samenvoegen van ingevoerd GEDCOM bestand

• C.J.J. Eijgenraam
  • Auteur

samenvoegen van ingevoerd GEDCOM bestand

20 sep 2018 14:54
Voor de familie van mijn vrouw en mijzelf heb ik twee verschillende stambomen. Een deel daarvan is gemeenschappelijk. Dat deel heb ik bijgewerkt in de ene stamboom en heb van het gehele gemeenschappelijke deel een groep gemaakt. Die groep heb ik uitgevoerd in een gedcom bestand. Dit bestand heb ik ingelezen in de andere stamboom. Daarna via STAMBOOM - CONTROLEER GEGEVENS laten controleren op mogelijke dubbele personen. Die zijn er want er zat al een klein deel van de groep in het andere bestand. Er werd echter niets gevonden. Ik dacht toen dat het gedcom bestand niet goed was ingelezen en heb het opnieuw gedaan. Controle leverde weer geen goede stamboom op. Toen bedacht dat ik inlezen kon controleren via Personenlijst. Daar blijkt de groep nu twee keer in te staan plus de bestaande stamboom. Maar er wordt niets opgeschoond.
Wat moet ik doen?

Lees meer

Re: samenvoegen van ingevoerd GEDCOM bestand

20 sep 2018 19:39
Het is eenvoudiger om een deel van een stamboom te splitsen dan samen te voegen. Daarmee bedoel ik dat voor eenzelfde familie best de mannelijke en vroeuwelijke lijn in één stamboom invoeren. Afzonderlijke stambomen uitsluitend gebruiken voor familes zonder enig verwantschap.

Over dit onderwerp kunt menig berichten en adviezen lezen via de tab zoeken met trefwoord 'dubbelen'.
De bonusrapporten 'Dubbelen' en 'Gegevenscontrole' in de rubriek 'Uitzoeken' kunnen u hierbij alvast helpen.

• C.J.J. Eijgenraam
  • Auteur

20 sep 2018 22:38
Dank voor het antwoord en de verwijzingen. Probleem is dat personen wel allen in de personenlijst komen, maar dat het programma ze blijkbaar niet ziet als één (1) stamboom, maar als verschillende. De controle functie werkt dus blijkbaar op ieder stuk apart en niet op alle stukken tegelijkertijd.

Gezien alle waarschuwingen bij dubbelen lijkt het mij het beste om eerst maar in de oorspronkelijke file een aantal personen te verwijderen. Daarna het nieuwe bestand te importeren en dan met de hand nieuwe koppelingen aan te brengen.

Probleem ontstond omdat de files weliswaar aanvankelijk geheel verschillende families omvatten, maar er in het verleden een gemmenschappelijk echtpaar blijkt te zijn. Pas sinds kort zijn meer voorouders van dit echtpaar te vinden.

Ik sluit wat mij betreft de discussie, met dank voor alle bijdragen.

Lees meer

21 sep 2018 07:52 - 21 sep 2018 08:01
Een werkwijze
Ik neem aan dat je een v-kopie hebt van de versie na de eerste import. Open deze onder een nieuwe bestandsnaam
Sorteer de personen lijst op Naam > Voornaam > gebdatum
Wandel visueel door de lijst op mogelijk dubbele vermeldingen
Zodra een dubbele gevonden, open één van hen en vergelijk met de andere welke de meeste informatie/voor/nageslacht heeft. Open de andere dubbele en doe Ctrl+R (maak ref persoon). Indien dit de te verwijderen persoon is voer in het veld code in xx.
Neem eventuele extra gegevens over naar de andere van de dubbele vermelding
Wandel door de "gekleurde" tak met voor/nageslacht en herhaal dit voor al die personen.

Sorteer personenlijst op Code en zoek de eerste xx en klik deze aan
Met de schuif naar de laatste xx
Druk shift in en klik de laatste
Rechtsklik op de geselecteerde lijst en kies "Personen . . . verwijderen"
Maak handmatige v-kopie (met een volgnummer)
Herhaal deze werkwijze voor de volgende groep van mogelijk dubbele vermeldingen

Let op: ongetwijfeld zullen er nu meerdere personen met een GR vermelding ontstaan. Dit waren b.v. getuigen bij geb/doop/huw van verwijderde personen met verder geen enkele relatie.

Je kan dit via sortering Generatie op GR (net als met xx) oplossen.

OK er is een klein risico van wat gegevensverlies. Als je dat 100% wil voorkomen dan, alvorens xx personen of GR personen te verwijderen, van al deze personen eerst een complete persoonskaart maken en als PDF bewaren

Moeizaam, maar ik kan op dit moment geen betere werkwijze aanbevelen. Iemand een idee ?
Natuurlijk kan je ook nu de twee bestanden openen en naast elkaar zetten.
Het "kan" op een enkel 1920x1080 pixel scherm. 2 hoofdvensters en 2 personenlijsten maar het werkt moeizaam.
2 Beeldschermen is dan comfortabel
Laatst bewerkt 21 sep 2018 08:01 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

21 sep 2018 10:51
Alle personen die zijn ingebracht via het importeren van een GEDCOM-bestand krijgen een markering [NG]. Let wel dat zodra iets in de gegevens van een als nieuw gemarkeerde persoon gewijzigd wordt, verdwijnd de markering.

Gemaakt door Kunena