Flexitree en tussenvoegsels

• Ann Staelens
  • Auteur

Flexitree en tussenvoegsels

09 dec 2021 15:05
Ik heb een stamboom gemaakt van de familie ‘Van de Sompele’ met Aldfaer en een Flexitree rapport (Overige rapporten/ Bonus rapporten/ Exporteren/ Flexitree). Dit rapport biedt vele mogelijkheden zoals het weergeven van opgevraagde lijsten. Aldfaer werkt met 'Tussenvoegsels' en ik heb de tussenvoegsels in het begin van mijn werk met Aldfaer in het afzonderlijke daartoe voorziene veld ingevoerd. Omdat wij in België standaard niet met tussenvoegsels werken, maar deze deel uit maken van de familienaam (achternaam) en ik bij gevolg een probleem had bij de alfabetische sortering heb ik alle tussenvoegsels naar de cel van de achternaam verplaatst.
Tussenvoegsel: ‘Van de’ en Achternaam: ‘Sompele’ zijn nu samen de familienaam (achternaam): ‘Van de Sompele’. Of dit al dan niet de oorzaak is van mijn nieuwe probleem weet ik niet, maar met Flexitree kunnen vele rapporten gemaakt worden, waaronder verschillende met de hoofdfamilienaam, die in mijn geval ‘Van de Sompele’ zou moeten zijn, maar nu ‘Sompele’ is en geen enkel resultaat weergeeft, wel de melding 0. Hoe kan ik dit aanpassen?
Een tweede verwant probleem is dat er heel wat varianten zijn op deze naam binnen de stamboom (andere schrijfwijzen). Is er een mogelijkheid om Flexitree hiermee rekening te laten houden en dus ook alle variante namen opneemt in de rapporten met deze ‘achternaam’?

Lees meer

Re: Flexitree en tussenvoegsels

09 dec 2021 17:15 - 09 dec 2021 17:18
Ann,
Het wijzigen van de achternaam 'op zijn Belgisch' heeft u goed gedaan. Draai eens bestand opschonen.
Het al dan niet gebruiken van de tussenvoegsels veranderd niets aan de zaak, de achternaam wordt altijd weergegeven zoals in het hoofdvenster.

tip: in de personenlijst kunnen varianten op de achternaam gesorteerd worden 'als...' Open hiervoor het venster onderhoud - Stamboom > onderhoud, druk op F1 en lees de paragraaf sorteren
Laatst bewerkt 09 dec 2021 17:18 door JayCee.

Lees meer

09 dec 2021 17:57
Ann,

Wat betreft de weergave in Flexitree: start het aanmaken van het rapport en ga in het menu dat verschijnt naar het tabblad Flexitree. Vink het tweede item aan (Verander welkom familienaam). Daarna komt een menu (Geef familienaam) waarin de familienaam kan worden ingevuld. Vul hier in het eerste veld in: Van de Sompele en laat het voorvoegselveld leeg.

Paul

• Ann Staelens
  • Auteur

09 dec 2021 19:02
Beste JayCee, beste Paul,

Dank voor jullie antwoord.
Ik bekijk dat heel binnenkort en laat jullie weten of ik de oplossing hiermee heb gevonden.

Vriendelijke groet
Ann

Gemaakt door Kunena