmer Zandbergen schreef : knip .... en een nummering die niet meer klopt, ....knip .... en een tak maar laat voor wat het is .....knip
U kunt bij de Extra -> Instellingen aanvinken of u kwartierherhaling wilt of niet, of bedoelt u dat niet?
- Helmer Zandbergen
- Auteur
18 okt 2018 21:02
Ben er nog niet uit, lastig uitleggen. probeer het nog een keertje. op een gegeven moment kom ik bij twee personen op een gemeenschappelijke voorouder uit, dus de daarop volgende generaties zijn voor beide personen het zelfde, hoe ga je daar mee om. Beetje raar als je voor beide de zelfde gegevens van deze voorouder(s) gaat invullen, dan krijg je in het programma dubbele personen. (weglaten voor een persoon is volgens mij ook geen optie, dus vandaar mijn vraag. k hoop dat het iets duidelijk is.
GR. Helmer
GR. Helmer
- Han Kortekaas
-
18 okt 2018 21:30 - 18 okt 2018 21:30
Zou het echt niet zo kunnen zijn dat die twee personen broers van elkaar zijn? Dat moet dan toch uit akten e.d. blijken? En dan hebben ze dezelfde ouder(s)
Laatst bewerkt 18 okt 2018 21:30 door Han Kortekaas.
- Ruud de Ruiter
-
19 okt 2018 07:21 - 19 okt 2018 07:35
Helmer,
Ik ga er van uit dat het geen broers zijn en zelfs als het broers zijn, zijn deze niet gelijktijdig geboren (ook een tweeling niet) en altijd verschillend genummerd.
zie bericht: aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/4072-numm...enealogie.html#25132
Wat is het resultaat van de Verwantschap tussen die 2 personen?
Waar het mij om gaat is te zien of links en rechts het aantal "stappen" gelijk is en hoe de lijn van verwantschap loopt, mannelijk, vrouwelijk of een mix.
Ik ga er van uit dat het geen broers zijn en zelfs als het broers zijn, zijn deze niet gelijktijdig geboren (ook een tweeling niet) en altijd verschillend genummerd.
zie bericht: aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/4072-numm...enealogie.html#25132
Wat is het resultaat van de Verwantschap tussen die 2 personen?
Waar het mij om gaat is te zien of links en rechts het aantal "stappen" gelijk is en hoe de lijn van verwantschap loopt, mannelijk, vrouwelijk of een mix.
Laatst bewerkt 19 okt 2018 07:35 door Ruud de Ruiter.
- Evert
19 okt 2018 10:20
Beste Helmer,
Koppel bij 1 van de 2 kinderen de voorouders.
Ga dan naar het 2e kind en koppel dezelfde voorouders ook daar aan.
Dan heb je 1 stel ouders met 2 kinderen.
En in een kwartierstaat of parenteel zorgt het programma ervoor dat ze op de juiste plaats vermeld komen te staan.
Groet,
Evert.
Koppel bij 1 van de 2 kinderen de voorouders.
Ga dan naar het 2e kind en koppel dezelfde voorouders ook daar aan.
Dan heb je 1 stel ouders met 2 kinderen.
En in een kwartierstaat of parenteel zorgt het programma ervoor dat ze op de juiste plaats vermeld komen te staan.
Groet,
Evert.
- Ruud de Ruiter
-
19 okt 2018 17:51
Evert,
Helmer heeft nooit aangegeven dat het kinderen van één ouderpaar betreft. Hij spreekt van 2 verschillende personen. De veronderstelling kinderen komt van Han.
Ik weet niet wat je met voorouders bedoelt, men kan een persoon alleen aan zijn ouder(s) koppelen.
Wat Helmer verwacht is dat 2 personen dezelfde nummering hebben als deze met een gelijk aantal generaties verder getoond worden.
Voor mij is dat een "definite No No".
Generatienummering (ook wel genoemd kukele nummers) is in een parenteel (nageslacht) altijd "uniek" en afhankelijk van de "plaats" (volgorde geboorte) van de kinderen bij ieder ouderpaar per generatie EN via welke lijn(en) M/V de verbindingen lopen.
Helmer heeft nooit aangegeven dat het kinderen van één ouderpaar betreft. Hij spreekt van 2 verschillende personen. De veronderstelling kinderen komt van Han.
Ik weet niet wat je met voorouders bedoelt, men kan een persoon alleen aan zijn ouder(s) koppelen.
Wat Helmer verwacht is dat 2 personen dezelfde nummering hebben als deze met een gelijk aantal generaties verder getoond worden.
Voor mij is dat een "definite No No".
Generatienummering (ook wel genoemd kukele nummers) is in een parenteel (nageslacht) altijd "uniek" en afhankelijk van de "plaats" (volgorde geboorte) van de kinderen bij ieder ouderpaar per generatie EN via welke lijn(en) M/V de verbindingen lopen.
- Evert
20 okt 2018 10:20
Ruud,
Inderdaad niet goed aangegeven.
Ik had beter kunnen spreken over het eind van de 2 lijnen beide aan de voorouders koppelen.
En dat dan op dezelfde manier waarop je de koppeling van kinderen aan ouders doet.
Groet,
Evert.
Inderdaad niet goed aangegeven.
Ik had beter kunnen spreken over het eind van de 2 lijnen beide aan de voorouders koppelen.
En dat dan op dezelfde manier waarop je de koppeling van kinderen aan ouders doet.
Groet,
Evert.