database kan niet geopend worden

• J H van der Linden
  • Auteur

database kan niet geopend worden

05 jul 2018 15:25
Beste hulptroepers,
Op 22-06-2018 heb ik een van mijn databases ( linden-ca-cz.aldf) geconverteerd naar Aldfaer versie 7.0. Vervolgens bijgewerkt door een geheel nieuwe familie (ca 60 personen) op te nemen.

Deze familie heb ik op mijn site gepubliceerd (www.familie-van der Linden.nl)
Via linkernavigatie "geen familie" op vervolgscherm in te zien onder de naam Beijer met volgletter A.

Tot zover geen probleem.

Ik heb later deze database (Linden-ca-cz.aldf) met meer familiegegevens bijgewerkt. Bij het opnieuw openen kreeg ik een foutmelding dat "personen" niet gelezen kon worden, waarna via adnormal end aldfaer werd afgesloten. Ik constateerde dat er een subdirectory _0xADFAE350_linden-ca-cz is aangemaakt met 38 bestanden met namen hk, linden-ca-cz-ini, linden-ca-cz_aa.alf t/m linden-ca-cz-xpi-alf (grootte per bestand tussen 0 en 65 kB).

Ik heb de voorgaande versie van het foute bestand (versie uit februari 2018) van mijn backup externe schijf gehaald, geconverteerd naar 7.0 en deze opnieuw bijgewerkt met alleen de namen van de personen en hun familierelatie van de familie Beijer. Na het afsluiten en weer opnieuw opstarten verscheen de boodschap dat "bronnen" niet gelezen kon worden. Een tweede subdirectory _0xADFAE350_linden-ca-ca met dezelfde bestanden was aangemaakt, maar tevens geupdated.

Ik weet niet wat nu verstandig is om te doen. Ik heb steeds standaard beveilingingkopieën van dit bestand aangemaakt.De laatste heeft de naam linden-ca-cz_201610111226.alx

Ik heb daarom de volgende vragen:
1. Kan ik een alx bestand terugvertalen naar een aldf bestand? Wat is daarvoor de procedure?
Kan ik daarna de familie Beijer opnieuw inbrengen?
2. Kan ik alle foutieve bestanden opslaan op externe schijf (incl de bestanden in de subdirectory
_0xADFAE350_linden-ca-cz)?
Vervolgens het bestand van februari 2018 opnieuw converteren en vervolgens de familie Beijer
geheel opnieuw invoeren. Is dit een optie?
3. Of heeft u een betere en juistere oplossing voor mijn probleem.

Graag uw mening en visie hierover. Met vriendelijke groeten,
J H van der Linden

Lees meer

Re: database kan niet geopend worden

05 jul 2018 16:11 - 05 jul 2018 16:12
Ik stel in ieder geval vast dat de conversie om een of andere reden niet is geslaagd.
De beste manier is dan altijd het bestand 'naam-bestand voor conversie vs 7.alx overnieuw te openen'. (Het kan zijn dat uw stamboom op dat moment een fout bevat!!)
Daarna aanrader om af te sluiten en te heropenen. Het aantal deelbestandje in de verborgen map als de stamboom geopend is dient 53 te zijn.

Vervolgens denk ik dat u geen automatische veiligheidskopieén aan laat maken door het systeem. Het is wel bijzonder vreemd dat uw laatste VK gedateerd is linden-ca-cz_201610111226.alx, hetwelk 11-10-2016 is!!
Kijk eens naar de Extra -> Instellingen - Veiligheidskopie of daar een map is ingesteld en hoeveel kopieen u automatisch laat maken.

Daarnaast denk ik dat u een ietwat nieuwe manier voor mij heeft om per familie alfabetisch namen te maken! Dat betekent een enorm onderhoud en beheer. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de manier van opzet van uw website. Mijn advies is om daar nog eens met andere ogen naar te kijken.
Laatst bewerkt 05 jul 2018 16:12 door Han Kortekaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: J H van der Linden

Lees meer

05 jul 2018 22:17
In aanvulling op het bericht van Han: gebruikt u cloud-opslag voor uw stamboombestand, zoals b.v. OneDrive of Dropbox? Dat kan leiden tot de fouten die u vermeldt.

Paul

• J H van der Linden
  • Auteur

06 jul 2018 22:58
Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord, maar het heeft mijn probleem nog niet opgelost.
Ik heb 10 afzonderlijke familiedatabases, bij iedere update wordt er door aldfaer standaard een veiligheidkopie (alx) aangemaakt met een maximum van 7 kopieën. Daarnaast maak ik minimaal 1x per jaar een externe kopie van al mijn documenten, dus ook van alle aldf-bestanden. Mijn laatste linden-ca-cz_201610111226.alx is inderdaad de laatste update.

Ik begrijp nu hoe ik een alx bestand kan converteren naar een aldf bestand.
De verborgen directory met 53 bestanden heb ik nog nooit gezien, omdat het tot heden nooit is misgegaan.
Deze directory verscheen nu wel, omdat het fout ging.

Het gehele proces voor database linden-ca-cz heb ik opnieuw uitgevoerd, na de conversie nieuwe gegevens ingebracht. Het resultaat is echter, dat bij een volgende update "personen" of "bronnen" niet gelezen kan worden en ik een nieuwe subdirectory _0xADFAE350_linden-ca-ca met ca. 38 bestanden krijg. Aldfaer zelf wordt abnormal afgesloten.

Ik heb geen idee waar de fout in de database zit en hoe ik die kan herstellen.

Heeft u voor mij nog een oplossing?
Met vriendelijke groeten,

• J H van der Linden
  • Auteur

06 jul 2018 23:05
Ik gebruik geen cloud opslag zoals Onedrive of Dropbox.
Mijn eigen bestanden worden opgelagen op een NAS met een standaard kopie op een extra NAS-schijf.

Dit heeft tot heden geen enkele negatieve invloed gehad.

Toch veel dank voor het meedenken!!!

Lees meer

06 jul 2018 23:23
Het is al een redelijk oud bericht maar misschien wel het lezen waard.

Lees meer

07 jul 2018 00:20
J H van der Linden schreef : Ik gebruik geen cloud opslag zoals Onedrive of Dropbox.
Mijn eigen bestanden worden opgelagen op een NAS met een standaard kopie op een extra NAS-schijf.

Dit heeft tot heden geen enkele negatieve invloed gehad.

Toch veel dank voor het meedenken!!!
Afhankelijk hoe u die NAS inricht zal het goed gaan, maar als de NAS synchroniseert, werkt het averechts en heeft u dit effect. Zet uw stamboom eens gewoonin de standaard map C:\users\pc naam \documents\aldfaer\stambomen\ en draai de conversie vanuit die locatie.

Gemaakt door Kunena