voorouders personenlijst naar excel

• Frank Klerkx
  • Auteur

voorouders personenlijst naar excel

23 dec 2014 18:44
Hallo Aldfaer team,

In het omzetten van de voorouders naar een excel rapport gaan twee dingen fout.

1.aangetrouwde ouders die geen bloedverwant zijn komen ook mee. kan dit uitgezet worden.
Je wilt ten slotte alleen je eigen voorouders zien.

2. Een ander probleem is dat bij een kwartierverlies de voorouders maar een keer meekomen ondanks dat je in Aldfaer zowel grafisch als tekst de herhaling wel kan laten tonen in een kwartierstaat.
Beide vinkjes staan aan maar persoon komt maar een keer mee terwijl deze wel meerdere kwartiernummers in het overzicht heeft.

:(
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: voorouders personenlijst naar excel

23 dec 2014 19:02
Frank,
re 1
Je zou dit kunnen oplossen door eerst een selectie van alleen voorouders te maken, met de passende keuzes.
Maar: dan is in de csv/txt/xls niet meer te zien dat een voorouder wellicht vaker gehuwd is.
re 2
Waarom zou je die tweemaal in een export willen hebben?
Groeten, Gijs
Onderwerp is gesloten.
  • Frank Klerkx
  • Auteur

23 dec 2014 19:13
Hallo Gijs,

Ben momenteel bezig om een 13 generatie kwartierstaat te maken in excel waarbij de volgende gegevens getoond worden.

Voornaam "Patroniem" voorzetsel Achternaam
geboorte of doopdatum met de plaats idem voor het overlijden trouwen en echtgenoot.

Dit voor alle voorouders van de eerste 11 generaties. die ik naar meer generaties verder uit kan breiden.

En liep tegen deze twee problemen aan die Aldfaer genereert in de voorouders personenlijst.

Is handmatig op te lossen maar vraagt aandacht en veel werk, beter is op het probleem daar op te lossen waar het ligt.

Dit om al mijn voorouders op een stukje papier uit te draaien.

:)

Bijlagen:

Onderwerp is gesloten.
Lees meer

23 dec 2014 20:33
Frank Klerkx schreef : 1.aangetrouwde ouders die geen bloedverwant zijn komen ook mee. kan dit uitgezet worden.

2. Een ander probleem is dat bij een kwartierverlies de voorouders maar een keer meekomen ondanks dat je in Aldfaer zowel grafisch als tekst de herhaling wel kan laten tonen in een kwartierstaat.
Beide vinkjes staan aan maar persoon komt maar een keer mee terwijl deze wel meerdere kwartiernummers in het overzicht heeft.

Het lijkt alsof je zelf een rapportsjabloon aan het bouwen bent.
1. met de tags _FATH(_BIOL) en _MOTH(_BIOL) krijg je alleen de biologische ouders
2. met FATH/MOTH-werkwijze krijg je vanzelf de kwartierherhaling en de dubbele voorouders te zien.
Kwartierverlies is iets anders: Als een ouder onbekend is, dan spreken we van verlies.

mvg
Carel
Onderwerp is gesloten.
  • Frank Klerkx
  • Auteur

23 dec 2014 21:22
Hallo Carel,

Ja maar dan wel in excel waarna ik een pdf kan printen om te plotten.

Gebruik de extra bonusraporten, exporteren personenlijst naar excel waarna ik deze gegevens inlees in mijn excel ontwerp daar er geen aldfaer ontwerp is die 11 of meer generatie voorouders met al deze gegevens kan bevatten. Dit is bij excel uit te breiden en op papier uit te printen.

Kan geen sjabloons schrijven voor Aldfaer die al deze gegevens bevat daar ik deze schrijftaal niet machtig ben en ook 11 of meer generaties kompakt kan printen. zodat ook snel te volgen is hoe de familielijnen dan wel lopen.

