Bijwerken aantal Bonus rapporten wekt niet meer sinds Aldfaer versie 8, of 8.1

Lees meer

Bijwerken aantal Bonus rapporten wekt niet meer sinds Aldfaer versie 8, of 8.1

15 jun 2020 22:50
Circa de helft van de Bonus rapporten worden niet meer automatisch bijgewerkt. Ik krijg bij het opstarten van Aldfaer wel een melding dat er nieuwe versies beschikbaar zijn, ik zie ook een progress bar, alsof er iets geïnstalleerd wordt, maar er gebeurt niets.
Het gaat om de C_* sjablonen van Carel Plantagie en de Friese en Noorse rapporten van Meije van Slageren. Toevallig (of niet?) worden al deze sjablonen vanaf een HCCNet webpagina gedownload.
Andere Bonusrapporten, zoals Engelse, Franse, Spaanse en Duitse rapporten, Flexitree en Feestdagen rapporten worden wel goed bijgewerkt. Ik heb een screenshot bijgevoegd van Versiebeheer Invoegtoepassingen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Bijlagen:

Lees meer

Re: Bijwerken aantal Bonus rapporten wekt niet meer sinds Aldfaer versie 8, of 8.1

15 jun 2020 23:24
Klik eens op de knop "Bijwerken" onderaan links bij de versies.

Lees meer

Re: Bijwerken aantal Bonus rapporten wekt niet meer sinds Aldfaer versie 8, of 8.1

15 jun 2020 23:33
Als ik me goed herinner heeft u een niet-standaard installatie en staat alles in een aparte schijf.
Suggestie is om de map Invoegtoepassingen eerst te verplaatsen naar uw C:\ schijf uw Instellingen aanpassen en dan nog een keer kijken.
OF de IE instellingen staan verkeerd; 'iedere keer dat ik de website bezoek.'
Bij mij zijn alle sjablonen bijgewerkt.

Lees meer

16 jun 2020 08:24
Dag Han,

Aldfaer staat bij mij op C:\Aldfaer_80. En de sjablonen staan onder c:\Aldfaer_80\Aldfaer-sjablonen\Invoegtoepassingen\

Ik heb de knop handmatig bijwerken gebruikt en die geeft hetzelfde resultaat als het automatisch bijwerken bij het opstarten van Aldfaer, namelijk dat de actie wel geprobeerd wordt uit te voeren, maar dat het uiteindelijke sjabloon niet van de websites gehaald kan worden.
Ik wijs erop dat de helft van de sjablonen zich prima laten updaten en dat alleen de specifiek door mij gemelde sjablonen dat niet doen.

Lees meer

16 jun 2020 11:12
U heeft afgeweken van een standaardinstallatie door Invoegtoepassingen in de verkeerde map te steken. Invoegtoepassingen hoort in de map c:\Gebruikers\uwnaam\Documenten\Aldfaer\ te staan.

Lees meer

16 jun 2020 11:47
Als ik nog eens een keer naar de slecht leesbare print kijk van de Versiebeheer Invoegtoepassingen dan zie ik daar een geactiveerde knop 'Bijwerken' bij de Noorse rapporten. Gebeurt er niets als u die knop aanklikt?

Lees meer

16 jun 2020 11:51
Als je een C:\Aldfaer_80 hebt dan heb je waarschijnlijk ook een C:\Aldfaer_81; hoe zit het dan met de snelkoppeling om Aldfaer te starten?

Lees meer

16 jun 2020 14:05
Ik heb geen map C:\Aldfaer_81. Bij de update van 8.0 naar 8.1 heb ik dezelfde map hergebruikt.
Zoals ik hieronder al schreef, geven zowel het handmatig, als het automatisch bijwerken van de sjablonen als resulaat dat het bijwerken wel geprobeerd wordt, maar geen resultaat oplevert.

In hoeverre is het opslaan van sjablonen in C:\Gebruikers\uwnaam\Documenten\Aldfaer\ een harde eis van Aldfaer. Om mij moverende redenen probeer ik C:\Gebruikers niet of zo min mogelijk te gebruiken. Tot versie 8.X van Aldfaer heb ik daar ook geen enkel probleem mee gehad en nu is slechts een deel van de sjablonen dat hier moeite mee lijkt te hebben.

Ik zou het erg spijtig vinden als de makers van Aldfaer mij alsnog zouden dwingen om een deel van het programma op te moeten slaan in C:\Gebruikers. Totdat deze bovenstaande eis bevestigt wordt door het Aldfaer team, behoud ik liever mijn huidige organisatie, waarbij alle programma-onderdelen in eé'n overzichtelijke map staan.

Lees meer

16 jun 2020 14:46
Michaël,
JayCee heeft al aangegeven dat in de installatie map (dus de map waarin Aldfaer is geïnstalleerd) in jou geval c:\Aldfaer_80) niet de map Invoegtoepassingen mag staan.
In de map c:\Aldfaer_80 mogen alleen de geïnstalleerde bestanden staan die door Aldfaer daar in zijn aangebracht. Je mag daar geen ander bestanden in plaatsen.
Als je dat wel doet kan het beteken dat één en ander niet juist werkt. Bovendien wordt bij een update van Aldfaer de door jou aangebrachte bestanden verwijderd. Het kan dan wel zo zijn dat er restanten blijven bestaan die weer andere ongewenste problemen geven.
Mogelijk is dit ook het geval voor de niet bij gewerkte invoegtoepassing. Kijk eens in de map invoegtoepassingen of daar b.v.
een bestand staat Frieserapporten.aplg als dit het geval is dan is dit de oorzaak dat de invoegtoepassing niet wordt bijgewerkt.

Als je wilt afwijken van de standaard is dit wel toegestaan om een andere map de kiezen maar nooit onder de map waar Aldfaer is aangebracht
Maak bijvoorbeeld de map c:\AldfaerData met submappen voor Invoegtoepassingen, Stambomen, Veligheidskopieën, Materiaal en UItvoermap. Deze instellingen dienen dan in Aldfaer aangegeven te worden zodat het programma weet waar deze staan.
Menu Instellingen
Tab Bestanden
Rapportuitvoer en Eigen sjablonen en Invoegtoepassingen
Tab Veiligheidskopie
Menu Stamboom Eigenschappen
Mappen Materiaal

Lees meer

16 jun 2020 16:28 - 16 jun 2020 16:29
Dag Meije,

Dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb een aparte folder C:\Aldfaer_80_Extras met daarin \InvoegToepassingen en daaronder alle sjabloonfolders. Ik heb in Aldfaer de instelling 'Eigen sjablonen en invoegtoepassingen' in gesteld op C:\Aldfaer_80_Extras\Invoegtoepassingen\
Daarna Aldfaer afgesloten en opnieuw opgestart. Aldfaer herkent dat er een aantal sjablonen niet up-to-date zijn, start de download van deze sjablonen (ten minste dat suggereert het scherm) en vervolgens blijkt de update niet gebeurd te zijn, maar volgt er ook geen foutmelding.
Ik zie wel dat c:\Users\mboers\Documents\Aldfaer\Gedcom, Materiaal en Stambomen zijn gecreëerd.De folders zijn leeg.

Naar me nu blijkt worden deze folders bij iedere nieuwe start van Aldfaer aangemaakt. Of je ze gebruikt, of niet. Dus dit hangt niet samen met het update-mechanisme.

Ik heb bij wijze van proef het rapport Friese sjablonen verwijderd en geprobeerd het vervolgens weer toe te voegen. Hierop bleef Aldfaer hangen met een oneindige zandloper in het versiebeheer Invoegtoepassingen menu.
Daarna Aldfaer met Ctrl-Alt_del geforceerd afgesloten.
Nu bleek dat de complete folder C:\Aldfaer_80_Extras verwijderd was en van C:\Aldfaer_80 bevatte alleen nog Aldfaer.exe.

Was ik even blij dat ik een back-up gemaakt had! Ik laat het hier even bij, maar ik schrok wel van dit agressieve gedrag van deze update-routine. Het is jammer dat Aldfaer alleen goed lijkt te werken in de door het team beachte folderstructuur, zonder dat dit duidelijk wordt aangegeven bij installatie. Vooral ook, omdat dit bij oudere versies bij mij nooit tot problemen heeft geleid.
Laatst bewerkt 16 jun 2020 16:29 door Michaël Boers.

• Francke

16 jun 2020 16:57
Michaël Boers schreef : Ik heb bij wijze van proef het rapport Friese sjablonen verwijderd en geprobeerd het vervolgens weer toe te voegen. Hierop bleef Aldfaer hangen met een oneindige zandloper in het versiebeheer Invoegtoepassingen menu.
Daarna Aldfaer met Ctrl-Alt_del geforceerd afgesloten.
Nu bleek dat de complete folder C:\Aldfaer_80_Extras verwijderd was en van C:\Aldfaer_80 bevatte alleen nog Aldfaer.exe.

Deze actie heb ik op vier manieren uitgevoerd in Aldfaer8.1:
1) Friese Rapporten verwijderd in de verkenner: geen fouten;
2) verwijderd in versie beheer van Aldfaer, A afgesloten en weer op gestart en geinstalleerd: geen problemen;
3) verwijderd in versie beheer van Aldfaer, direct weer geinstalleerd in versiebeheer: geen problemen;
4) versienummer aangepast, bij opstart wordt gevraagd te updaten, gaf dus geen problemen;
4a) hetzelfde gedaan bij de Bonus Rapporten ook geen probleem.

Het pad naar de invoegtoepassingen is in mijn geval: d:\aldfaer80\invoegtoepassingen, Aldfaer staat (gewoon) in d:\aldfaer80

Lees meer

16 jun 2020 17:25
Dag Francke,
Francke schreef Het pad naar de invoegtoepassingen is in mijn geval: d:\aldfaer80\invoegtoepassingen, Aldfaer staat (gewoon) in d:\aldfaer80

Tot nu toe heb ik altijd gedacht dat de map Invoegtoepassingen niet als submap in de installatie map mocht staan.
Ik heb dit nu ook even nagespeeld en de versie verlaagd naar 8.0 zodat er melding komt dat er een nieuwere versie is en deze uit laten voeren en de invoegtoepassingen zijn blijven staan.

Gemaakt door Kunena