Indien het wel mogelijk is hoor ik het ook graag, maar heb diverse bonusrapporten geprobeerd maar geen van alle hebben dat resultaat wat ik voor ogen heb om het geheel te plotten op een stuk papier.
De vooroudercirkel komt her het dichtst in de buurt maar bevat alleen de naam en bij lange namen worden deze overschreven met een andere generatie.
Onderwerp is gesloten.
  • Frank Klerkx
  • Auteur

23 dec 2014 21:36
@ Gijs,

Kan in de instellingen niet instellen dat ik de bloedverwanten voorouders wil hebben ook de stiefouders komen mee in het bestand.

In de bijlage zie je wat ik aangeklikt heb.

Bijlagen:

Onderwerp is gesloten.
  • Frank Klerkx
  • Auteur

23 dec 2014 21:56
Hallo Gijs,

"Je zou dit kunnen oplossen door eerst een selectie van alleen voorouders te maken, met de passende keuzes."

Maar: dan is in de csv/txt/xls niet meer te zien dat een voorouder wellicht vaker gehuwd is."

Indien je eerst een groep maakt van je voorouders en deze vervolgens als gedcom bewaard en apart weer opent in Aldfaer heb je hetzelfde en werkt het helaas niet als je dit bedoeld.

Ook de stiefouders komen mee.

Bijlagen:

Onderwerp is gesloten.
Lees meer

23 dec 2014 21:57
Frank,

Ik heb je een mail gestuurd met daarbij een sjabloon waarmee je een grafische weergave van het voorgeslacht kunt maken tot 15 generaties in de vorm van een waaier.

Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank Klerkx
Onderwerp is gesloten.
  • Wim Deckers

23 dec 2014 23:51
Carel Plantagie schreef :
Frank Klerkx schreef : 1.aangetrouwde ouders die geen bloedverwant zijn komen ook mee. kan dit uitgezet worden.

Het lijkt alsof je zelf een rapportsjabloon aan het bouwen bent.
1. met de tags _FATH(_BIOL) en _MOTH(_BIOL) krijg je alleen de biologische ouders
2. met FATH/MOTH-werkwijze krijg je vanzelf de kwartierherhaling en de dubbele voorouders te zien.
Kwartierverlies is iets anders: Als een ouder onbekend is, dan spreken we van verlies.

mvg
Carel

Interessant, een nieuwe definitie van kwartierverlies.

Een kwartierverlies treed op als je met je volle nicht trouwt. Je grootouders zijn dan ook haar grootouders en je hebt dan dubbele genen in je kinderen. De genenpoel verliest dus aan variatie en wel precies een kwart, want een van je ouders is ook een broer of zus van een van de ouders van je nicht.
Dat wil zeggen tweemaal dezelfde genen plus nog tweemaal andere genen... is drie verschillende genen, waar vier normaal is. Dus precies een kwart verlies, vandaar kwartierverlies.

Van een onbekende ouder heb je altijd nog de genen, maar je weet alleen niet van wie. Dat is dus geen kwartierverlies, maar gewoon pech totdat er ergens in een of andere bron toch een vader opduikt.
En ja, in geval van incest is er inderdaad sprake van kwartierverlies, maar dan om bovenstaande reden en niet omdat een ouder onbekend is.

Vreemd genoeg krijg ik op een tekstuele uitdraai van een kwartierstaat uit Aldfaer wel netjes de kwartierverliezen te zien, dus ik begrijp niet dat deze niet in dat bonusrapport worden meegenomen.

Als ik een rapport opvraag van iemands voorouders, dan verwacht ik geen tweede partners van die voorouders, die geen bloedverwant zijn. Als ik die wel zou willen hebben, dan zou dat onder een vinkje moeten staan. Als ik nu het vinkje relaties en dergelijke uitzet, krijg ik geen vrouwelijk voorouders te zien (of ik doe ergens iets verkeerd ?). Zet ik dat vinkje aan, dan krijg ik alle tweede en derde partners.

Ik begrijp de vragen van Frank dus zeker. Hopelijk zijn daar ook eenvoudige oplossingen voor...
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

24 dec 2014 09:05
heren Frank en Wim,

op 19 december ben ik door Frank namens jullie 2 privé benaderd om een staat te maken in Excel wat naar een plotter gestuurd zou kunnen worden. Ik heb toen een offerte gegeven en ook verwezen naar het bestand van mijn sjabloon 'Personenlijst naar Excel'. Dan was een extra sjabloon immers niet nodig.
Ik heb daar niets meer op gehoord en zie dat u nu op dit Forum hetzelfde heeft gevraagd.

Ik wil graag even toelichten dat deze functionaliteit doet wat het zegt; de gegevens van de personen zoals die in de personenlijst voorkomen, naar Excel over te zetten. Nergens staat dat er een kwartierstaat (met of zonder kwartierherhaling) gemaakt wordt. In de te maken deelselecties die ik standaard bij al mijn sjablonen gebruik, kan ook het voorgeslacht gekozen worden, waarbij alle personen die op een standaard Aldfaer Kwartierstaat voorkomen (dus ook aangetrouwden) naar Excel worden overgezet met als enig extra in de laatste kolom het kwartiernummer van de persoon. Dat is een referentiekader.

Er is nu een discussie ontstaan dat dit maar even gewijzigd moet worden en dat er voldaan moet worden aan kwartierherhaling, inclusief een lesje wat dat is.
Dat schiet allemaal aan het doel van mijn sjabloon voorbij.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

24 dec 2014 14:43
Wim Deckers schreef : Interessant, een nieuwe definitie van kwartierverlies.

Een kwartierverlies treed op als je met je volle nicht trouwt.

Jammer, maar je haalt de begrippen door elkaar;
nl.wikipedia.org/wiki/Kwartierverlies

Carel
Onderwerp is gesloten.
  • Frank Klerkx
  • Auteur

24 dec 2014 14:48
Beste Han Kortekaas,

Het is mij niet doen gebruikelijk om op deze manier te reageren maar gezien je opmerking ben ik dit nu verplicht.

Namelijk het volgende:
In deze mail werd door u uitgelegd dat er 2 methodes zijn om een kwartierstaat volgorde te maken zodat we deze zelf in excel konden bewerken naar ons eigen goedduk, U wilde hier geld aan verdienen of ik kon optie 2 gebruiken. Wat we dus ook gedaan hebben optie 2 gebruiken het slabloon wat reeds bestaat. En inderdaad heb U hierna niet meer gemaild daar het probleem opgelost was en heb u hier via de mail nog voor bedankt, bij deze dus nogmaals als u de mail niet gelezen heeft. Dit alleen betreffende devraag om een kwartiervolgorde uitdraai. die in de exportset mee wordt gegenereerd.

We zijn beide onafhankelijk van elkaar aan de slag gegaan en gevolg is dat we binnen 4 dagen tijd beide het voor elkaar hebben gekregen. om een kwartierstaat te kunnen plotten als een vel papier van 11 generaties. Ieder voor zich dus twee verschillende opzetten en methodes in excel.

Waarbij we beide onafhankelijk van elkaar tot de conclusie zijn gekomen dat er fouten in het rapport worden gegenereerd. namelijk stiefouders zijn geen bloedverwanten en horen niet in dit slabloon thuis. Verwacht ook niet dat dit meteen is opgelost maar fraaier is om onder het vinkje een vinkje te maken of je stiefouders ook wil laten tonen in de Aldfaer versie. kleine moeite toch vandaar deze post.

Zie het als opbouwende kritiek die mogelijk in een latere versie is verholpen. Volgens mij staan we allemaal met het zelfde doel naar onze voorouders te zoeken toch.

Betreffende het tweede punt die ik gepost heb is dat ik een uitdraai wil inclusief ALLE voorouders.
Ook als deze voorouders meerdere keren in het kwartierstaat staat. In Aldfaer is dit zichtbaar te zetten en komen ze gewoon op het scherm mee, waarom dan niet in de exportset?

Het zijn twee verbeterpunten en mij is niet bekend wie dit sjabloon gemaakt heeft weet alleen dat het een bonusrapport is dat helaas net niet af is naar mijn mening. vandaar deze post.

Het uiteindelijke doel is om een kwartierstaat op papier te verkrijgen gebaseerd op de max. breedte van het plotter papier met de maximale uitbreiding tot het papier op is.

Dacht het vrijwillig te delen als het gereed is, maar ga er nu toch even anders over denken.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena